2006-12-28, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
När ska ni lära er att GayMan bara tramsar för tramsandets skull?

Jag skall inte svara honom mer i den här tråden. Han har dock vettiga saker att säga i vissa andra forum, så jag är inte beredd att lägga in honom i ignore-listan riktigt än.

Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Och Mankan, mannen som ALDRIG kan svara på nåt utan bara kör på i invanda spår. Dom driver ju med er.

Mankan finns numera i min ignore-lista, så det problemet är löst.
Citera
2006-12-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ni-MH
Tyvärr så kan jag inte namnet på djuret.

Men ett ganska vanligt djur i storleken katt hoppar runt på alla fyra, men ställer såg ofta på bakbenen för att spana. Medan t.ex hundar aldrig ens får tanken att lätta båda frambenen från marken samtidigt.

Surikat?
Citera
2006-12-28, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geno
Om evolutionsläran är sann så borde det ju betyda att alla arter utvecklas och skaffar sig fördelar, inte bara "a lucky few", right?
Evolutionen måste ju ska jobba inom alla arter, mer eller mindre, beroende på hur många utmaningar arten ställs inför såklart.

Vad man då kan fråga sig är väl t.ex varför krokodiler och t.ex hajar existerat i sin nuvarande form (vissa yttre skillnader) ända sen dinosauriernas tid?
Andra djur har utvecklats och tagit sig upp på två ben... men hajarna simmar fortfarande runt i haven och jagar fisk och krokodilerna ligger fortfarande i floderna och lurpassar på antilooper. Varför då?

Eftersom att något/några djur, för väldigt länge sedan, bestämde sig för att kräla upp på land så borde det i mina ögon betyda att alla djur ständigt utvecklas... att alla är "på väg" in i framtiden.
Fast så är ju inte fallet med t.ex. krokodiler och hajar (om jag inte missförstått något) och många andra djur som existerat i sin nuvarande form väldigt länge.

Evolutionen är ingen aktiv process, där vissa djur "bestämmer sig för att gå upp på land" och andra djur "skaffar sig fördelar gentemot andra". Evolutionen innebär att djur som råkat få en sådan mutation att de klarar sig bättre i sin miljö än andra kommer att få konkurrensfördelar i kampen om mat, fortplantningstillfällen, etc, och därmed ha en större chans att föra sina gener vidare.

Det verkar sannolikt att hajar och krokodiler är så väl anpassade till sin omgivning att de flesta förändringar leder till en försämrad konkurrensförmåga, vilket innebär att de individer som har dessa förändringar inte får möjlighet att sprida sina gener vidare. Tänk dock på att även krokodiler och hajar finns i många olika arter, så vissa förändringar ger uppenbarligen fördelar även bland hajar och krokodiler.
Citera
2006-12-28, 12:19
Medlem
UrbanKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av init
Varför inte? Det händer redan idag vid temporär eller permanent minnesförlust, så varför inte vid en hjärntransplantation om det nu vore möjligt?

Minnet sitter i hjärnan men vart sitter medvetandet? En person med minnesförlust har fortfarande ett medvetande.

Vad händer med medvetandet när man dör? Kommer vi någonsin få svar på den frågan? Vart kom medvetandet ifrån från första början?

edit

När man fpr psykiskt dåligt så brukar kroppen bli sjuk. betyder detta att själen sitter i hela kroppen? och minnet lagras i hjärnan tex läran om tal språk och matematik sitter i hjärnan men själen och jaget sitter i kroppen och tar anslig form när man dör?
Citera
2006-12-28, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
>Till slut skulle de utvecklas till människor.<

De skulle alltså till slut besluta sig för att hänga av sig sin päls, göra av sig med sin långa svans, ge upp trädgrenarna, resa sig upp och börja gå som folk...?

Snacka om att vissa här har alldeles för livlig fantasi...
Gorillan har ingen svans, så det är på gång redan !
Citera
2006-12-28, 12:51
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimur
Gorillan har ingen svans, så det är på gång redan !

Gorillan har aldrig haft någon svans, så ingenting är på gång...

På samma sätt, fisken har aldrig bosatt sig på landbacken, är inte i färd till att göra det, och kommer aldrig att göra så heller...
Citera
2006-12-28, 12:59
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Varför inte? Det händer redan idag vid temporär eller permanent minnesförlust, så varför inte vid en hjärntransplantation om det nu vore möjligt?

Alltså förutsatt att minnet är kvar!
Citera
2006-12-28, 13:04
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Sättet du skriver på indikerar starkt att du tycker att idén om att jaget sitter i hjärnan är urbota korkad. Det kan du ju få tycka. Ditt jag sitter väl i röven?

Nej, jaget sitter i hjärnan och kan inte separeras från denna. Byter man ut hjärnan i en kropp mot en annan hjärna så byter man även ut jaget mot ett annat. Förutom för dig alltså (se ovan).

Är Jaget (alltså du som medveten individ) bara en anhopning av hjärnceller?
Citera
2006-12-28, 13:12
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Att känslor sitter i hjärtat är bara ett talesätt. Kanske trodde man att känslorna faktiskt satt i blodpumpen en gång i tiden, men för oss upplysta så inser vi nu att det inte är så.

Om det bara skulle vara ett talesätt, utan någon egentlig substans, hur kommer det sig då att när det är fråga om känslor, så finns det ENDAST talesätt där hjärtat är inblandat?

Det finns HUNDRATALS talesätt kring känslor och hjärtat, men mig veterligen inte ett endaste talesätt där man dillar nåt om hjärnan...

Och detta gäller, utan undantag, i alla kulturer och språk över hela jordklotet!

Jag är övertygad om att du innerst inne, i själ och hjärta, håller med mig...
Citera
2006-12-28, 13:18
Bannlyst
Jag hörde att folk som har bytt ut delar av kroppen, t.ex. hjärtat, har fått en annorlunda personlighet.

Om man bytte min hjärna tror jag inte att jag skulle finnas längre.
Citera
2006-12-28, 13:26
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talia
Jag hörde att folk som har bytt ut delar av kroppen, t.ex. hjärtat, har fått en annorlunda personlighet.

Om man bytte min hjärna tror jag inte att jag skulle finnas längre.

Det finns faktiskt gott om studier som bekräftar just att hjärttransplantationer påverkar ens personlighet och känslor:

http://66.249.93.104/search?q=cache:7ucq6fOrSJUJ:www.morgenster.org/heart.htm+heart+transplantation+personality+feelin %20%20gs&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=6&lr=lang_en

Citera
2006-12-28, 13:37
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Snälla GayMan, kan du inte komma med en bättre modell då? Och jag menar en vetenskaplig modell som förklarar alla observationer, och inte bibelns skapelseberättelse eller något annat trams.

Big Bang-teorin är OCKSÅ en skapelseberättelse!

Sedan det faktumet att bara max 1/20 av Universum är "utforskat" och att man mer och mer kommer in på den enhetliga fältteorin, borde ju få Big Bangarna att besinna sig lite...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in