2007-04-20, 21:54
Medlem
kb_cks avatar
Som tråden heter:Evolutionen - vad händer? Iof abiogenesis men intressant ändå, Urey/Miller experimentet upprepat med nya data.

Primordial Soup's On: Scientists Repeat Evolution's Most Famous Experiment
http://www.sciam.com/article.cfm?chanID=sa004&articleID=9952573C-E7F2-99DF-32F2928046329479
Citera
2007-04-20, 22:29
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Och perfekt geometri blir resultatet av en Blind Smäll och Intelligensbefriad utveckling?

Alla tänkbara former och strukturer finns representerade i naturen, att geometri prisats av människan genom beror ju på dess egenskaper. En helt slät yta ger mindre friktion, ett runt hjul rullar osv. Hur uppkommer något runt eller rakt utan mänsklig iblandning? Det utsätts för någon form av motstånd vilket jämnar ut ojämnheter och förenklar föremålets färd, t.ex. gravitationen som drar en regndroppe genom luften varvid luftmotståndet får droppen att anta en effektiv form. En bit sten som ligger under ett gigantiskt istäcke blir 'sandpapprad' tills den blir helt slät... På den vägen är det.

Tänk vad mycket energi som sammanspelar och formar saker i naturen hela tiden. Vore ganska ologiskt om någon slags skapare bestämde hur allt skulle se ut baserat på vad denne tyckte var vackert. Denna metodik går att applicera på allt, det är alltså olika former av evolution, både oorganiska och organiska. Att en dator nu är mycket bättre på matematik än vad en mekanisk räknemaskin var i början av 1900-talet, att val är mycket bättre anpassad till ett marint liv än dess sälliknade förfäder var för miljoner år sedan. Självklart lär det finnas nya sälar om 5 miljoner år, men dagens sälar lär vara valliknande vid den tidpunkten. Yeah, you get the picture.
Citera
2007-04-20, 23:04
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Och perfekt geometri blir resultatet av en Blind Smäll och Intelligensbefriad utveckling?

Vaddå perfekt geometri? Studerar du naturen noga så upptäcker man att fraktaler faktiskt är den vanligaste formen av geometri och den är inte speciellt "perfekt".

Därtill har vi ju naturvetenskapliga lagar som minsta verkan och annat som effektivt minimerar olika processer. En perfekt sfär rullar bättre än en kub. Enkel och naturlig förklaring utan att övernaturliga vuxensagor måste tas med.

Intelligensbefriad design utan att ens ha en utveckling är det värsta som finns och sorgliga figurer som du, som inte ens har hövligheten att sätta sig in i ämnet innan man uttalar sig är det mest skrattretande som finns.
Citera
2007-04-20, 23:34
Medlem
kniebolos avatar
Trist att moderatorerna på vetenskapsforumet är så roade av att i bästa inkvisationsstil håna vissa deltagare. Att mobba ut personer med avvikande åsikter gör ju inte forumet intressantare precis.

Den dag alla deltagare är strikt vetenskapliga med 100-procentiga källhänvisningar till allt som sägs och det är krav på fil kand i fysik för att få yttra sig utan hån lär ju forumet självdö...

Det kanske ingår i moderatorernas uppgift att med överlägsna och hånfulla inlägg hålla vetenskapen ren från kättare?
Citera
2007-04-20, 23:37
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Trist att moderatorerna på vetenskapsforumet är så roade av att i bästa inkvisationsstil håna vissa deltagare. Att mobba ut personer med avvikande åsikter gör ju inte forumet intressantare precis.

Den dag alla deltagare är strikt vetenskapliga med 100-procentiga källhänvisningar till allt som sägs och det är krav på fil kand i fysik för att få yttra sig utan hån lär ju forumet självdö...

Det kanske ingår i moderatorernas uppgift att med överlägsna och hånfulla inlägg hålla vetenskapen ren från kättare?
Jag skulle aldrig komma på tanken att håna någon som har några egna tankar kring ämnet som diskuteras, oavsett hur fel jag tycker personen har.
Citera
2007-04-20, 23:46
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:

Inkvisition,,, kättare,,,,, Vänta lite nu, Inkvisitionen (kristna regeringen typ) dödade alla som gjorde något okristet. Vad har det med detta att göra ?. Vill du göra narr av att din egna religion har blivit döden för miljontals människor ?

Sen tycker jag att det är självklart, att när man är i vetenskapsforumet bör man inte börja snacka religion och annat skräp, det finns andra forum för de som är lättlurade.

Edit: Vetenskapsmän var ju kättarna enligt de troende
Citera
2007-04-20, 23:49
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Inkvisition,,, kättare,,,,, Vänta lite nu, Inkvisitionen (kristna regeringen typ) dödade alla som gjorde något okristet. Vad har det med detta att göra ?. Vill du göra narr av att din egna religion har blivit döden för miljontals människor ?

Sen tycker jag att det är självklart, att när man är i vetenskapsforumet bör man inte börja snacka religion och annat skräp, det finns andra forum för de som är lättlurade.

Edit: Vetenskapsmän var ju kättarna enligt de troende

Nej, du fattar inte. Och jag är agnostiker men vill du kalla det religion så är det lugnt...
Citera
2007-04-21, 00:39
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Nej, du fattar inte. Och jag är agnostiker men vill du kalla det religion så är det lugnt...

Jag kanske inte förstår vad du menar men vad jag menar är att folk som kommer med pseudovetenskap eller religion till naturvetenskapsforumet borde vara i ett annat forum. Att ifrågasätta är en sak, men att förkasta utan minsta förkunskaper är en annan sak.
Citera
2007-04-21, 00:55
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Jag kanske inte förstår vad du menar men vad jag menar är att folk som kommer med pseudovetenskap eller religion till naturvetenskapsforumet borde vara i ett annat forum. Att ifrågasätta är en sak, men att förkasta utan minsta förkunskaper är en annan sak.

Visst, vad man än tycker om Mankan och gänget så har de bidragit till en mycket intressant tråd med hundratals inlägg. Om Mankan hade hållit käften redan efter inlägg 3, som han ideligen uppmanas att göra, så hade av tråden blivit intet.

Om moderatorerna tycker att en tråd saknar substans så är det väl vettigare att de tar beslutet att stänga den, eller flytta den till lämpligt forum, än att bli förbannade på deltagarna och i princip idiotförklara dem.

Att deltagarna kastar skit är ju en sak men allt för många idiotförklaringar från moderatorenas sida i detta forum lär med tiden skrämma bort de lite avvikande individerna och forumet kommer att bli mycket tråkigare.
Citera
2007-04-21, 08:17
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Visst, vad man än tycker om Mankan och gänget så har de bidragit till en mycket intressant tråd med hundratals inlägg. Om Mankan hade hållit käften redan efter inlägg 3, som han ideligen uppmanas att göra, så hade av tråden blivit intet.

Om moderatorerna tycker att en tråd saknar substans så är det väl vettigare att de tar beslutet att stänga den, eller flytta den till lämpligt forum, än att bli förbannade på deltagarna och i princip idiotförklara dem.

Att deltagarna kastar skit är ju en sak men allt för många idiotförklaringar från moderatorenas sida i detta forum lär med tiden skrämma bort de lite avvikande individerna och forumet kommer att bli mycket tråkigare.

Intressant vet jag inte om jag tycker är det bästa ordet för många Mankan-trådar. Snarare underhållande.

Skillnaden med Mankan och avvikande individer är ju att han enbart agerar troll. Vidare håller han sig inte till vettiga spelregler, utan misstolkar medvetet, undviker att svara på motfrågor och annat. Det vållar irritation från alla. Likaså hans oförmåga att kunna skilja på vetenskap och pseudovetenskap.

Folk får mer än gärna ha avvikande åsikter, men ska man bli tagen på allvar får man vara beredd att backa upp dessa åsikter alternativt acceptera bättre vetande. Mankan gör inget av dem utan är bara ute efter att agera troll.
Citera
2007-04-21, 10:02
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Här följer en suveränt bra artikel kring just Big Bang-myten som bevisar att denna teori definitivt borde sortera under pseudovetenskap...

http://evolution-facts.org/Evolution-handbook/E-H-2a.htm

Så snacka om att Big Bang-teorin står på lös grund, är ologisk och framför allt pseudovetenskaplig...
Citera
2007-04-21, 10:23
Medlem
Om man observerar att universum utvidgar sig kan man ju rent logiskt dra en slutsats att universum var mindre en gång i tiden.

Om man tänker sig ett scenario där två arter konkurrerar med varandra kan man ju tänka sig att den starkare arten vinner och dominerar och då kan man kalla den mer "anpassad". Om mutationer är ett faktum kan man rent logiskt dra en slutsats att vissa små mutationer kan ha en viss nytta för individens överlevnad.

Det är ju bara något man tänker sig som verkar logsikt.

Det är dock en stor skillnad på religiösa och de som kan tänka sig vetenskapen som en förklaringsmodell. Skillnaden är att vi inte tar våra tankar om modellerna som en absolut sanning. Det finns ju dock de som är lite mer fundamentala ("jag tror meningen med livet är att föra sina gener vidare", etc..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in