2007-03-18, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Tror du verkligen på fullaste allvar att människan skulle kunna SKAPA LIV i laboratorierna? [removed smileys]

Chansen att fabelteorin gjorde det var 1/10^40 000, då en amöba (din påstådda Urfader [removed smileys]) av en slump ska ha uppstått ur en lerpöl... [removed smileys]

Okej, så forskare kanske inte har lyckats skapa liv ännu, men framsteg görs hela tiden i ämnet. Tvivlar inte en sekund på att man kommer lyckas med detta inom de närmaste åren.

Intressant artikel:

http://www.hno.harvard.edu/gazette/1996/09.12/CreatingLifeina.html
Citera
2007-03-18, 14:04
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Att någonting fungerarett visst sätt, är ju ett bevis på att det är en bakomliggande [b]intelligens8/b] bakom..., någon som har sett till att allting fungerar på ett visst sätt..., kaos och slump har ingen inneboende intelligens som får nånting överhuvudtaget att fungera...
1) En motor fungerar på ett visst ändamålsenligt sätt...
2) Ett urverk fungerar på ett visst ändamålsenligt sätt...
3) Vattnets molekyler fungerar på ett visst ändamålsenligt sätt...
Varför anser du att just punkt 3 inte har någon intelligent styrning bakom?
Vänligen förklara dig!
Ytterligare ett felslut Mankan, affirming the consequent(bejakande av eftersatsen) eller designargumentet.
Designargumentet förklarar ingenting, införandet av en Gud förstärker problemet då en Gud är betydligt mer komplex än det ursprungliga problemet. Om nu naturens komplexitet är så osannolik hur osannolik är då en Gud?.
Citat:
Ursprungligen postat av Affirming the Consequent
Form:
Om P, så Q.
Q.
P är sann.

Exempel:
Makaker tjattrar. Mankan tjattrar. Alltså är Mankan en makak.
Om det regnar så är marken blöt. Marken är blöt. Alltså regnar det.

http://www.fallacyfiles.org/afthecon.html
Citera
2007-03-18, 14:06
Medlem
Citat:
Tror du verkligen på fullaste allvar att människan skulle kunna SKAPA LIV i laboratorierna?

Chansen att fabelteorin gjorde det var 1/10^40 000, då en amöba (din påstådda Urfader ) av en slump ska ha uppstått ur en lerpöl...

För att citera Vetenskap eller Villfarelse som är en samling essäer om just vetenskap och pseudovetenskap av Jesper Jerkert och Sven Ove Hansson:

"Men - ren slump krävs bara för att få ihop den enklaste sjävlreproducerande molekylen, och under de senaste åren har empiriska resultat presenterats som visar att denna molekyl är förvånansvärt enkel - självkatalys har påvisats i korta RNA-kedjor, med inte mer än ett tjugotal nukleotider. Och med en hel ocean av organsik soppa, och hundratals miljoner år för att kombinera och rekombinera, låter det inte alls like långsökt att anta att dessa enkla molekyler kan ha uppkommit av en ren slump - tvärtom kan det ses som högst troligt.

En annan utgångspunkt för kreationistisk kritik av dessa livsteorier är att ingen hittills har lyckats skapa liv i ett provrör i laboratoriet. Till detta har jag två svar:
  • För kreationister är detta rent hyckleri, till den dag de kan påvisa gudomlig skapelse av liv i ett provrör.
  • I vilket fall som helst är det oskäligt att kräva duplicering i ett provrör av en process som kan ha tagit miljontals år och oceaner av soppa i naturen.
"
Läs boken Mankan. Det hade gjort dig gott.
Citera
2007-03-18, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silverstream
En annan utgångspunkt för kreationistisk kritik av dessa livsteorier är att ingen hittills har lyckats skapa liv i ett provrör i laboratoriet.

Kanske det är så fantastiskt att vi har ett levande exempel på "provrörsliv" här på FB i form av Mankan själv?
Citera
2007-03-18, 14:40
Medlem
Citat:
Tror du verkligen på fullaste allvar att människan skulle kunna SKAPA LIV i laboratorierna?

Chansen att fabelteorin gjorde det var 1/10^40 000, då en amöba (din påstådda Urfader ) av en slump ska ha uppstått ur en lerpöl...

Den siffran finns det inget belägg för alls. Men jag kan ljuga ihop en siffra jag också! Chansen att det är en intelligent skapare bakom allt liv är 1/10^60000. Dvs mindre än om det var en slump. Mycket mindre tom! Motbevisa mig om du kan
Citera
2007-03-18, 14:45
Medlem
Citat:
På samma sätt, hur mycket jag än skulle stirra på din kropp, så skulle jag inte se någon skapare direkt framför mina ögon, som sätter ihop cellerna på ett visst sätt, men jag förstår med min mänskliga intellígens att det måste ha varit en intelligent skapare bakom din människokropp, och att enligt skaparens plan så är naturen, med sin "inbyggda" intelligens, förprogrammerad att styra alla celler i din kropp och att alla snöflingor följer planen...

Jag förstår med min mänskliga intelligens att det INTE finns någon skapare bakom allt. Ord mot ord, vem har rätt?
Citera
2007-03-18, 14:56
Bannlyst
Citat:
På samma sätt, hur mycket jag än skulle stirra på din kropp, så skulle jag inte se någon skapare direkt framför mina ögon, som sätter ihop cellerna på ett visst sätt, men jag förstår med min mänskliga intellígens att det måste ha varit en intelligent skapare bakom din människokropp, och att enligt skaparens plan så är naturen, med sin "inbyggda" intelligens, förprogrammerad att styra alla celler i din kropp och att alla snöflingor följer planen...

Alright Mankan, detta visar alltså på att du är kreationist. Lite intressant eftersom jag precis tänkte ställa frågan hur du själv ser på livets uppkomst och utveckling.

Istället drar jag frågeställningen ett steg längre:

Om det nu finns en som du kallar det "intelligent skapare" som skapar liv - vem eller vad skapade då denna skaparen?
Citera
2007-03-18, 15:54
Medlem
Furfurs avatar
sluta mata trollet!
Citera
2007-03-18, 15:55
Medlem
Furfurs avatar
sluta mata trollet!
Citera
2007-03-18, 16:58
Medlem
tomas_s avatar
vänd på frågan

Hur skulle det kännas att vakna upp i en helt ny svensk kropp i stället för den förra asiatiska?
Citera
2007-03-18, 17:07
Medlem
Lempunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalleballe
Om min nya hjärna gjorde det innan så självklart. Vart fan tror du att personligheten sitter då? I fötterna eller? Skärp dig, det är klart allting man känner och ens personlighet sitter i hjärnan, vart annars?

Jag håller med dig, men har faktiskt läst om folk som fått identitetsändringar efter att ha fått ett nytt hjärta.. Lite kusligt faktiskt. Identitetsändringarna kan ju helt enkelt bero på att personen som fått ett nytt hjärta ser saker ur nytt perspektiv eller nåt. Men intressant är det.
Citera
2007-03-18, 17:53
Medlem
http://www.flashback.org/showthread.php?t=320568

Vad fick dig att ändra åsikt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in