Citat:
Ursprungligen postat av 526
Förlåt min okunnighet om evolutionen, men ved är skillnaden på ID och Darwin?
Jag ser ingen motsägelse i att utveckligen gått stegvis, och att det skulle finns en skapare?
Det är väl bara två tillvägagångssätt för samma sak????
Om jag var gud skulle jag skapa ett system som designade sig själv efter den terräng/miljö där den lever. Varför skulle inte gud vara för legotillverkning?
ID-rörelsen är skapad för att det finns grupper i USA som vill föra in sin tro i undervisningssystemet. När kreationism och sedan "creation science" avfärdades i domstol som icke vetenskap, utan tro och som sådan ej hemmahörande utanför religionsundervisningen så växte ID fram. ID avfärdades på samma sätt i domstol december 2005.
Det verkar finnas lite olika grader från de gamla ung jord(6000 år) kreationisterna till dom som menar att jorden och universum är gammalt.
Det som förenar är att dom anser att det måste vara någon intelligens bakom den komplexitet som finns i naturen. Alltså William Paleys gamla Urmakaranalogi som går under flera namn bla det Teleologiska argumentet eller designargumentet.
Det finns flera problem med det argumentet. För det första så kan komplexiteten förklaras med evolutionsteorin, alltså så blir bara problemet större när man inför någon form av intelligent övernaturlig designer som är med och petar överallt. Klockor är inte kända för att fortplanta sig och föra vidare vissa egenskaper. Naturen är inte så intelligent "skapad" i alla lägen. Blindtarmen och våra ögon är bristfälligt designade (blinda fläcken), vi har förlorat möjligheten att tillverka askorbinsyra, tillsammans med gibbon, schimpans, Orangutang och Gorilla av någon anledning, genen finns kvar men är inaktiverad. Vi människor har (rätta mig om jag har fel) en liten genpool, bristfällig design med andra ord.
Citat:
Ursprungligen postat av William Paley
- If you look at a watch, you can easily tell that it was designed and built by an intelligent watchmaker.
- Similarly, if you look at some natural phenomenon X (a particular organ or organism, the structure of the solar system, life, the entire universe) you can easily tell that it was designed and built by an intelligent creator/designer.
Det Teleologiska argumentet begår också det logiska felslutet "Affirming the Consequent" eller typ bekräftelse av slutsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Affirming the Consequent.
Om p så q.
q.
Alltså, p.
Om universum är skapat, så är det välordnat.
Universum är välordnat.
Alltså är det skapat.
Om det snöar så är det snö på marken.
Det är snö på marken.
Alltså snöar det.