2007-09-06, 21:55
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
DOÅ, ska du få svar i din här tråden och få folk att VILJA föra en vettig diskussion med dig ska du inte försöka hjärntvätta folk osv. Vi vet alla vars du vill komma, till någån jävla själ bestående av eter i den 57:e dimensionen....
Du måste överväga och fundera över andras argument istället för att bara förneka allting annat som inte du tror på.
Åter till topic, hjärnan är ytterst, ytterst komplicerad. Det är en samling celler med signalsubstanser som kommunicerar med varann, och inte bara en samling, en jävla massa som är ihop länkade. Inte en till en heller utan en kommunicerar med många.
Detta ger då upphov till ett medvetande.

Hjärnan är bara ett fysiskt organ, ett objekt, och objekt har inget medvetande överhuvudtaget...

Medvetandet genereras av den medvetna SJÄLEN och inte av omedvetna elektriska impulser i hjärnan!

Elektriska impulser genererar endast ELEKTROMAGNETISKA FÄLT och ingenting annat, oavsett om de finns i en hjärna eller i en tvättmaskin. Medvetandet står över fysikens lagar, eftersom det inte kan greppas av den fysiska världen. Man skulle vara tvungen att ändrafysikens lagar om man vill göra gällande att elektriska impulser genererar någonting annat bortom elektromagnetiska fält...

Materialister påstår godtyckligt att "tillräcklig" komplexitet skulle generera medvetande, men begreppet komplexitet existerar överhuvudtaget inte inom fysikens lagar, det finns inte inom fysiken någon komplexitets-lag eller lag om att komplexitet skulle generera medvetande:

http://xoomer.alice.it/fedeescienza/brainandmind.html

Alla processer som sker i vår hjärna bestäms enbart av fysikens lagar, och det är inte möjligt att använda begrepp som är främmande för dessa lagar, såsom komplexitet, information etc, för att på så sätt försöka förklara medvetandet som en produkt av processer i hjärnan. Begrepp som komplexitet och information förutsätter existensen av ett medvetet och intelligent sinne, transcendent till den fysiska verkligheten; därför kan inte sådana begrepp användas för att förneka existensen av en verklighet som är transcendental till den fysiska verkligheten.

Faktumet att materialister känner sig tvungna att tillgripa dessa för fysiken främmande begrepp, för att förklara medvetandet, är i sig ett BEVIS för att MEDVETANDET är av TRANSCENDENTAL natur, att det transcenderar fysikens materiella lagar!

Fysikens lagar förnekar materialismens grundhypotes, enligt vilken medvetandet skulle genereras av biologiska eller cerebrala processer. Medvetandet transcenderar fysikens lagar, och därför kan inte orsaken till medvetandets existens identifieras med hjärnan; medvetandet härrör nödvändigtvis från en icke-fysisk/icke-biologisk beståndsdel; själen!

Det finns alltså två distinkta verkligheter; den fysiska verkligheten, dvs universum, som har en inneboende matematisk struktur (fysikens lagar) som fastställer alla fysiska, kemiska och biologiska processer; och den icke-fysiska verkligheten, som transcenderar sådana lagar, och följaktligen transcenderar den fysiska verkligheten.

Hur medvetandet interagerar med hjärnan samtidigt som det är separat från hjärnan:

http://www.stephen-knapp.com/consciousness_the_symptom_of_the_soul.htm

Själen är transcendentalt belägen i hjärttrakten och dess medvetande om kroppen sker via blodet som bär med sig nervsignaler från kroppens alla organ. Vi som individer är medvetna och förnimmer således kroppen via kroppens egna mottagningssignaler för smärta, lukter etc via nervbanorna i kroppen som själen avläser via blodet som är i kontakt med nervbanorna.

Därför upplever man ingen känsel när man stryper blodet vid en viss kroppsdel pga att själen då ej kan avläsa signalerna.

Hjärnan är en kopplingscentral exempelvis för olika önskningars aktiverande av handlingar för olika kroppsorgan, typ jag vill gå, jag vill springa, jag vill böja kroppen, jag vill blunda. Dessa önskningar utgår som signaler från själen i hjärtat varvid kroppens organ aktiveras via nervceller mm.
Citera
2007-09-06, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Det som skiljer människan från Gud i ditt exempel är att människan skulle försöka stoppa det, men inte Gud. Gud stoppar inte en psykopat eftersom han vet att psykopaten måste ha fri vilja; en förälder till de där barnen däremot stoppar nog gärna psykopaten. För om Gud nu ingriper direkt när någon är chanslös skulle väl aldrig någon kunna mörda ett barn. Men det händer iaf, eftersom Gud inte ingriper direkt i människans värld (visserligen är kristna av delad mening när det gäller huruvida Gud ingriper i människans värld, men jag tror och jag antar här att du inte tror att han gör det)

Det där med smak och dylikt hade Gud kunnat fixa på ett annat sätt. Vi hade kanske kunnat äta, men han gav oss kravet att äta, dvs vi dör om vi inte äter, om vi inte sover eller dricker. Han kunde ju ha gjort så att det fortfarande var skönt, men han tyckte tydligen att det bör ändras i.o.m det Adam och Eva gjorde, och att samtliga människor genom vår historia skall lida för det.

Det finns ju massor med saker Gud kunde ha gjort bättre hos oss. Varför kunde han inte ha gjort så att vi kunde flyga naturligt? Det hade ju varit grymt fint.

Det är så här. Människan hade en möjlighet att stå emot Satan som hette fritt val och tro, men gjorde det tyvärr inte.

Angående lidande, visst lider vi, men vi orsakar en stor del av det helt på egen hand. Men det finns som sagt en annan sida också, evigt liv. Job fick dubbelt tillbaka för det han fick utstå. Den som väckte stridsfrågan var inte Gud, utan Satan.

När Gud skapar så...........

Går han ganska vetenskapligt tillväga, tror du mig inte?

1.Han planerar och tänker ut.
2.Sen skapar han
3.Sen observerar han sin skapelse
4.Gör smärre ändringar och justeringar om det behövs

Tecken på det?

Han skapade bara en människa, såg att hon var ensam och skapade en till.

Ändrade en del regler för att det skulle fungera bättre.

När Gud återställer planeten och människan till det som de skulle varit från början så kommer det säkert vara en del justeringar på gång. En till exempel att vi inte kommer att få vårt ljus från solen längre, utan direkt från honom själv. Orsaken till det vet jag inte, men det står så i uppenbarelseboken.

Om vi kommer att flyga vet jag inte, men man skall nog aldrig säga aldrig.
Citera
2007-09-06, 22:01
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Analogin är att medvetandet kan liknas vid en synergieffekt.

Det finns olika förklaringsmodeller till medvetandet, beroende på vilken theory of mind man använder sig av. Om man är anhängare av hjärnan som ett modulärt system, kan man likna medvetandet vid en administrativ funktion som samordnar undersystemen.

Klart är iallafall att det är bio-kemi och inget onödigt mystiskt. Om du tvivlar så kom ihåg att medvetandet kan förändras genom att introducera kemikalier som alkohol eller opiater i systemet.

Medvetande genereras av själen, materia och hjärnceller kan inte uppleva ett endaste jota...

Det enda som hjärnskador eller mentala störningar framkallade pga droganvändning bevisar är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis att hjärnan skulle vara ursprung till medvetandet och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc.
Citera
2007-09-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
En demonstration av den Geocentriska modellen:

http://www.astro.utoronto.ca/~zhu/ast210/geocentric.html

En demonstration av både den Geocentriska och den Heliocentriska modellen, sida vid sida:

http://www.astro.utoronto.ca/~zhu/ast210/both.html

För er som missat dessa animeringar i floden av länkar, så kan de rekommenderas som ren underhållning. Mars passerar så nära jorden att månen är illa ute, och att en sådan bana skulle ge mätbara skillnader i mars storlek sett från jorden jämfört med en heliocentrisk modell är tydligen ingenting som är viktigt....

Ok, det kan skyllas på överdriven skalning av planeternas storlek. Men det riktigt roliga är att de jämför geocentrismen med Kopernicus heliocentriska världsbild, dvs. cirkulära banor. Men redan Tycho Brahe insåg att detta inte stämmer med vad man får om man mäter planeternas banor. Det är tur att Kepler inte lever och får se denna travesti på vetenskap...
Citera
2007-09-06, 22:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Man kan inte förvänta sig att ett barn, speciellt om det inte lärt sig vad konsekvensen (döden)innebär, A&E visste inte vad döden innebar, sedan så dog som ju knappast på direkten enligt myten så ormen ljög ju inte. Ormen är förövrigt inte djävulen, isåfall borde väl han krypa runt på marken och äta jord för inte kan väl Elohim bli lurad och straffa ormen som redan fanns till att bli en orm? Tycker inte detta låter värdigt en påstått allvetande, allsmäktig och god gud, är vi designade så är det inte av denna gud (eller så kanske vi är resultatet av ointelligent design?).

Myten med ormen som en ond demon kommer från egyptisk mytologi och den heter där Apophis. Ormen finns även i Gilgamesh, som även syndafloden är kopierad från, där snor ormen "livsträdet" eller "livsplantan" från Gilgamesh.

Jag vill också passa på att tacka Eva för att hon givit oss mening här i livet, snacka om meningslös tillvaro i lustgården.

Gud hade gjort klart vad som gällde. Därför fanns ingen ursäkt för valet de gjorde. Hade han däremot inte upplyst dem så hade man inget kunnat sagt om det som hände.

Satan var/är en andevarelse som kan ta vilken skepnad som helst.

Jadu, så mycket mening vi har. 80 år i en värld full av onska, sen är det godnatt.

För övrigt så är det godnatt time här i vilket fall som helst eftersom jag skall upp tidigt imorgon.
Citera
2007-09-06, 22:07
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Vad det faller på är.............

"som om"

Jovisst, nu blir det filosofi, men om något går som en anka, låter som en anka och ser ut som en anka... då är det en... noshörning, eller vad?

Efterliknas liv tillräckligt väl får man nog utgå från att det är liv.
Citera
2007-09-06, 22:08
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Det är så här. Människan hade en möjlighet att stå emot Satan som hette fritt val och tro, men gjorde det tyvärr inte.

Angående lidande, visst lider vi, men vi orsakar en stor del av det helt på egen hand. Men det finns som sagt en annan sida också, evigt liv. Job fick dubbelt tillbaka för det han fick utstå. Den som väckte stridsfrågan var inte Gud, utan Satan.

När Gud skapar så...........

Går han ganska vetenskapligt tillväga, tror du mig inte?

1.Han planerar och tänker ut.
2.Sen skapar han
3.Sen observerar han sin skapelse
4.Gör smärre ändringar och justeringar om det behövs

Tecken på det?

Han skapade bara en människa, såg att hon var ensam och skapade en till.

Ändrade en del regler för att det skulle fungera bättre.

När Gud återställer planeten och människan till det som de skulle varit från början så kommer det säkert vara en del justeringar på gång. En till exempel att vi inte kommer att få vårt ljus från solen längre, utan direkt från honom själv. Orsaken till det vet jag inte, men det står så i uppenbarelseboken.

Om vi kommer att flyga vet jag inte, men man skall nog aldrig säga aldrig.

I.o.m att han är Gud och allsmäktig och allvetande bör han inte ha behövt sitta där och göra ändringar och fixa till det, så att det i slutändan ändå inte blir särskilt bra. En Gud som jobbar vetenskapligt är helt enkelt konstigt. Han är allsmäktig; han kan ju ta reda på allt direkt istället för att behöva testa sig fram och skapa lidande.

I slutändan tycker jag inte att Bibeln ger oss en bra förklaring på varför vi finns. Att Gud skapade oss, visst, men varför ville Gud skapa oss? Som allsmäktig bör han inte ha någon typ av behov. Att han ville testa oss är ingen bra förklaring, eftersom vi inte fanns innan han skapade oss. Finns heller ingen bra förklaring på varför alla måste lida bara för att Adam och Eva gjorde något.
Citera
2007-09-06, 22:11
Medlem
Citat:
Medvetande genereras av själen, materia och hjärnceller kan inte uppleva ett endaste jota...

Det enda som hjärnskador eller mentala störningar framkallade pga droganvändning bevisar är att det existerar en ömsesidig påverkan mellan hjärnan och psyket. Under inga förhållanden kan det tas som bevis att hjärnan skulle vara ursprung till medvetandet och förmågan till att uppleva förnimmelser, känslor, tankar, etc.

Dags att denna tråd slås ihop med den stora tråden om ovetenskapligt skitsnack. Du har totalt spårat ur från det "vetenskapliga" spår du var inne på i början och har börjat med ditt länk/smiley/fetmarkera/ignorera stuk.

Sluta spamma ämnen som du redan startat trådar om!
Citera
2007-09-06, 22:12
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Harun YahyaCBS-News:

http://www.cbsnews.com/stories/2007/08/03/world/main3130688.shtml

Han rör verkligen om i grytorna...

Jo, och det här citatet säger väl en hel del om hans intelligens: "Harun Yahya is a 51-year-old former interior-design student named Adnan Oktar"

Han klarade inte ens av utbildningen till att bli inredare, och sitter sen och vräker ur sig pseudovetenskap som om han har en aning om vad han pratar om.

Förresten: det finns INGENTING som ens tyder på att solen kretsar kring jorden. Gravitationslagen motsäger det bland annat. Absolut, solen osscilerar en aning pga att jorden drar i den i sin bana, men det är allt. Solen väger liksom över 300000 gånger mer än jorden. Något ologiskt att den skulle snurra runt vår lilla planet då.

Det här får nog vara sista svaret till dig. Du sitter och vräker ur dig skit, uppbackat av nonsenssidor, och de frågor du får slingrar du dig från och slänger dit ett par smileysar för skojs skull. Du vet lika mycket om vetenskap som min tvååring, och då är jag generös.
Citera
2007-09-06, 22:16
Medlem
Citat:

Desperationen sätter in förstår jag.

Orsaken till lidandet heter Satan, och vi själva, inte Gud. En till stor orsak till lidandet är faktiskt vi själva. Vi startar krig, vi har ihjäl varandra, torterar varandra, hänsynslöst roffar åt oss jordens resurser. Och det värsta av allt är att det är våra egna handlingar. Därför finns det ingen som helst ursäkt för att bete sig på det viset. När vi står till doms kommer vi därför ha ansvar för våra egna handlingar.

Så återligen är det upp till oss själva hur vi vill ha det. Å andra sidan, människan klarar inte ens att leva i fred i ett samhälle med mindre än 30 invånare utan att behöva en barnvakt (polis). Ser vi när vi fått facit i hand.

Vår enda ursäkt är att vi inte är fullkomliga, än. Och det kommer också att tas hänsyn till.

Desperationen?

Okej, jag tar tillbaka det jag sa, alla övernaturliga magiker är svin. Men jag tycker fortfarande att satan gör en hel del bra saker.

Citat:

Skulle vara kul att höra dina tankegångar.

Precisera dig lite så ska du få en inblick i min hjärna
Citera
2007-09-06, 22:24
Medlem
snömannens avatar
Citat:
Hjärnan är bara ett fysiskt organ, ett objekt, och objekt har inget medvetande överhuvudtaget...

Medvetandet genereras av den medvetna SJÄLEN och inte av omedvetna elektriska impulser i hjärnan!

Elektriska impulser genererar endast ELEKTROMAGNETISKA FÄLT och ingenting annat, oavsett om de finns i en hjärna eller i en tvättmaskin. Medvetandet står över fysikens lagar, eftersom det inte kan greppas av den fysiska världen. Man skulle vara tvungen att ändrafysikens lagar om man vill göra gällande att elektriska impulser genererar någonting annat bortom elektromagnetiska fält...

Materialister påstår godtyckligt att "tillräcklig" komplexitet skulle generera medvetande, men begreppet komplexitet existerar överhuvudtaget inte inom fysikens lagar, det finns inte inom fysiken någon komplexitets-lag eller lag om att komplexitet skulle generera medvetande:

http://xoomer.alice.it/fedeescienza/brainandmind.html

Alla processer som sker i vår hjärna bestäms enbart av fysikens lagar, och det är inte möjligt att använda begrepp som är främmande för dessa lagar, såsom komplexitet, information etc, för att på så sätt försöka förklara medvetandet som en produkt av processer i hjärnan. Begrepp som komplexitet och information förutsätter existensen av ett medvetet och intelligent sinne, transcendent till den fysiska verkligheten; därför kan inte sådana begrepp användas för att förneka existensen av en verklighet som är transcendental till den fysiska verkligheten.

Faktumet att materialister känner sig tvungna att tillgripa dessa för fysiken främmande begrepp, för att förklara medvetandet, är i sig ett BEVIS för att MEDVETANDET är av TRANSCENDENTAL natur, att det transcenderar fysikens materiella lagar!

Fysikens lagar förnekar materialismens grundhypotes, enligt vilken medvetandet skulle genereras av biologiska eller cerebrala processer. Medvetandet transcenderar fysikens lagar, och därför kan inte orsaken till medvetandets existens identifieras med hjärnan; medvetandet härrör nödvändigtvis från en icke-fysisk/icke-biologisk beståndsdel; själen!

Det finns alltså två distinkta verkligheter; den fysiska verkligheten, dvs universum, som har en inneboende matematisk struktur (fysikens lagar) som fastställer alla fysiska, kemiska och biologiska processer; och den icke-fysiska verkligheten, som transcenderar sådana lagar, och följaktligen transcenderar den fysiska verkligheten.

Hur medvetandet interagerar med hjärnan samtidigt som det är separat från hjärnan:

http://www.stephen-knapp.com/consciousness_the_symptom_of_the_soul.htm

Själen är transcendentalt belägen i hjärttrakten och dess medvetande om kroppen sker via blodet som bär med sig nervsignaler från kroppens alla organ. Vi som individer är medvetna och förnimmer således kroppen via kroppens egna mottagningssignaler för smärta, lukter etc via nervbanorna i kroppen som själen avläser via blodet som är i kontakt med nervbanorna.

Därför upplever man ingen känsel när man stryper blodet vid en viss kroppsdel pga att själen då ej kan avläsa signalerna.

Hjärnan är en kopplingscentral exempelvis för olika önskningars aktiverande av handlingar för olika kroppsorgan, typ jag vill gå, jag vill springa, jag vill böja kroppen, jag vill blunda. Dessa önskningar utgår som signaler från själen i hjärtat varvid kroppens organ aktiveras via nervceller mm.

Det stämmer väl att sinnesintrycken, eller upplevelserna, trancenderar naturlagarna som vi känner dem idag. Det vill säga om man endast hade tillgång till information om naturlagarna som vi känner dem idag skulle man inte kunna räkna ut att något sådant som syn eller hörselintryck, eller andra subjektiva upplevelser, existerade.
Men därav följer knappast att det finns en själ som genererar sinnesintrycken, upplevelser osv. Det kan vara så att det finns en trancendent, överjordisk, eller övernaturlig själ som skapar medvetandet, - men självklart är det inte.
Citera
2007-09-06, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
I.o.m att han är Gud och allsmäktig och allvetande bör han inte ha behövt sitta där och göra ändringar och fixa till det, så att det i slutändan ändå inte blir särskilt bra. En Gud som jobbar vetenskapligt är helt enkelt konstigt. Han är allsmäktig; han kan ju ta reda på allt direkt istället för att behöva testa sig fram och skapa lidande.

I slutändan tycker jag inte att Bibeln ger oss en bra förklaring på varför vi finns. Att Gud skapade oss, visst, men varför ville Gud skapa oss? Som allsmäktig bör han inte ha någon typ av behov. Att han ville testa oss är ingen bra förklaring, eftersom vi inte fanns innan han skapade oss. Finns heller ingen bra förklaring på varför alla måste lida bara för att Adam och Eva gjorde något.

Värt ett svar innan jag loggar ut för inatt.

Nu var det en stor del Satans fel att det gick som det gick, för det var då inget planerat.

Men visst behöver Gud också observera och testa innan allt går helt smidigt. Det ser du flera exempel på i Bibeln. Först fick man ha flera fruar, sen fick man bara ha en. Gud ändrade en del andra regler också för att passa bättre.

Han skapade inte jorden på en dag precis, han fick jobba ganska länge innan allt var klart.

Han lyssnade på Moses och gjorde som han föreslog.

Att Gud inte skulle ha något behov att skapa, säger en del kristna. Det tror jag inte på, är man en skapare som har man också behov av att skapa. Gud tyckte om människan så pass mycket att hon fick en ny chans.

Han sa (innan sodom gomorra) att finns det så bara en enda rättfärdig så skall jag rädda honom innan jag förintar städerna.

Han stängde själv dörrarna om Noa i arken efter det att han bett Noa ta med ett ex av varje djur art.

Han talade väldigt varmt om alla djur han skapat i samtalet med Job.

Så att han tycker om sina skapelser är det inget tvivel om. Annars skulle han knappast agerat som han gjort. Igen, synden har vi själva åstakommit, inte Gud.

Tänk så här. Det står

"Låt oss skapa människor till vår avbild"

Det betyder att vi kan se på oss själva för att lära känna Gud bättre. Gillar han att skapa? Det gör vi också. Musik då? Jajamensan. Gillar han färg och form? Titta på en solnedgång eller en regnbåge. Gud gör inget med bara en blinkning som en del tror, han får också tänka innan han skapar, och det är ju tjusningen med att skapa, eller hur?

Det är nog mer människa i Gud än vad många tror. Så se inte Gud som något stort opersonligt väsen som bara blinkar så är det vips klart. Gud är betydligt mer varm och resonlig än så, fast han är evig och allsmäktig skapare av universum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in