2007-06-09, 15:10
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Om du går in o ändrar på vissa saker och betydelser, bara för att du upplever det som jobbigt att det inte stämmer överens med din livsfilosofi, så skapar det en kedjereaktion då så mycket i samhället är baserat på vetenskapens vilkor att det skulle bli kaos till slut.

Varför skulle det bli kaos, för att jag vågar stå upp och kalla en spade för en spade...?

Tvärtom, kaos uppstår när man förnekar verkligheten...
Citera
2007-06-09, 15:16
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Både hundens och kattens beteende är rent driftstyrt, medan den Unika Människan kan välja att inte bara leva efter sina drifter...där har du skillnaden mellan den Unika Människan och Djuren i ett nötskal...

Så du menar att hunddressyr är endast driftstyrt? Det var en synnerligen skum åsikt som står i strid med hela dressyrverksamheten.

En katt man mycket väl välja om den vill komma när man lockar på den eller inte. Du får lägga fram rejäla bevis för att allt djur för är driftstyrt om du ska kunna tas på allvar.

Sedan vill jag fortfarande se den människa som kan välja med sin fria vilja att inte äta och ändå leva sitt liv. Snacka om vuxensagor du lägger fram.
Citera
2007-06-09, 15:17
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Själen existerar oavsett vilka myter som männsiskor pådyvlas, och varför skulle jag vara rädd för att , när jag vet att själen (Jaget) inte kan dö...? ...

Bevisa detta eller håll det till ett mer passande forum. Hör jag något mummel om själens existens igen utan en vetenskaplig referens så får du en ny tillsägelse för tramspostning.
Citera
2007-06-09, 15:25
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expander
Du tror på gud ju. Vad har du för bevis för att gud inte håller djur ansvariga för sina handlingar?

I så fall skulle Han ha gett dem en fri vilja till att börja med...

Citat:
Andra däggdjur än människan har inte högmässa. Och en försvinnande liten del av mänskligheten blir andäktiga under högmässa. Betyder det att ni är en annan art än oss andra människor som inte blir det?

Inte en annan art, men med ett högre medvetande...

Citat:
Däremot trodde jag att djupt religiösa ska undvika att göra sådana saker eftersom det är syndigt.
Betyder det att fromt kristna inte är människor, då du förutsätter att alla människor mäter sina snoppar och bröst?

Nej, det exemplet gav jag för att visa att människan med sin fria vilja kan välja att leva ett irreligiöst liv...

Citat:
Du kan inte föra ett resonemang med de påståenden du ger. Man kan hitta ofantligt många saker som däggdjur liknar varandra med men också lika många som skiljer oss åt.

Om du jämför däggdjur med varann, så hittar du inte liknande fundamentala skillnader, som du däremot alltså gör om du jämför mellan Människor och däggdjur...
Citera
2007-06-09, 15:28
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Varför skulle det bli kaos, för att jag vågar stå upp och kalla en spade för en spade...?

Tvärtom, kaos uppstår när man förnekar verkligheten...

Just precis, förnekar man naturvetenskapen som förklarar hur verkligheten fungerar så blir det bara kaos. Kolla bara på soppan av motsägande påhitt som utgör din förklaring av verkligheten. Du har ju inte lyckats framlägga några bevis eller stödda observationer. Bara dravel.
Citera
2007-06-09, 15:29
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Endel psykiskt störda människor är inte heller ansvariga för sina handlingar.

Just eftersom den psykiska störningen förhindrar den fria viljan att komma till sin rätt...
Citera
2007-06-09, 15:33
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Sedan vill jag fortfarande se den människa som kan välja med sin fria vilja att inte äta och ändå leva sitt liv. Snacka om vuxensagor du lägger fram.

Äta är en av grundbehoven för alla levande varelser, men däremot kan människan med sin fria vilja välja att avstå från mat t.ex. under religiösa fasteperioder o.dyl.
Citera
2007-06-09, 15:33
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Just eftersom den psykiska störningen förhindrar den fria viljan att komma till sin rätt...

Jaha, en lägre mental kapacitet är alltså ett hinder för den, enligt dig, definierade fria viljan. Då blir det helt ovidkommande om det handlar om djur eller människor.
Citera
2007-06-09, 15:40
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Jaha, en lägre mental kapacitet är alltså ett hinder för den, enligt dig, definierade fria viljan. Då blir det helt ovidkommande om det handlar om djur eller människor.

Om ens själsförmögenheter är rubbade, så kan man inte ställas till ansvar på samma sätt som en som är mentalt frisk...
Citera
2007-06-09, 15:46
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Äta är en av grundbehoven för alla levande varelser, men däremot kan människan med sin fria vilja välja att avstå från mat t.ex. under religiösa fasteperioder o.dyl.

Ja. Precis som djur kan låta bli att äta under olika tidsperioder, björnens förmåga att gå i ide som exempel. Eller krokodiler som äter sig sprängmätta och sedan låter bli att äta på flera veckor.

Dessutom äter människor vanligen under fasteperioder också
Citera
2007-06-09, 15:56
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Om ens själsförmögenheter är rubbade, så kan man inte ställas till ansvar på samma sätt som en som är mentalt frisk...

Vaddå för själsförmögenheter ? Försök iaf. göra liiite vetenskap av dina utsagor.

Vad säger då att djurs lilla och ej utvecklade hjärna gör att deras "själsförmögenheter" hindras ? Är det dit du vill komma, att djur är människor fast deras hjärna hindrar dem att bete sig som sådana ?
Citera
2007-06-09, 17:05
Medlem
Vintersömns avatar
Citat:
Jaså, det säger du? Minns jag inte helt fel så höll du, i en annan tråd, på att tala dig varm för Rico Kolodzeys, som du hävdade kunde inte behövde äta utan bara behövde luft för att få näring. Men här hävdar du att ätandet är ett av grundbehoven för alla levande varelser.

Så hur ska du ha det? Börjar det bli svårt att pussla ihop din världsbild?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in