2006-08-07, 01:05
Medlem
Repulsións avatar
Det är för mig omöjligt att ens ponera något så osannolikt som en hjärntransplantation. Filosofi kanske.
Citera
2006-08-07, 01:05
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Ponera att det gick att utföra hjärntransplantationer, och att just du fick en ny hjärna, låt oss säga av en kines, skulle du då inte längre förstå ett ord svenska längre, utan börja tala kinesiska och käka hundar efter att ha vaknat upp ur narkosen?

Och skulle du samtidigt se en total främling i frun/mannen som stod och vakade vid din sjukhussäng, och istället börja älska frun/mannen till hjärnans ursprungliga ägare?

(Enligt er som verkar tro att själen/jaget/personligheten sitter i hjärnan så borde ju detta vara fallet...) :thumbsdow :thumbsdow

Vart skulle annars personligheten sitta? Det är ju hjärnan som är människans "hårddisk" där all information om uppväxt, lärdomar och relationer är sparade. Det är ju hjärnan som styr kroppen..
Citera
2006-08-07, 01:09
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalleballe
Vart skulle annars personligheten sitta? Det är ju hjärnan som är människans "hårddisk" där all information om uppväxt, lärdomar och relationer är sparade. Det är ju hjärnan som styr kroppen..

Med andra ord så står du och påstår att din flickvän/fru som står vid din sjuksäng och vakar skulle vara en total främling för dig när du vaknade upp, att du inte längre hade några känslor kvar överhuvudtaget för henne?

Är det det du står och säger?
Citera
2006-08-07, 01:11
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repulsión
Det är för mig omöjligt att ens ponera något så osannolikt som en hjärntransplantation. Filosofi kanske.

För 100 år sedan så var datorer en "osannolikhet"...
Citera
2006-08-07, 01:13
Medlem
Mankans avatar
Citat:

Med andra ord så skulle du dra till Kina efter uppvaknandet?

(Du kan inte mena det på allvar...)
Citera
2006-08-07, 01:15
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Med andra ord så står du och påstår att din flickvän/fru som står vid din sjuksäng och vakar skulle vara en total främling för dig när du vaknade upp, att du inte längre hade några känslor kvar överhuvudtaget för henne?

Är det det du står och säger?

Citat:
Med andra ord så skulle du vilja dra till Kina efter uppvaknandet?

Nej, jag skulle inte ha några känslor kvar för henne eftersom jag inte har en aning om vem det är eftersom att minnet av henne var lagrat i min föredetta hjärna. Och som svar på din andra fråga, ja, jag skulle självklart dra hem till mitt land i min nya kropp
Citera
2006-08-07, 01:21
Medlem
KalleXs avatar
Det är omöjligt för 'jaget' att få en hjärntransplantion.

Om man tog min kropp och bytte ut hjärnan mot Bert Karlssons hjärna så skulle det vara Bert Karlsson som vaknade upp i min kropp.

Samma sak men med ett annat namn är en 'fullkroppstransplantation', då man byter ut hela kroppen utom hjärnan...
Citera
2006-08-07, 01:23
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX

Om man tog min kropp och bytte ut hjärnan mot Bert Karlssons hjärna så skulle det vara Bert Karlsson som vaknade upp i min kropp.

Samma sak men med ett annat namn är en 'fullkroppstransplantation', då man byter ut hela kroppen utom hjärnan...
Måste faktiskt hålla med dig till 100% där..
Citera
2006-08-07, 01:29
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Nej, jag skulle inte ha några känslor kvar för henne eftersom jag inte har en aning om vem det är eftersom att minnet av henne var lagrat i min föredetta hjärna. Och som svar på din andra fråga, ja, jag skulle självklart dra hem till mitt land i min nya kropp

Så med din nya hjärna så skulle du plötsligt börja älska en kinesiska istället?
Citera
2006-08-07, 01:30
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Så med din nya hjärna så skulle du plötsligt börja älska en kinesiska istället?
Om min nya hjärna gjorde det innan så självklart. Vart fan tror du att personligheten sitter då? I fötterna eller? Skärp dig, det är klart allting man känner och ens personlighet sitter i hjärnan, vart annars?
Citera
2006-08-07, 01:37
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleX

Så bara för att du fick en kines hjärna inopererad i din skalle, så skulle du plötsligt tappa alla dina känslor för Sverige och allt svenskt...?
Citera
2006-08-07, 01:40
Medlem
dalleballes avatar
Citat:
Så bara för att du fick en kines hjärna inopererad i din skalle, så skulle du plötsligt tappa alla dina känslor för Sverige och allt svenskt...?
Japp, så tror JAG att det skulle bli, det är ju trots allt med hjärnan man tänker och styr kroppen, det är i hjärnan alla minnen sitter. Hur tror du att det blir om man transplanterar in en ny hjärna i din kropp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in