2007-09-07, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xcore
Hade du haft den en vecka så.........

Jag vet inte hur det är att inte se alla mina sinnen lika lite som du vet hur det är att göra det. Så jag antar att vi känner oss ganska nöjda båda två i alla fall. Att se allt är lika naturligt som att andas eller att gå för mig, för dig skulle det säkert kännas helkonstigt, i alla fall till en början.

Nu MÅSTE jag dra, trevlig helg på er, allihop.

Att du tycker att det är häftigt förstår jag, men våra sinnen är konstruerade så att vi kan använda dem på bästa möjliga sätt. Att blanda ihop dem gör oss bara mer sårbara.

Du verkar ha svårt att slita dig ifrån den här tråden . Trevlig helg du med.
Citera
2007-09-07, 18:05
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Jag står gärna över vidare debatt idag, för jag skall ändå snart iväg. Det jag gjorde igår var att förklara berättelsen i Bibeln, eftersom vi kom in på det ämnet. Jag gjorde inget försök ens att bevisa något vetenskapligt, eftersom det inte går.

Följande är väl ganska lustigt isåfall: Om gud initialt skapade allt, då borde vi inte hitta fossila fynd som visar att arter försvinner och nya uppkommer; eller hur? Men vi hittar sådana fynd i massor. Detta är väl en "hyffsat" stark indikation på att skapelsen som du förespråkar inte är vaild; eller hur bortförklarar du dessa fossiler?

Citat:
På den sista frågan så vet jag ärligt talat inte. Vad jag däremot vet är att Gud gjorde sina skapelser levande med förmågan att anpassa sig. Han kallas ju den "Levande Guden".

Menar du att "förmågan att anpassa sig" handlar om någon religiöst accepterad evolution, som gud skapat?

Om du inte kan svara på frågan om gud skapades virus, låt oss då ta ett steg längre ned på trappan.

1. Hur är det med olika proteinkomplex, generellt?

2. Längre ned kommer proteiner, vad gäller för dessa?

3. Sedan har vi aminosyror, hur ere med dom?

4. Grundämnen?

Du kanske vill hårddra hela kitet till skapandet av universum? Jag antar det, eftersom det är där vetenskapen inte blir verifierbar och "endast" utgörs av hypoteser och kvalificerade, rimliga antaganden (i dagsläget), vilket lämnar fältet öppet för i princip vadsomhelst och det är endast då du spelar på hemmaplan.

Tillägg/edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Här kan du läsa lite mer om snöflingornas design:

http://www.allahexists.com/earth/earth_11.php

Hehe din fåne, du har ju inte ens några egna argument i frågan förutom att länka till nån shit-site, som vanligt. Hur kan du ens tro att du skall bli tagen på allvar?

Citat:
Han har också namnet Indra...

Även Tlaloc, regnets gud, som man offrade barn till för att glädja denna. Det låter vettigt va?
Citera
2007-09-07, 18:57
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Kemiska ämnen reagerar med varandra och kombineras spontant. Ingen vilja eller tanke behövs. Eller har väteatomer medvetanden dom också?

Guds medvetande genomsyrar allting överallt, till och med atomer!

Hört talas om att Herren är Allestädes närvarande i sin Paramatma-aspekt, Översjälen?

Givetvis är det Han som orsajkar att atomerna kombineras med varann...ingenting sker utan orsak!
Citera
2007-09-07, 19:02
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Naturligtvis är jag ansvarig för mina handlingar, hur skulle annars världen se ut? Den fria viljan strider mot fysikens lagar och undersökningar visar att hjärnan fattar beslut innan vi blir medvetna om det. Naturligtvis gör vår hjärna avancerade bedömningar av vilka beslut vi ska fatta, om det bör kallas fri vilja är snarare en filosofisk fråga, och här diskuterar vi ju ovetenskaplig vetenskap!

Och eftersom att jag, och alla andra människor på jorden upplever det som att vi har fri vilja spelar det för mig inte särskilt stor roll om den verkligen existerar.

Därav att fysikens lagar inte är alltiallo...

Fria viljan är ett utmärkt exempel på att det finns lagar bortom de rent fysiska...
Citera
2007-09-07, 19:12
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Hört talas om att Herren är Allestädes närvarande i sin Paramatma-asprekt, Översjälen?
God is watching you taking a shower!
Citera
2007-09-07, 19:13
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mark G
Medvetade utan materia kan inte existera, precis som färger och former inte kan existera utan någonting som har färg och form.

Du har fått det totalt om bakfoten!

Tvärtom!

Materia utan medvetande kan inte existera!

Varför?

Därför att det är medvetandet som är GRUNDEN i tillvaron!

Allting går från det subtila till det grova, materia är kristalliserade tankar!

Materia är brist på medvetande, precis som mörker är brist på ljus och kyla är brist PÅ värme...

Ande-Materia, Ljus-Mörker:

Saken är den att den materiella energin är relativ och står i en beroendeställning till den andliga energin, som är absolut, ungefär som mörkret är relativt och står i beroendeställning till ljuset.

Begreppet materia skulle sakna mening, om inte det motsatta, ande, finns!

Materia är alltså, (precis som mörker och kyla i förhållande till ljus och värme), i en beroendeställning till ande, och har bara en relativ existens i frånvaron av ande.

Materia finns pga brist på ande, mörker finns pga brist på ljus, kyla finns pga brist på värme. Vare sig materia, mörker eller kyla existerar i sig, de har alltså ingen egen oberoende existens, man kan t.ex inte få mörker att bli mörkare...

Ande, ljus och värme är däremot inte beroende av materia, mörker och kyla för sin egen existens, därav att anden, dvs själen, kan existera utan den materiella kroppen!

Dessutom är skillnaden mellan ande och materia, att anden är evig medan den materiella energins manifestationer är temporära...

Så vi kan klart förstå att det materiella är underlägset och i beroendeställning till det andliga!

På samma sätt är det med våra materiella kroppar; utan den aktiva principen; livet, andesjälen, i kroppen, så är kroppen bara ett dött skal; den materiella kroppen är alltså beroende av det andliga (själen) för att leva, utan själen är alltså kroppen död som sten!

Uttrycket "andens seger över materian" bekräftar detta!

OKEJ?
Citera
2007-09-07, 19:19
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av master_abi
Att du tycker att det är häftigt förstår jag, men våra sinnen är konstruerade så att vi kan använda dem på bästa möjliga sätt. Att blanda ihop dem gör oss bara mer sårbara.

Du verkar ha svårt att slita dig ifrån den här tråden . Trevlig helg du med.

Hur uppstod sinnena?
Citera
2007-09-07, 19:23
Medlem
Citat:

Guds medvetande genomsyrar allting överallt, till och med atomer!

Hört talas om att Herren är Allestädes närvarande i sin Paramatma-asprekt, Översjälen?

Givetvis är det Han som orsajkar att atomerna kombineras med varann...ingenting sker utan orsak!

Utom gud förstås...

Citat:

Därav att fysikens lagar inte är alltiallo...

Fria viljan är ett utmärkt exempel på att det finns lagar bortom de rent fysiska...

Påstående: "Den fria viljan strider mot fysikens lagar."

Den kloke: Fri vilja existerar inte, det är en illusion.
Den dumme: MAGI!!!

Citat:
En jävla massa fetstil.

Uttrycket "andens seger över materian" bekräftar detta!

Precis som uttrycket "du har tomtar på loftet" bekräftar att det finns tomtar.
Citera
2007-09-07, 19:24
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Tvärtom!

Materia utan medvetande kan inte existera!

Varför?

för en sten har ju ett medvetande
Citera
2007-09-07, 19:25
Medlem
Citat:
Hur uppstod sinnena?

Evolution naturligtvis. Inte genom magi.
Citera
2007-09-07, 19:25
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
God is watching you taking a shower!

And He is also watching your thoughts and desires while you are taking your shower...
Citera
2007-09-07, 19:27
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
för en sten har ju ett medvetande

Det är väl klart. Jag har en. Den heter Bengt, och för vettigare samtal än DoÅ ens kan drömma om att klara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in