Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Om Satan klarade av att få en fullkomlig varelse ofullkomlig bör det väl gå att få någon att döda någon annan, för det Adam och Eva gjorde fick enormt värre konsekvenser än om någon av dem bara hade dödat den andra.
Vidare så var det just inte att vi väljer att döda varandra, utan de defekter vi tidigare talade om, eftersom de tydligen kom med när detta hände. Att Gud valde att människan måste äta och dricka och sova och att sjukdomar angriper oss. Detta är inte saker som människan har valt, utan något som Gud påtvingat oss alla (och som har orsakat fruktansvärt med lidande) för att två människor som Gud ville testa inte gjorde som han hade hoppats.
Sedan har vi ju inte heller valt att leva "utan Gud". Majoriteten av världens befolkning är ju faktiskt religös.
Vidare så var det just inte att vi väljer att döda varandra, utan de defekter vi tidigare talade om, eftersom de tydligen kom med när detta hände. Att Gud valde att människan måste äta och dricka och sova och att sjukdomar angriper oss. Detta är inte saker som människan har valt, utan något som Gud påtvingat oss alla (och som har orsakat fruktansvärt med lidande) för att två människor som Gud ville testa inte gjorde som han hade hoppats.
Sedan har vi ju inte heller valt att leva "utan Gud". Majoriteten av världens befolkning är ju faktiskt religös.
Vi behövde äta, sova, dricka när vi var fullkomliga också. Däremot behövde vi inte göra nåt för att få mat eftersom den fanns överallt.
Sjukdomar, död och defekter var något nytt. Det ordnade vi själva genom vår handling. Fortfarande, ett fritt val fanns.
Satan som var högt uppsatt ängel kunde säkert sina saker. Men jag måste inflika något här, det står inte i Bibeln men jag är ganska säker på min sak. Hade människan inte haft en chans att motstå Satan så hade heller aldrig Gud låtit honom gå på människan heller, det är jag övertygad om eftersom Gud är extremt noga med att "rätt skall vara rätt" i Bibeln.
En sak till, det var inte Satan som gjorde att Adam åt, det var Eva som stod för övertalningen......
Gud gjorde klart vad som skulle hända om de åt av det trädet, de visste det, men lät sig övertalas.
Visst får vi lida, lika mycket som vi orsakar lidande sjäva. Men tänk på att det finns något i åtanke, evigt liv. Och det var Gud själv som ordnade det genom förbundet med människan. En sak är klar, han skulle nog kunnat skrota skapelsen och skapat nåt annat, men han gav inte upp hoppet.