2007-08-31, 21:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flarn
Några fler ogrundade påståenden du vill dela med dig av, som inte heller har något att göra med det jag skrev?

Okey då.

Om jag svarar så här då.

Angående varför vi har empati, så pratar du i nattmössan.

Varför?

Moral, förmågan att känna empati för ALLA levande varelser.

Ni evolutionister försöker göra det så enkelt för er hela tiden. Så enkelt ÄR inget.
Citera
2007-08-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Ni evolutionister försöker göra det så enkelt för er hela tiden. Så enkelt ÄR inget.

Bara gud är enklare.
Citera
2007-08-31, 21:26
Medlem
Citat:
Okey då.

Om jag svarar så här då.

Angående varför vi har empati, så pratar du i nattmössan.

Varför?

Moral, förmågan att känna empati för ALLA levande varelser.
Ytterst få människor känner empati för ALLA levande varelser. Empatin är starkast för dom som vi mest identifierar oss med, vanligtvis närstående människor. Därefter minskar den i takt med att vi identifierar oss mindre med varelsen ifråga. Moralen har även den sin grund i flockbeteendet, men den komplicerade mänskliga psykologin sätter inga tydliga gränser för varken moral eller empati.

OBS: Detta, liksom det mesta inom naturvetenskapen, är logiska slutsatser dragna utifrån den kunskap vi besitter idag. Det är alltså inga eviga, absoluta sanningar, och utger sig inte heller för att vara det. När det gäller vägen till kunskap så vinner ödmjukhet alltid över hybris i längden.
Citera
2007-08-31, 21:29
Medlem
Citat:
Det är du som kommer med ogrundade påståenden om saker som du inte har det minsta kunskap om - där kan man snacka om att göra det enkelt för sig. Varför läsa en massa jobbiga böcker om biologi, fysik och kemi när man bara kan känna på sig vad som är sant...?
Citera
2007-08-31, 21:30
Bannlyst
Citat:
Ytterst få människor känner empati för ALLA levande varelser. Empatin är starkast för dom som vi mest identifierar oss med, vanligtvis närstående människor. Därefter minskar den i takt med att vi identifierar oss mindre med varelsen ifråga. Moralen har även den sin grund i flockbeteendet, men den komplicerade mänskliga psykologin sätter inga tydliga gränser för varken moral eller empati.

OBS: Detta, liksom det mesta inom naturvetenskapen, är logiska slutsatser dragna utifrån den kunskap vi besitter idag. Det är alltså inga eviga, absoluta sanningar, och utger sig inte heller för att vara det. När det gäller vägen till kunskap så vinner ödmjukhet alltid över hybris i längden.

Jag känner empati för alla djur till exempel. Jag känner till och med mer smärta för djur som plågas än för människor, och jag är långt ifrån ensam, har jag märkt. Jag har i många fall tagit avstånd från människans handlande eftersom jag sett det som idiotiskt. Nej, jag är ingen människohatare, tvärtom, gör du något bra så är jag först i ledet att gratulera dig, men jag har sett så mycket dåligt också, tyvärr.

Vidare.........

1.Det är kemiska processer som gör att vi känner empati.

2.Det är flockdjursbeteende si och så många år bakåt som gör att vi känner på det viset.

3.Sen klättrade vi i träd, och de kemiska processerna i huvudet på oss vid den tiden.........bla bla bla.

Snälla nån..........

Snacka om simpifierat..........

Tror du allt är så enkelt? Lite kemiska processer, så har vi plötsligt liv. Vårt drömmande och tänkande är bara resultatet av en kemisk process?

Knappast........
Citera
2007-08-31, 21:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klagström
Bara gud är enklare.

Två svar..........

1.Det är det enkla som är det svåra (citat)

2.Eftersom han ligger utanför vetenskapen?

Hmmm, jobbade du länge med den kommentaren?
Citera
2007-08-31, 21:33
Bannlyst
Citat:
Det är du som kommer med ogrundade påståenden om saker som du inte har det minsta kunskap om - där kan man snacka om att göra det enkelt för sig. Varför läsa en massa jobbiga böcker om biologi, fysik och kemi när man bara kan känna på sig vad som är sant...?

Du som har sån kunskap kan säkert ge ett bra svar på varför kemiska processer är lika med liv?

(lycka till)
Citera
2007-08-31, 21:37
Medlem
Citat:
Två svar..........

1.Det är det enkla som är det svåra (citat)

2.Eftersom han ligger utanför vetenskapen?

Hmmm, jobbade du länge med den kommentaren?

Lär dig skilja på fråga och svar, för det första.
Citera
2007-08-31, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Klagström
Lär dig skilja på fråga och svar, för det första.

Två svar på din kommentar? Varav den ena var i form av en fråga, som du inte besvarade.

Och för det andra?
Citera
2007-08-31, 21:42
Medlem
Citat:
Jag känner empati för alla djur till exempel. Jag känner till och med mer smärta för djur som plågas än för människor, och jag är långt ifrån ensam, har jag märkt. Jag har i många fall tagit avstånd från människans handlande eftersom jag sett det som idiotiskt. Nej, jag är ingen människohatare, tvärtom, gör du något bra så är jag först i ledet att gratulera dig, men jag har sett så mycket dåligt också, tyvärr.
Kul för dig, men fullkomligt irrelevant.

Citat:
Vidare.........

1.Det är kemiska processer som gör att vi känner empati.

2.Det är flockdjursbeteende si och så många år bakåt som gör att vi känner på det viset.

3.Sen klättrade vi i träd, och de kemiska processerna i huvudet på oss vid den tiden.........bla bla bla.

Snälla nån..........

Snacka om simpifierat..........

Tror du allt är så enkelt? Lite kemiska processer, så har vi plötsligt liv. Vårt drömmande och tänkande är bara resultatet av en kemisk process?

Knappast........
Simplifierat? Snarare så komplicerat att vi bara har börjat förstå processerna trots enorma forskningsinsatser. Men vi kanske ska sluta forska eftersom du tydligen redan har svaren? Det vore ju lite trist, även för dig, för det kan ju hända att forskarna så småningom hittar en andlig ingrediens som visar sig vara en förutsättning för liv. Det vore väl trevligt, tycker du inte? Men tills dess finns det ingen anledning att förutsätta att en sådan ingrediens skulle finnas, lika lite som man bör förutsätta att det är mikroskopiska tomtar från Dimension X som är grunden för allt liv.
Citera
2007-08-31, 21:43
Medlem
Citat:
Du som har sån kunskap kan säkert ge ett bra svar på varför kemiska processer är lika med liv?
Absolut inte. Varför skulle jag kunna det? Det är ju du som anser dig ha kunskap om livets gåta, inte jag.
Citera
2007-08-31, 21:47
Bannlyst
Citat:
Kul för dig, men fullkomligt irrelevant.

Knappast eftersom många fler än jag känner likadant.

Citat:
Simplifierat? Snarare så komplicerat att vi bara har börjat förstå processerna trots enorma forskningsinsatser. Men vi kanske ska sluta forska eftersom du tydligen redan har svaren? Det vore ju lite trist, även för dig, för det kan ju hända att forskarna så småningom hittar en andlig ingrediens som visar sig vara en förutsättning för liv. Det vore väl trevligt, tycker du inte? Men tills dess finns det ingen anledning att förutsätta att en sådan ingrediens skulle finnas, lika lite som man bör förutsätta att det är mikroskopiska tomtar från Dimension X som är grunden för allt liv.

Så varför lever vi?

Är det pga enbart kemiska processer? I så fall borde vi kunna skapa liv genom kemiska processer, men det kan vi inte. Det fattas något viktigt.......

Forska på du, jag tänker inte hindra dig. En dag kanske du tänker annorlunda, men det är helt upp till dig själv.

(och nu var jag ändå snäll mot dig)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in