Citat:
Ursprungligen postat av sten.b
Vetenskapsmän lika troende som de skapelsetroende.
Vi måste konstatera att många naturvetare inte lyckats hålla isär metodik från ideologi. Med en sanningslidelse som inte står en religiös övertygelse efter, använder många vetenskapen, till att propagera för filosofisk naturalism. Darwinistisk litteratur är full av anti-teistiska slutsatser, som att universum tillkommit planlöst, utan syfte och att människan är en produkt av blinda processer i naturen. Dessutom presenteras dessa påståenden som de vore logiska konsekvenser av sann vetenskap och inte personlig tro. Detta visar tydligt att evolutionsteorin inte håller den standard man kan kräva av en strikt vetenskaplig teori. Finns det egentligen någon annan grund för den vetenskapsman som bortförklarar skapelseundret, än personlig tro?
Nu börjar vi snacka! Jag håller med dej om att många vetenskapsmän drar alltför långtgående slutsatser av den biologiska vetenskap som de behärskar, t ex om universums syfte och att det saknas en avsikt med allt. De tror mycket som de saknar belägg för, men inser det sällan själva.
Varifrån, vart och varför är frågor som vetenskapen INTE omfattar, sant. Ändå uttalar sej många akademiker självklart om universums slumpvisa uppkomst vilket enbart är övermodigt och okunnigt.
Men som så ofta finns två diken att köra ner i.
Att vi inte kan veta eller pröva vetenskapligt vad som hände före the Big Bang är en sak, och att vi därmed inte kan uttala oss om någon eventuell avsikt med det vi känner som vår värld. Och detta öppnar möjligheter för olika uppfattningar, som inte kan verifieras eller vederläggas, om en gud eller ingen gud.
Men EFTER the Big Bang kan vi iaktta definierade naturlagar där evolutionsteorin på ett konsekvent sätt uppfyller de krav man kan ha på en vetenskapligt väletablerad teori.
SKA man kritisera den måste man därför göra det på ett vetenskapligt sätt, för vetenskap är egentligen inget annat än att systematisera och organisera det sätt på vilket vi studerar vår omvärld.
Jag tror att problemet för många gudstroende tyvärr är att acceptera tanken att en gud skulle kunna använt något så automatiserat som evolutionen för att skapa och utveckla världen.
Själv köper jag det rakt av och tycker det är skithäftigt.