Citat:
Ursprungligen postat av 526
Va bra att vetenskapen är så öppen. Det visste jag inte.
Att man förutspått fenomen innan de observerats är ett bevis på att ren teori inte är svammel. Det betraktas dock som svammel fram till dess att det är bevisat.
Med sinnen menar jag även de alla former av instrument vi använder. Produkterna av mätinstrumenten processas i slutändan av de mänskliga sinnerna. Tex ett partikelaccelerator genererar förändringar på en kemiskt behandlad plåt, som observeras av ögat. Ögat "tolkar" sedan signalerna till en bild osv.
Vi har aldrig sett en atom. Bara spår av dem.
Om fenomenet är den logiska slutsatsen av "observationen"/"matematiken", och om detta har gått igenom den vanliga processen (Peer review etc) så ses det inte enbart som svammel. Se på parallella värld tolkningen av kvantfysiken, som för mig ter sig helt löjlig och ofalsifierbar, den har stöd av många framstående fysiker eftersom det är en av flera logiska tolkningar.
Saknaden av bevis är inte bevis på att någonting inte existerar så om man känner för att fylla i kunskapsluckorna med Gud så kan man ju göra det. Men man kan inte förvänta sig att dessa hypoteser tas på allvar bara för att "våra 3D-begränsade instrument inte kan fånga upp dessa frekvenser/energier/mumbojumbo". Sedan så går det nog minst 100000 idiotteorier på en genialisk och missförstådd.
Evolutionsteorin har "upptäcks" oberoende av flera olika vetenskapliga discipliner, motståndet mot denna är politiskt och följer ej efter samma regler. Evolutionskritikerna sprider lögner som personer som Mankan sväljer, den här tråden är 2 år gammal och han har inte lärt sig något, ignorant eller dum i huvet det är bara att välja.