2006-08-08, 01:58
Medlem
West-ens avatar
Han kanske har sett för mycket tv!
Såg just Ghost Whisperer, och där var det ju själar hit och andar dit!
Citera
2006-08-08, 09:59
Medlem
Krackshots avatar
Jag tror fan att Mankan är efterbliven... Jag får lite " Har jag förstått dig korrekt rätt? "-vibbar av vår kära OP.

Att han gång på gång kan bortse ifrån fakta och svara med löjliga talspråk bevisar bara att han inte har den blekaste aning om någonting. Undrar om han vet att ett talspråk otroligt sällan grundas på fakta ö.h.t.
Citera
2006-08-08, 14:36
Medlem
Indians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Det finns studier som visar på att just hjärttransplantationer påverkar ens personlighet och känslor:

http://66.249.93.104/search?q=cache:7ucq6fOrSJUJ:www.morgenster.org/heart.htm+heart+transplantation+personality+feelin gs&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=6&lr=lang_en

Vilket då ännu en gång bevisar att personlighet och känslor är nära förknippat med just hjärtat...
Citat:
Ursprungligen postat av lpa
Sidan du länkade till påstår sig ge "a special view on astronomy, astrology, chronology, calendars, prophecy, disease and health; it explains the meanings of the constellations". (---) Med andra ord: Kreationistisk psuedovetensklig smörja. Vill du föra en seriös debatt gällande ämnet så får du ta och ge seriösa källor.

Mankan verkar inte kunna/vilja föra seriös debatt. Men motståndarna borde trots det stanna upp och på allvar studera de indicier som faktiskt finns för att vi;
1. har ett medvetande (själen) som i vissa situationer kan röra sig utanför kroppen och permanent lämnar den då irreparabel dödlig skada eller sjukdom inträffat
Göran Grips artikel om Michael B. Saboms tidiga vetenskapliga studier av nära-döden upplevelser
Artikel i The Lancet av Pim Van Lommel om hans holländska NDU-studie
Artikel av Sabom som b l a beskriver fallet med "Pam Reynolds" NDU. Hon minns verifierbara detaljer från ut-ur-kroppenupplevelsen vid en operation då skallen öppnades, kroppen kyldes ned & hjärnan tömdes på blod för att avlägsna ett förstorat blodkärl.

och att 2. fler fall än de som refereras i Mankans länk ovan finns studerade ang. påverkan på känslor & personlighet från tidigare ägare av transplanterat organ
Illustrerad Vetenskap redovisar fall och ger några (tveksamma) försök till förklaringar
artikel med 10 fallstudier på engelska.

Tillbaka till ursprungsfrågan: Min uppfattning efter att ha läst mängder av olika erfarenheter & åsikter är att både den immateriella själen och den fysiska hjärnan samverkar för att skapa människans personlighet i denna världen. Mycket tyder på att den inkommande själen på något sätt kan påverka hur generna som blandades vid befruktningen sedan styr uppbyggnaden av fostret. Referens Dr Ian Stevensons födelsemärkesstudier på barn som minns tidigare liv.
Någon gång tycks en kropp kunna byta själ, men det är sällsynt. Den intresserade kan googla efter Jasbir Lal Jat - han blev svårt sjuk som treåring 1954 och bytte helt personlighet vid tillfrisknadet. Han hävdade då att han var brahmin och hette Sobha Ram - och kunde berätta sådant han inte normalt kan ha vetat om denne pojke som dött först ungefär samtidigt som Jasbir var sjuk, så det kan inte ha varit ren reinkarnation. Ett annat liknande väldokumenterat fall, där själsbytet endast var temporärt är "the Watseka Wonder" från 1877.

Så vilken själ som stannar med vilken kropp i det hypotetiska fallet att byta hjärna mellan en svensk och en kines, är nog en förhandlingsfråga mellan själarna. Jag gissar att de skulle följa den hjärna de är vana att samarbeta med.
Citera
2006-08-08, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indian
Mankan verkar inte kunna/vilja föra seriös debatt. Men motståndarna borde trots det stanna upp och på allvar studera de indicier som faktiskt finns för att vi;
1. har ett medvetande (själen) som i vissa situationer kan röra sig utanför kroppen och permanent lämnar den då irreparabel dödlig skada eller sjukdom inträffat
Göran Grips artikel om Michael B. Saboms tidiga vetenskapliga studier av nära-döden upplevelser
Artikel i The Lancet av Pim Van Lommel om hans holländska NDU-studie
Artikel av Sabom som b l a beskriver fallet med "Pam Reynolds" NDU. Hon minns verifierbara detaljer från ut-ur-kroppenupplevelsen vid en operation då skallen öppnades, kroppen kyldes ned & hjärnan tömdes på blod för att avlägsna ett förstorat blodkärl.

Ett kort svar i brist på tid: Nära döden- och ut-ur-kroppen-upplevelser är väldigt intressanta ämnen. Men tyvärr kan jag inte påstå att de räcker som bevis för att själen existerar, i alla fall inte för mig. Zoologen och kognitionsvetaren Sverre Sjölander har skrivit en bra artikel om ämnet där han hävdar att upplevelserna har fullt naturliga förklarningar. I artikeln skriver han även bland annat hur hans intresse för människans och djurens kognition tog sin början under ett kontrollerat experiment med LSD. Artikeln finner ni här.
Citera
2006-08-08, 16:57
Medlem
Jag tror att det finns någon form av påverkan, som gör att allt inte är ett slutet deterministiskt system. Dock tror jag att denna påverkan är mycket liten så det är ändå hjärnan som måste lagra och processa våra tankar. Så även med ett sådant synsätt så tror jag att själen följer med hjärnan.
Citera
2006-08-08, 17:17
Medlem
@Indian:

Min gissning är att ingen här kommer att orka läsa igenom artiklarna som du länkade till. Du skulle förmodligen få mer respons om du postade i paranormalforumet, där större delen av den här tråden egentligen hör hemma.
Citera
2006-08-08, 20:40
Medlem
Lennart258s avatar
Om du leter efter mellanting så titta på flyg-ekorrar, -ödlor och -ormar. De kan inte flyga på riktigt utan glidflyger. Om det fortsätter att vara en tillgång att kunna flyga (glidflyga) kan det mycket väl hända att någon eller några av dem kan flyga på riktigt om någon miljon år.
Citera
2006-08-08, 20:54
Medlem
KimNeilJungs avatar
Äh Mankan letade reda på en tråd som dog i mars -05. NU kläcker han ur sig ett svar.
Å andra sidan kanske tiden bara är något vi andra oupplysta inte fattat bara är ett enda stort nu där Mankan kan röra sig lite hur han vill?
Citera
2006-08-08, 21:22
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Äh Mankan letade reda på en tråd som dog i mars -05. NU kläcker han ur sig ett svar.
Å andra sidan kanske tiden bara är något vi andra oupplysta inte fattat bara är ett enda stort nu där Mankan kan röra sig lite hur han vill?
Jag märkte inte ens att tråden var så himla gammal!
Citera
2006-08-08, 22:45
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av West-en
Därför att det inte "behövs"! De flesta av dem överlever allra bäst i havet! De har ju trots allt utvecklat sina gener väldigt länge, så de är så gott som perfekta!

Men kanske nån av vattendjuren längtar upp på land igen...

(Nej, idioti är vad det är, denna s.k. "evolutionsteori"...)
Citera
2006-08-08, 22:52
Medlem
Mankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geno
Först av allt så måste man ändra alla svenskars associationsbanor så att kärlek och omtanke identifieras med hjärnan istället för hjärtat.

Hur lång tid tror du att det kan ta? 200år?

Kommer aldrig ske!

Människor har i alla tider associerat kärlek och omtanke med hjärtat och kommer att fortsätta så göra...

Handen på hjärtat, visst känner du också instinktivt att kärlek och känslor hör hjärtat till?

(Med detta inlägg lämnar jag triumferande denna tråd, innan "hjärndyrkarna" fortsätter med sitt dravel...)
Citera
2006-08-08, 23:10
Medlem
genos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mankan
Kommer aldrig ske!

Människor har i alla tider associerat kärlek och omtanke med hjärtat och kommer att fortsätta så göra...
Och eftersom att du tror att detta talspråk aldrig kommer ändras så är detta ett bevis för att du har rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in