2007-09-05, 13:14
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Intressant fråga Quantilho.

Har man kontroll över varenda atom så är det nog inga problem att ordna i princip vilken sammansättning som helst. Det var ju inga problem för Gud att låta Moses dela havet eller att göra om en käpp till en orm, till exempel.

Eftersom Gud är ande och besitter dessa krafter så var det säkert heller inga problem med att sätta ihop en människa efter det att han tänkt ut hur han skulle gå tillväga. Han tog ingredienserna direkt från jorden och satte till energi (livskraft, själ). Därmed så borde det vara helt omöjligt att skapa liv utan denna energi genom att enbart använda fysiska processer direkt från planeten.

Tänk om du skulle kunna styra varenda atom, vilken makt du skulle ha, och nästan ingenting skulle vara omöjligt. Men du behöver en sak till, intelligens, i mängder. Du måste veta exakt hur du skall styra och sätta ihop alla atomer för att uppnå det du vill. Så Gud måste vara extremt intelligent, annars skulle han inte ha någon nytta av dessa otroliga krafter.

Vi har också krafter att göra ganska märkliga saker, men inte fysiskt, utan metafysiskt. Jag kan lätt tänka mig (i detalj) hur jag får statshuset att rasa ihop i Stockholm. Jag kan vidare tänka mig luften ovanför det ihoprasade stadshuset fullt med diverse ufon samtidigt som Bethovens 8'a spelas, av zebror. Det är vårt sätt att göra "underverk" och trolla lite. Det märkliga fenomenet kallas fantasi.

Och nej, Gud skapade inga nya djur. Men vem vet.

Vilket bara visar den fundamentala skillnaden i detaljrikedom för förklaringen från naturvetenskapen och kreationismen.

Med naturvetenskap kan vi koppla ihop allt från skapelsen av universum till uppkomsten av primitiva celler som senare evolverar fram till avancerade livsformer.

Kreationismen faller ju helt platt här. Om nu evolutionsteorin är fel så hur skulle det gå till istället? Hur uppkommer de första individerna av varje ras? Spontan sammansättning av atomer från tomma intet tack vare guds välvilja (=uppdykande från tomma intet). Att D&Å inte kan ge en detaljerad förklaring är ju bara komiskt och visar bristerna i hans modell.
Citera
2007-09-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Jojomen, visst är han långsint.
Gissa varför kvinnor har så ont när de ska föda, enligt bibeln?
För att det var kvinnan som lurade mannen att äta äpplet.

Men det var ju gud som planerade allt från första början uppenbarligen! Den onde fan.
Citera
2007-09-05, 13:43
Medlem
Citat:
Visst!

Nu skall vi se, har du fantasi? Vet du vad metafysik är?

Det andra är inget som behöver bevisas eftersom Quantilho ville ha ett förslag på hur det kunde gått till när Gud skapade människan. Och då kom jag med ett som var baserat på vad Bibeln säger. Och lägg märke till att jag inte hävdar något bestämt utan använder ord som "borde" etc. Det sista jag skriver är baserat på vad Bibeln säger.

Där var du lite snabb kanske?

Fast saken är ju den att du verkligen tror på det du skrev. Du förkastar en av dom tyngsta och mest accepterade vetenskapliga teorierna och spyr ur dig en massa flummiga ovetenskapliga påhitt och dom enda "bevisen" för dessa finns i din fantasi samt en sagobok från järnåldern.
Citera
2007-09-05, 14:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Fast saken är ju den att du verkligen tror på det du skrev. Du förkastar en av dom tyngsta och mest accepterade vetenskapliga teorierna och spyr ur dig en massa flummiga ovetenskapliga påhitt och dom enda "bevisen" för dessa finns i din fantasi samt en sagobok från järnåldern.

Hmmm, skulle jag verkligen tro på det jag säger? Otroligt. Och hur drog du den slutsatsen.

Kan man i så fall applicera samma sak på dig?

Citat:

"Denna man är farlig, han tror på det han säger"

(hinner inte stanna värst länge, måste jobba vidare)
Citera
2007-09-05, 14:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Men det var ju gud som planerade allt från första början uppenbarligen! Den onde fan.

Var det?

Och vart står det?
Citera
2007-09-05, 14:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Vilket bara visar den fundamentala skillnaden i detaljrikedom för förklaringen från naturvetenskapen och kreationismen.

Med naturvetenskap kan vi koppla ihop allt från skapelsen av universum till uppkomsten av primitiva celler som senare evolverar fram till avancerade livsformer.

Kreationismen faller ju helt platt här. Om nu evolutionsteorin är fel så hur skulle det gå till istället? Hur uppkommer de första individerna av varje ras? Spontan sammansättning av atomer från tomma intet tack vare guds välvilja (=uppdykande från tomma intet). Att D&Å inte kan ge en detaljerad förklaring är ju bara komiskt och visar bristerna i hans modell.

Inte från tomma intet. Han "blåste liv i jorden". Alltså fanns redan byggstenarna för en människa på planeten. Han bara satte ihop det och gjorde det levande genom att tillsätta livskraft (en själ).

Och visst kan jag förstå att det ter sig märkligt både för dig och mig, men trots allt så rör det sig om nåt helt annat än en människa. En som har kraft nog att skapa ett universum.
Citera
2007-09-05, 14:57
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Inte från tomma intet. Han "blåste liv i jorden". Alltså fanns redan byggstenarna för en människa på planeten. Han bara satte ihop det och gjorde det levande genom att tillsätta livskraft (en själ).

Och visst kan jag förstå att det ter sig märkligt både för dig och mig, men trots allt så rör det sig om nåt helt annat än en människa. En som har kraft nog att skapa ett universum.

Och på vilket sätt skiljer det sig från den mer vetenskapliga teorin att byggstenarna sattes ihop av sig själva?
Man bara slipper obehaget av obevisbara gudar och annat.
Citera
2007-09-05, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snorlyktan
Och på vilket sätt skiljer det sig från den mer vetenskapliga teorin att byggstenarna sattes ihop av sig själva?
Man bara slipper obehaget av obevisbara gudar och annat.

Inget sätter ihop sig "av sig självt" allra minst nåt så komplicerat. Lägg märke till att man inte ens lyckats konststycket att skapa en "levande" cell trots planering under kontrollerade former. Slump, knappast.

Sen fattas det viktigaste, livskraften.

Dessutom är jag av åsikten att inget sker av en slump eller ren tillfällighet.

Bäst jag tillägger. Jag ser inte Gud som något "obehag" jag ser honom som någon man borde tacka för man fått livet. Och som en nödvändighet om saker och ting skall fungera. Och då menar jag inte världen som den är nu förstås, utan hur den kommer att bli.

(back to work)

Citera
2007-09-05, 15:03
Medlem
Citat:
Inget sätter ihop sig "av sig självt" allra minst nåt så komplicerat. Lägg märke till att man inte ens lyckats konststycket att skapa en "levande" cell trots planering under kontrollerade former. Slump, knappast.

Sen fattas det viktigaste, livskraften.

Dessutom är jag av åsikten att inget sker av en slump eller ren tillfällighet.

Förutom gud då. Han bara finns där utan att någon har skapat honom. Trots att gud måste vara oändligt mer komplicerad än något annat så råkar han bara finnas där utan någon som helst förklarning. Eller?
Citera
2007-09-05, 15:05
Bannlyst
Citat:
Förutom gud då. Han bara finns där utan att någon har skapat honom. Trots att gud måste vara oändligt mer komplicerad än något annat så råkar han bara finnas där utan någon som helst förklarning. Eller?

Precis!

"Gud har ingen början eller slut"

Och vare sig du eller jag vet vad han gjort tiden före oss. Att han skapade andevarelser (änglar) före oss, är nog det enda jag vet.
Citera
2007-09-05, 15:17
Medlem
Citat:
Hmmm, skulle jag verkligen tro på det jag säger? Otroligt. Och hur drog du den slutsatsen.

Kan man i så fall applicera samma sak på dig?

Citat:

"Denna man är farlig, han tror på det han säger"

(hinner inte stanna värst länge, måste jobba vidare)

Du försökte ju slingra dig undan när jag frågade vad du hade för bevis. Du ber andra om bevis för det dom skriver så nu ber jag dig återigen att lägga fram bevis för dina teorier.
Citera
2007-09-05, 15:39
Medlem
Citat:

Absolut, det står tydligt i bibeln att gud är en ond jävel. Han klandrar oss för sina misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in