2007-09-06, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Om Satan klarade av att få en fullkomlig varelse ofullkomlig bör det väl gå att få någon att döda någon annan, för det Adam och Eva gjorde fick enormt värre konsekvenser än om någon av dem bara hade dödat den andra.

Vidare så var det just inte att vi väljer att döda varandra, utan de defekter vi tidigare talade om, eftersom de tydligen kom med när detta hände. Att Gud valde att människan måste äta och dricka och sova och att sjukdomar angriper oss. Detta är inte saker som människan har valt, utan något som Gud påtvingat oss alla (och som har orsakat fruktansvärt med lidande) för att två människor som Gud ville testa inte gjorde som han hade hoppats.

Sedan har vi ju inte heller valt att leva "utan Gud". Majoriteten av världens befolkning är ju faktiskt religös.

Vi behövde äta, sova, dricka när vi var fullkomliga också. Däremot behövde vi inte göra nåt för att få mat eftersom den fanns överallt.

Sjukdomar, död och defekter var något nytt. Det ordnade vi själva genom vår handling. Fortfarande, ett fritt val fanns.

Satan som var högt uppsatt ängel kunde säkert sina saker. Men jag måste inflika något här, det står inte i Bibeln men jag är ganska säker på min sak. Hade människan inte haft en chans att motstå Satan så hade heller aldrig Gud låtit honom gå på människan heller, det är jag övertygad om eftersom Gud är extremt noga med att "rätt skall vara rätt" i Bibeln.

En sak till, det var inte Satan som gjorde att Adam åt, det var Eva som stod för övertalningen......

Gud gjorde klart vad som skulle hända om de åt av det trädet, de visste det, men lät sig övertalas.

Visst får vi lida, lika mycket som vi orsakar lidande sjäva. Men tänk på att det finns något i åtanke, evigt liv. Och det var Gud själv som ordnade det genom förbundet med människan. En sak är klar, han skulle nog kunnat skrota skapelsen och skapat nåt annat, men han gav inte upp hoppet.
Citera
2007-09-06, 20:35
Bannlyst
För en gångs skull liknar det en diskussion som inte bara är en ren pajkastning.

Dags för lite käk.
Citera
2007-09-06, 21:08
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Vi behövde äta, sova, dricka när vi var fullkomliga också. Däremot behövde vi inte göra nåt för att få mat eftersom den fanns överallt.

Sjukdomar, död och defekter var något nytt. Det ordnade vi själva genom vår handling. Fortfarande, ett fritt val fanns.

Satan som var högt uppsatt ängel kunde säkert sina saker. Men jag måste inflika något här, det står inte i Bibeln men jag är ganska säker på min sak. Hade människan inte haft en chans att motstå Satan så hade heller aldrig Gud låtit honom gå på människan heller, det är jag övertygad om eftersom Gud är extremt noga med att "rätt skall vara rätt" i Bibeln.

En sak till, det var inte Satan som gjorde att Adam åt, det var Eva som stod för övertalningen......

Gud gjorde klart vad som skulle hända om de åt av det trädet, de visste det, men lät sig övertalas.

Visst får vi lida, lika mycket som vi orsakar lidande sjäva. Men tänk på att det finns något i åtanke, evigt liv. Och det var Gud själv som ordnade det genom förbundet med människan. En sak är klar, han skulle nog kunnat skrota skapelsen och skapat nåt annat, men han gav inte upp hoppet.

De enda som gjorde valet var ju Adam och Eva. Tack vare dem så fick alla andra människor lida; är det rättvist tycker du? Gud hade ju kunnat straffa just dem, men istället ansåg han att alla människor i alla tider skulle få lida för vad två människor som han ville testa gjorde. Adam och Eva blev även tvingade att leva, och de blev tvingade att göra ett val.

Men då kan vi ju också diskutera varför vi måste äta, sova och dricka? Vad är syftet med det? Hade ju varit så mycket enklare om vi inte behövde det, eller hur? Känns bara onödigt komplicerat, något som till en början tydligen enligt dig heller inte gjorde någon skillnad.

Och om Gud inte lät Satan gå på människan, hade han inte "begränsat" Satans fria vilja? Att Satan är mäktigare än en enskild människan håller du säkert med om.
Citera
2007-09-06, 21:15
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Jag upplever det som att jag har fri vilja, det räcker gott och väl för mig. Det är en fantastisk illusion som jag njuter av varje dag.

Vem är det som har försatt dig i illusion...?

Och framför allt, varför har Han gjort det?
Citera
2007-09-06, 21:20
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Ursäkta, va?
Solen... i sin bana runt JORDEN?
Säg att du bara råkade skriva fel.

Och varför fortsätter du att försöka vetenskapligt bevisa din ståndpunkt med sidor som är allt annat än vetenskapliga?
Yahya är ju bara propaganda.

Geocentrismen är nu vetenskapligt bevisad!

http://www.flashback.org/showpost.php?p=7334587&postcount=3415

Solen kretsar, de facto, runt Jorden!

Citera
2007-09-06, 21:24
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
DoÅ är såvitt jag kunnat utläsa utöver rabiat kreationist även anhängare av geocentrisk världbild (jorden som centrum som sol och alla planeter snurrar kring).

Och så vitt jag läst även anängare till flat earth OCH hollow earth (hur det nu går ihop)...

Där MISSTOG du DIG allt!

Det går bara att vara anhängare till EN av dessa...
Citera
2007-09-06, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
De enda som gjorde valet var ju Adam och Eva. Tack vare dem så fick alla andra människor lida; är det rättvist tycker du? Gud hade ju kunnat straffa just dem, men istället ansåg han att alla människor i alla tider skulle få lida för vad två människor som han ville testa gjorde. Adam och Eva blev även tvingade att leva, och de blev tvingade att göra ett val.

Men då kan vi ju också diskutera varför vi måste äta, sova och dricka? Vad är syftet med det? Hade ju varit så mycket enklare om vi inte behövde det, eller hur? Känns bara onödigt komplicerat, något som till en början tydligen enligt dig heller inte gjorde någon skillnad.

Och om Gud inte lät Satan gå på människan, hade han inte "begränsat" Satans fria vilja? Att Satan är mäktigare än en enskild människan håller du säkert med om.

Det har inget med Satans "fria vilja" att göra. Gud visste konsekvenserna av vad Adam och Eva valde. Att låta Satan gå på en hjälplös motståndare hade han aldrig tillåtit. Det enda som avgjorde i slutändan var deras EGET val.

Med ditt sätt att resonera så skulle vi kunna ta ett annat exempel.

Vi måste låta en psykopat mörda ett barn på dagis, annars begränsar vi psykopatens fria vilja. Så kan vi inte resonera.

Även om Gud hade hindrat Satan från att göra detta så hade Satan haft sin fria vilja i alla fall, men inte kunnat utföra handlingen.

Du förstår?

Angående sova, äta dricka.

Varför?

För ren njutning. Det är en njutning att äta när man är hungrig, och finns det ingen brist på mat så.......

Samma gäller för att dricka. Sova är skönt när du är trött. Göra sina behov är också skönt, lätta på trycket är rena njutningen när du behöver. Klia sig är skönt. Rapa är skönt, nysa är skönt, gäspa och sträcka sig är skönt. I princip allt du gör är en njutning.

Vi har en väl utvecklad smak till exempel, varför tror du.

Det enda som inte är en njutning är sjukdomar och död.
Citera
2007-09-06, 21:27
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Yahya är ju bara propaganda.

Harun YahyaCBS-News:

http://www.cbsnews.com/stories/2007/08/03/world/main3130688.shtml

Han rör verkligen om i grytorna...

Citera
2007-09-06, 21:37
Bannlyst
Citat:
Som sagt, ge det tid.
Självmedvetenhet osv kommer.
Och vem är då du att säga att en dator som beter sig som om den lever, som om den är självmedveten INTE har en själ?
Vad är det som säger att "gud" inte skulle kunna blåsa liv i en dator likaväl som i en köttpåse med 70% vatten?

Vad det faller på är.............

"som om"

Citera
2007-09-06, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Mig själv naturligtvis! Det har ingenting med fri vilja att göra.

Skulle vara kul att höra dina tankegångar.
Citera
2007-09-06, 21:45
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det har inget med Satans "fria vilja" att göra. Gud visste konsekvenserna av vad Adam och Eva valde. Att låta Satan gå på en hjälplös motståndare hade han aldrig tillåtit. Det enda som avgjorde i slutändan var deras EGET val.

Med ditt sätt att resonera så skulle vi kunna ta ett annat exempel.

Vi måste låta en psykopat mörda ett barn på dagis, annars begränsar vi psykopatens fria vilja. Så kan vi inte resonera.

Även om Gud hade hindrat Satan från att göra detta så hade Satan haft sin fria vilja i alla fall, men inte kunnat utföra handlingen.

Du förstår?

Angående sova, äta dricka.

Varför?

För ren njutning. Det är en njutning att äta när man är hungrig, och finns det ingen brist på mat så.......

Samma gäller för att dricka. Sova är skönt när du är trött. Göra sina behov är också skönt, lätta på trycket är rena njutningen när du behöver. Klia sig är skönt. Rapa är skönt, nysa är skönt, gäspa och sträcka sig är skönt. I princip allt du gör är en njutning.

Vi har en väl utvecklad smak till exempel, varför tror du.

Det enda som inte är en njutning är sjukdomar och död.

Det som skiljer människan från Gud i ditt exempel är att människan skulle försöka stoppa det, men inte Gud. Gud stoppar inte en psykopat eftersom han vet att psykopaten måste ha fri vilja; en förälder till de där barnen däremot stoppar nog gärna psykopaten. För om Gud nu ingriper direkt när någon är chanslös skulle väl aldrig någon kunna mörda ett barn. Men det händer iaf, eftersom Gud inte ingriper direkt i människans värld (visserligen är kristna av delad mening när det gäller huruvida Gud ingriper i människans värld, men jag tror och jag antar här att du inte tror att han gör det)

Det där med smak och dylikt hade Gud kunnat fixa på ett annat sätt. Vi hade kanske kunnat äta, men han gav oss kravet att äta, dvs vi dör om vi inte äter, om vi inte sover eller dricker. Han kunde ju ha gjort så att det fortfarande var skönt, men han tyckte tydligen att det bör ändras i.o.m det Adam och Eva gjorde, och att samtliga människor genom vår historia skall lida för det.

Det finns ju massor med saker Gud kunde ha gjort bättre hos oss. Varför kunde han inte ha gjort så att vi kunde flyga naturligt? Det hade ju varit grymt fint.
Citera
2007-09-06, 21:46
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
De visste att de bröt mot det som Gud hade sagt åt dem, eller hur?
Man kan inte förvänta sig att ett barn, speciellt om det inte lärt sig vad konsekvensen (döden)innebär, A&E visste inte vad döden innebar, sedan så dog som ju knappast på direkten enligt myten så ormen ljög ju inte. Ormen är förövrigt inte djävulen, isåfall borde väl han krypa runt på marken och äta jord för inte kan väl Elohim bli lurad och straffa ormen som redan fanns till att bli en orm? Tycker inte detta låter värdigt en påstått allvetande, allsmäktig och god gud, är vi designade så är det inte av denna gud (eller så kanske vi är resultatet av ointelligent design?).

Myten med ormen som en ond demon kommer från egyptisk mytologi och den heter där Apophis. Ormen finns även i Gilgamesh, som även syndafloden är kopierad från, där snor ormen "livsträdet" eller "livsplantan" från Gilgamesh.

Jag vill också passa på att tacka Eva för att hon givit oss mening här i livet, snacka om meningslös tillvaro i lustgården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in