2007-04-20, 16:07
Medlem
BlackBeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Jo. Så myten om att evolutionen skulle vara på fall punkteras ju enbart av den där referensen och ingenting annat.

Case dismissed!!!

Mankan fattar inte att det är precis tvärtom. Nya bevis på evolutionen kommer ju dagligen om man hänger med lite. Men med en dåres envishet fortsätter han som inget hänt. Nå man får sig ett gott skratt av att läsa inlägg från denna intelligensmässiga mikrob.
Citera
2007-04-20, 18:46
Medlem
D'mons avatar
Eftersom det verkar som att mankan , död å återfödd inte har de grundläggande kunskaper i fysik för att göra uttalanden inom detta så tänkte jag bidra med en länk till nobelpristagaren Gerard 't Hooft sida om hur man blir en teoretisk fysiker. Finns många länkar till e-böcker, föreläsningsanteckningar samt tips om hur man går till väga för att bli en teoretisk fysiker.

Citat:

"It so often happens that I receive mail - well-intended but totally useless - by amateur physicists who believe to have solved the world. They believe this, only because they understand totally nothing about the real way problems are solved in Modern Physics. If you really want to contribute to our theoretical understanding of physical laws - and it is an exciting experience if you succeed! - there are many things you need to know. First of all, be serious about it."

http://www.phys.uu.nl/~thooft/theorist.html#pmathematics

Någon som känner sig träffad?
Citera
2007-04-20, 19:13
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D'mon
Eftersom det verkar som att mankan , död å återfödd inte har de grundläggande kunskaper i fysik för att göra uttalanden inom detta så tänkte jag bidra med en länk till nobelpristagaren Gerard 't Hooft sida om hur man blir en teoretisk fysiker. Finns många länkar till e-böcker, föreläsningsanteckningar samt tips om hur man går till väga för att bli en teoretisk fysiker.
Jag bedömer att sannolikheten att Mankan hörsammar det där som ett på en fantasiljon.
Citera
2007-04-20, 19:33
Medlem
526s avatar
ceph
Vad beträffar kloten så är de inte alls bevisat att de är producerade av naturen. OM de vore det så vore de det enda med raka linjer som naturen producerat. (undantaget kristalliseringar) Kloten är dock inga kristaller.
Citera
2007-04-20, 19:42
Medlem
526s avatar
Förlåt min okunnighet om evolutionen, men ved är skillnaden på ID och Darwin?
Jag ser ingen motsägelse i att utveckligen gått stegvis, och att det skulle finns en skapare?
Det är väl bara två tillvägagångssätt för samma sak????

Om jag var gud skulle jag skapa ett system som designade sig själv efter den terräng/miljö där den lever. Varför skulle inte gud vara för legotillverkning?
Citera
2007-04-20, 19:49
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
ceph
Vad beträffar kloten så är de inte alls bevisat att de är producerade av naturen. OM de vore det så vore de det enda med raka linjer som naturen producerat. (undantaget kristalliseringar) Kloten är dock inga kristaller.

Allvarligt talat, nära nog perfekt geometri finns representerad precis överallt i naturen, både på makro- och mikronivå. Jag har för mig att kloten avhandlades tidigare i tråden och att det slogs fast av forskare att man hittat väldigt liknande föremål som kreationister föreslagit som bevis på uråldriga mänskliga civilisationer som senare visade sig vara helt naturliga. Men mystik är ju trevligt, och därför vill man ju gärna stanna kvar på den nivån.
Citera
2007-04-20, 20:01
Medlem
Hanksters avatar
Citat:
Jag ser ingen motsägelse i att utveckligen gått stegvis, och att det skulle finns en skapare?

Om jag var gud skulle jag skapa ett system som designade sig själv efter den terräng/miljö där den lever. Varför skulle inte gud vara för legotillverkning?

Om du tror att Gud skapade evolutionsprocessen är du snarare en sorts evolutionsaccepterande kreationist. ID-förespråkarna har tydligt gått ut med att vissa saker är för komplexa för att evolveras fram.
Citera
2007-04-20, 20:02
Avslutad
Metallkula 2 miljoner år gammal....
Alltså så jävla larvigt, vem fan är det som har räknat ut de, tror inte på av vi människor har en jävla anning om hur gammal den där jävla kulan är. Allt är bara påhitt o människan har säkert helt fel om en massa saker är i livet!

Edit: Säger som tidigare, humortråden nästa!?
Citera
2007-04-20, 20:11
Medlem
brtkrbzhnvs avatar
Citat:
Jag ser ingen motsägelse i att [utvecklingen] gått stegvis, och att det skulle finns en skapare? [sic]
Nej, det finns förstås ingen motsägelse där, men det är icke vad ID handlar om; ID är en kampanj mot evolutionsteorin, ej en deistisk hypotes.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design_movement
Citera
2007-04-20, 20:12
Medlem
fbes avatar
Citat:

Tanken med ID är att arterna har designats fram i sin fulländade form.
Citera
2007-04-20, 20:48
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Allvarligt talat, nära nog perfekt geometri finns representerad precis överallt i naturen, både på makro- och mikronivå.

Och perfekt geometri blir resultatet av en Blind Smäll och Intelligensbefriad utveckling?
Citera
2007-04-20, 21:35
Medlem
kb_cks avatar
Citat:

ID-rörelsen är skapad för att det finns grupper i USA som vill föra in sin tro i undervisningssystemet. När kreationism och sedan "creation science" avfärdades i domstol som icke vetenskap, utan tro och som sådan ej hemmahörande utanför religionsundervisningen så växte ID fram. ID avfärdades på samma sätt i domstol december 2005.

Det verkar finnas lite olika grader från de gamla ung jord(6000 år) kreationisterna till dom som menar att jorden och universum är gammalt.

Det som förenar är att dom anser att det måste vara någon intelligens bakom den komplexitet som finns i naturen. Alltså William Paleys gamla Urmakaranalogi som går under flera namn bla det Teleologiska argumentet eller designargumentet.

Det finns flera problem med det argumentet. För det första så kan komplexiteten förklaras med evolutionsteorin, alltså så blir bara problemet större när man inför någon form av intelligent övernaturlig designer som är med och petar överallt. Klockor är inte kända för att fortplanta sig och föra vidare vissa egenskaper. Naturen är inte så intelligent "skapad" i alla lägen. Blindtarmen och våra ögon är bristfälligt designade (blinda fläcken), vi har förlorat möjligheten att tillverka askorbinsyra, tillsammans med gibbon, schimpans, Orangutang och Gorilla av någon anledning, genen finns kvar men är inaktiverad. Vi människor har (rätta mig om jag har fel) en liten genpool, bristfällig design med andra ord.
Citat:
Ursprungligen postat av William Paley
  1. If you look at a watch, you can easily tell that it was designed and built by an intelligent watchmaker.
  2. Similarly, if you look at some natural phenomenon X (a particular organ or organism, the structure of the solar system, life, the entire universe) you can easily tell that it was designed and built by an intelligent creator/designer.
Det Teleologiska argumentet begår också det logiska felslutet "Affirming the Consequent" eller typ bekräftelse av slutsatsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Affirming the Consequent.
Om p så q.
q.
Alltså, p.

Om universum är skapat, så är det välordnat.
Universum är välordnat.
Alltså är det skapat.

Om det snöar så är det snö på marken.
Det är snö på marken.
Alltså snöar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in