Citat:
Det jag menar med att gravitationskraften blir exponentiellt mindre, är att gravitationen inte är rätlinjigt proportionell mot avståndet. Vilket är precis det du är inne på när du kvadrerar 5*10^2. Jag kanske uttrycker mig fel när jag säger exponentiellt, har aldrig varit bra på rätt ord inom vetenskapen.
Ursprungligen postat av Meskilstuna
Nej, det är inte exponentiellt mindre, för då hade nämnaren av Newtons gravitationsformel haft k^r i nämnaren, där r varit avståndet och k en konstant. Och det är ju r^2 i nämnaren
Grejen är ju att förhållandet mellan avståndet sol <-> måne och jord <-> måne är 150 Miljarder kilometer mot 0,3 Miljarder kilometer alltså 5*10^2 större och när man kvadrerar detta förhållande får man ju ett förhållande mellan formlernas nämnare som är blir (5*10^2)^2 = 25*10^4 = 2,5*10^5
I täljaren är det ju inte nån kvadrering, men där är solens massa redan ca 3*10^6 ggr så stor som jorden.
Så alltså borde till och med solen dra i månen ca tio gånger mer än vad jorden drar i månen.
EDIT: apropå dragkampen, så är ju krafterna som månen får från jorden och får från solen de centripetalkraften som gör att den snurrar runt de båda himlakropparna, så i och med att den är i rörelse så borde den ju inte behöva dra sig in mot den största.
Grejen är ju att förhållandet mellan avståndet sol <-> måne och jord <-> måne är 150 Miljarder kilometer mot 0,3 Miljarder kilometer alltså 5*10^2 större och när man kvadrerar detta förhållande får man ju ett förhållande mellan formlernas nämnare som är blir (5*10^2)^2 = 25*10^4 = 2,5*10^5
I täljaren är det ju inte nån kvadrering, men där är solens massa redan ca 3*10^6 ggr så stor som jorden.
Så alltså borde till och med solen dra i månen ca tio gånger mer än vad jorden drar i månen.
EDIT: apropå dragkampen, så är ju krafterna som månen får från jorden och får från solen de centripetalkraften som gör att den snurrar runt de båda himlakropparna, så i och med att den är i rörelse så borde den ju inte behöva dra sig in mot den största.
I vilket fall, jag vill återgå till varför du anser att gravitationskrafterna som påverkar månen är betydelsefulla? Vi kan som sagt redan konstatera av de andra månarna i systemet att månar ligger på olika avstånd och har olika massa och storlek, de balanserar sig inte av tvång på ett sådant avstånd som vår måne har till oss.