Wow. Svårt som fan detta. Men att ge upp är inte ett alternativ!
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Men som sagt, när har position mellan jorden och solen så verkar solens kraft
Huh?
Citat:
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Jag tänkte väll att i solsystemets födelse så roterade allt, gasen närmast gravitationscentrum blev solen, och de tyngre ämnen som befann sig en bit bort blev stenplaneterna, men i början var de väl så att de tyngre grundämnerna låg spritt en bit ifrån solsystemets centrum, och efter årmiljarderna klumpade ihop sig till planeter. Jorden och månen delar ju samma bana idag, och jorden har en rotation kring sin egen axel, och månen har rotation längs sin egen axel (annars skulle de i australien se månens andra sida) och våra rotationer följer ju varandra.. men som sagt ursprungar vi kanske från samma nebulosa eller what the fuck som tillslut blev vårt solsystem.
Månens kraftresultant ska ju egentligen peka rakt in mot jorden, annars far den åt helvete. Men som sagt, när har position mellan jorden och solen så verkar solens kraft, väldigt mycket på månen så kraftresultanten måste då var betydligt mindre än när månen är på andra sidan jorden (och då har både solen och jorden som drar i den). Fast mitt emellan solen och jorden befinner ju sig månen bara bråkdelen av en tidsperiod, och att beräkna på krafterna hos tre kroppar i rörelse tror jag inte är det enklaste. Men de har ju haft miljarder år att hitta nån slags balans, med hjälp av naturlagarna.
Gällande andra halvan av ditt inlägg: gravitationskraften som påverkar ett objekt är exponentiellt mindre, ju längre bort objektet är, därmed är kraften också exponentiellt starkare ju närmare objektet är. Det innebär att om månen faktiskt befinner sig i en dramatisk dragkamp mellan solen och jorden, så skulle den, om den någonsin legat på ett annat avstånd, dragits mot ena kroppen, inte stadgat sig mellan de två. Dragkamp är inte vad man bör kalla gravitationspåverkan på månen från solen och Jorden. Men jag är osäker på
varför detta är betydelsefullt. Menar du att månen på något vis
måste ligga på ett avstånd från jorden som gör att den är lika stor som solen? Det är ju bara att se på andra månar i systemet för att se att månar befinner sig på olika avstånd från sina respektive planeter och har olika storlek, det är huller om buller.
>>Uppgift till den som vill bli sysselsatt<<: Finn tabell på systemets alla månar, och undersök om någon annan måne än jordens ligger i en sådan position att den, sett från sin planets yta, har exakt samma storlek som solen på himlavalvet! Att en måne är lika stor som solen från sin planet, är som tidigare nämnt samma sak som att förhållandet
månens avstånd till sin planet/månens egna diameter är det samma som förhållandet
planetens avstånd till solen/solens diameter.