2006-08-07, 02:17
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalleballe
Haha äru på riktigt eller? Vad fan är det som tänker då? Ögonlocken? Det är klart som fan att det är hjärnan man tänker med och inte tänker MED HJÄLP AV... Och ögonen uppfattar ljusen som skickar vidare den informationen till HJÄRNAN som omvandlar det till en syn... Thats it..

Det är DU, själen, som tänker och upplever saker och ting, vem annars?
Citera
2006-08-07, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Hjärnan har väl för fan inga känslor!
Hjärnan är boven bakom allt tänkade, känslor, handlingar etc.

Det finns dokumenterade fall där folk får hjärnskador av diverse sort och genomlider kraftiga personlighetsförändringar. Menar du då att när mitt huvud närpå klyvs itu mot intrumentbrädan i bilen vid en krock så förmedlas denna effekt via hjärnan till min själ, som blir mörbultad?

Förstår egentligen inte varför jag orkar svara då helt uppenbart är ett troll, vilket blir tydligare för varje post du spyr ur dig.
Citera
2006-08-07, 02:21
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalleballe
Asså damn.. Du e fan screwed! Vart tror du känslorna sitter då?

Du tror alltså på fullt allvar att en hjärna har känslor...

Det var det tokigaste jag hört på mycket länge...

Känslorna sitter ju GIVETVIS i din själ...
Citera
2006-08-07, 02:25
Medlem
mjohanssons avatar
Citat:
Känslorna sitter ju GIVETVIS i din själ...
Kan du på något sätt styrka det påståendet utan att använda din högst personliga åsikt?
Citera
2006-08-07, 02:32
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mihwl
Hjärnan är boven bakom allt tänkade, känslor, handlingar etc.

Det finns dokumenterade fall där folk får hjärnskador av diverse sort och genomlider kraftiga personlighetsförändringar. Menar du då att när mitt huvud närpå klyvs itu mot intrumentbrädan i bilen vid en krock så förmedlas denna effekt via hjärnan till min själ, som blir mörbultad?

Förstår egentligen inte varför jag orkar svara då helt uppenbart är ett troll, vilket blir tydligare för varje post du spyr ur dig.

Oavsett om du är hjärnskadad eller inte, din hjärna kan ALDRIG hysa några KÄNSLOR!

Är du på allvar???
Citera
2006-08-07, 02:34
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Kan du på något sätt styrka det påståendet utan att använda din högst personliga åsikt?

Du har väl själsförmögenheter precis som alla andra?

Du har väl t.ex. också någon gång känt dig sårad djupt in i själen?

Eller känt sorg i själen?

Ibland kanske du har hatat någon med hela din själ?

Du är väl ändå inte helt själlös...
Citera
2006-08-07, 03:44
Medlem
bjornebarns avatar
Suck -_-

Mankan, tänk dig att vi har två hårddiskar, en med windows och en med linux. Den med windows sitter i en komplett dator. Vad tror du händer om man byter ut hårddisken i datorn mot den andra som har linux? Tror du att windows kommer starta då när man startar datorn, eller tror du att linux kommer starta?
Citera
2006-08-07, 03:47
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Oavsett om du är hjärnskadad eller inte, din hjärna kan ALDRIG hysa några KÄNSLOR!

Känslor är ett sätt att bearbeta sina intryck för att dra slutsatser och lära sig av sina erfarenheter. Man kan säga att känslor är en förlängning av sina sinnen. Det är medfödda egenskaper, som finns i... hjärnan.

Att en människas medvetande och personlighet ligger i hjärnan betyder inte att vi nödvändigtvis saknar själ. Vi kan mycket väl ta med oss vårt medvetande, minnen och personlighet när våra själar lämnar kroppen. Det är dock spekulation.

OM man nu transplanterar en kines hjärna i "Lasses" kropp, så kommer det förstås se ut som Lasse, men med kinesens personlighet och själ. Om Lasses hjärna hamnat i sopkorgen så är Lasse död, hans själ vandrat till andra sidan.

Vi kan leka med tanken att om man transplanterat kinesens huvud på Lasses kropp. Det är ju i stort sett samma sak, men man skulle se personen som kinesen redan vid första anblick eftersom vi främst identifierar folk genom att studera ansiktet.

Inte sitter väl själen i ansiktets yttre?
Citera
2006-08-07, 04:16
Medlem
wootens avatar
det är väl snarare så att man transplanterar kroppen i ett sånt läge?
Citera
2006-08-07, 04:23
Medlem
PH1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
det är väl snarare så att man transplanterar kroppen i ett sånt läge?

Antar att du svarade mig.

Det beror förstås på om det är dussinkinesen som behöver en ny kropp, eller om det är vår högt värderade vän Lasse som behöver ett nytt huvud.
Citera
2006-08-07, 04:42
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PH1
Antar att du svarade mig.

Det beror förstås på om det är dussinkinesen som behöver en ny kropp, eller om det är vår högt värderade vän Lasse som behöver ett nytt huvud.

Jag gissar att det är vår högt värderade vän Mankan som behöver ett nytt huvud...
Citera
2006-08-07, 04:45
Medlem
Nirps avatar
Men för i helvete Mankan kan du försöka debattera som en normal människa istället för att göra sextioelva smileys efter varje bokstav?
Jag vet att du antagligen är ett troll, du kan omöjligen tro på all skit du skriver, men skriv åtminstone så att det går att läsa utan att få huvudvärk.

För övrigt anser jag att känslorna sitter i hjärnan.

[EDIT] Tog bort en onödig provokation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in