2007-04-22, 19:41
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Hört talas om filtrering och upprätthållande av paradigm?
Hört talas om skräp som inte tål en vetenskaplig granskning?
Citera
2007-04-22, 19:42
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Skaparen är ingen skapelse, så därför har Universums Lagstiftare ingen skapare bakom sig...

Hur vet du det? Eller är det måhända en tro du har?
Citera
2007-04-22, 20:08
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Det är vetenskapen som krånglar till det genom att blanda in variabeln "ingenting" i resonemanget.
Det finns två teorier.
1- Allt är skapat av något. Vad som skapade något vet vi inte. Det kallar vi Gud
2- Allting skapades av ingenting. Det enda som finns är det vi ser.

Vad är "ingenting"?
Om allt föddes ur ingenting, måste ingenting vara "allting".
Var kommer då ingenting ifrån? Det är ett cirkel jerk resonemang.
Var är rakkniven...?

Säger vem och vad har detta att göra med vetenskap? Personliga spekulationer hör hemma på filosofiavdelningen.
Citera
2007-04-22, 20:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quantilho
Säger vem och vad har detta att göra med vetenskap? Personliga spekulationer hör hemma på filosofiavdelningen.

Vetenskapen säger att allt kommer från ingenting, och att det inte finns någon gud/skapare. Är det inte det som är ert budskap?

Ena sidan säger "gud!"
Andra sidan säger "ingenting!"

Total slump eller total ordning?
Ingen vet vad vare sig gud eller ingenting kommer ifrån.
526 säger: Gud/ordning och ingenting/slump - är samma sak!
Citera
2007-04-22, 20:46
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Vetenskapen säger att allt kommer från ingenting, och att det inte finns någon gud/skapare. Är det inte det som är ert budskap?

Ena sidan säger "gud!"

Vadå kommer från ingenting?
Citera
2007-04-22, 20:47
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Ena sidan säger "gud!"

Nej. Vetenskapen beskriver hur världen ser ut samt hur dess ursprung kan förklaras med teorier baserade på de observerade naturlagarna.
Alltså inget behov finns att trycka in diverse sagofigurer och tokerier i sina modeller, vilket kreationister bestrider.

Resten av det du säger är ovidkommande för denna diskussion och hör hemma på filosofiforumet.
Citera
2007-04-22, 21:49
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej. Vetenskapen beskriver hur världen ser ut samt hur dess ursprung kan förklaras med teorier baserade på de observerade naturlagarna.
Alltså inget behov finns att trycka in diverse sagofigurer och tokerier i sina modeller, vilket kreationister bestrider.

Resten av det du säger är ovidkommande för denna diskussion och hör hemma på filosofiforumet.

Och hur lyder förklaringen om världens ursprung, baserat på naturlagarna?
Citera
2007-04-22, 21:53
Medlem
kb_cks avatar
Citat:
Va bra att vetenskapen är så öppen. Det visste jag inte.
Att man förutspått fenomen innan de observerats är ett bevis på att ren teori inte är svammel. Det betraktas dock som svammel fram till dess att det är bevisat.

Med sinnen menar jag även de alla former av instrument vi använder. Produkterna av mätinstrumenten processas i slutändan av de mänskliga sinnerna. Tex ett partikelaccelerator genererar förändringar på en kemiskt behandlad plåt, som observeras av ögat. Ögat "tolkar" sedan signalerna till en bild osv.
Vi har aldrig sett en atom. Bara spår av dem.
Om fenomenet är den logiska slutsatsen av "observationen"/"matematiken", och om detta har gått igenom den vanliga processen (Peer review etc) så ses det inte enbart som svammel. Se på parallella värld tolkningen av kvantfysiken, som för mig ter sig helt löjlig och ofalsifierbar, den har stöd av många framstående fysiker eftersom det är en av flera logiska tolkningar.

Saknaden av bevis är inte bevis på att någonting inte existerar så om man känner för att fylla i kunskapsluckorna med Gud så kan man ju göra det. Men man kan inte förvänta sig att dessa hypoteser tas på allvar bara för att "våra 3D-begränsade instrument inte kan fånga upp dessa frekvenser/energier/mumbojumbo". Sedan så går det nog minst 100000 idiotteorier på en genialisk och missförstådd.

Evolutionsteorin har "upptäcks" oberoende av flera olika vetenskapliga discipliner, motståndet mot denna är politiskt och följer ej efter samma regler. Evolutionskritikerna sprider lögner som personer som Mankan sväljer, den här tråden är 2 år gammal och han har inte lärt sig något, ignorant eller dum i huvet det är bara att välja.
Citera
2007-04-22, 22:08
Medlem
Quantilhos avatar
Citat:

Big Bang och den finns utförligt diskuterad i en annan tråd.
Citera
2007-04-22, 22:08
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kb_ck
Om fenomenet är den logiska slutsatsen av "observationen"/"matematiken", och om detta har gått igenom den vanliga processen (Peer review etc) så ses det inte enbart som svammel. Se på parallella värld tolkningen av kvantfysiken, som för mig ter sig helt löjlig och ofalsifierbar, den har stöd av många framstående fysiker eftersom det är en av flera logiska tolkningar.

Saknaden av bevis är inte bevis på att någonting inte existerar så om man känner för att fylla i kunskapsluckorna med Gud så kan man ju göra det. Men man kan inte förvänta sig att dessa hypoteser tas på allvar bara för att "våra 3D-begränsade instrument inte kan fånga upp dessa frekvenser/energier/mumbojumbo". Sedan så går det nog minst 100000 idiotteorier på en genialisk och missförstådd.

Evolutionsteorin har "upptäcks" oberoende av flera olika vetenskapliga discipliner, motståndet mot denna är politiskt och följer ej efter samma regler. Evolutionskritikerna sprider lögner som personer som Mankan sväljer, den här tråden är 2 år gammal och han har inte lärt sig något, ignorant eller dum i huvet det är bara att välja.

Jag måste förklara att jag personligen inte är kreationist. Jag tror verkligen inte att vare sig homosapiens eller universum är en färdig design. Det skulle ju vara fruktansvärt om så var var fallet. Om vi är det bästa gud kan prestera är det inte mycket till gud. Eller så var han full när han knåpade ihop universum.
Däremot tror jag det finns en "form" som allt stöps i. Formen isig är perfekt. All energi och därmed all materia försöker forma sig efter mallen. Energin strävar mot ett mål. Målet avspeglar sig i materiens egenskaper. Tex mineralen Flinta har en egenskap att sortera sig i skikt.
När materien och energin inte lyckas nå sin urform (arketyp), kallar vi människor det för slump, kaos och entropi. Värden som vi lever i är dock lång ifrån perfekt.
Citera
2007-04-23, 16:42
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Hur vet du det? Eller är det måhända en tro du har?

Hur vet jag att fisken knatade upp på landbacken?

Hur vet jag att det är en mikrob högst upp i min släkttavla?

Hur vet jag att Ingenting hokuspokus Exploderade?

Citera
2007-04-23, 16:50
Medlem
Död o återfödds avatar
Citat:

Citat:
Big Bang och den finns utförligt diskuterad i en annan tråd.

Baserar sig "Big Bang" på Naturlagar?

Vilka Naturlagar då om jag får fråga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in