2009-09-24, 09:38
Medlem
Blåfisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Det är väl inte riktigt hela sanningen, Voelia betalar väl inte böter pga saker som de inte orsakat, t ex signalfel. De går ju genom vad som skett och vem som ska stå för det med jämna intervaller.
Fullt så insatt är jag inte, men det är en hel del böter iallafall. Det är samma sak i flygbranchen, så det låter inte helt omöjligt.
Citera
2009-09-24, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blåfisk
Fullt så insatt är jag inte, men det är en hel del böter iallafall. Det är samma sak i flygbranchen, så det låter inte helt omöjligt.

Mitt inlägg kanske lät lite otrevligt, det var inte min mening.

För att förtydliga så har de möten mellan Veolia, Tågia och SL om vem som ska stå för kostnaderna vid förseningar och annat.
T ex om det är fel på banan får nog SL infra stå för det, är det något som har med underhållet att göra får Tågia stå för det och om en förare försovit sig får Veolia hosta upp stålar.

Och när det gäller förseningar kan tågen vara upp till 1 minut tidig och 3 minuter sen och ändå räknas som att det går i tid. Om det inte är inom det spannet räknas det som ur trafik. Vissa gnäller om tåget är några få minuter sent men inser inte att det är helt omöjligt att åka exakt i tid.
Citera
2009-11-14, 10:47
Medlem
Elfrides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zikkzakk
Hoppas du inte vill ha en genomgång med kretsscheman och liknande utan det räcker med: Å-knappen återställer de fel som har fått LB att lösa ut ex överströmmar, om det dock är tex ett säkringsbrott i pådragskretsen så går det inte att återställa.
Kräver 0 eller bromsläge för att LB ska gå till igen.

/ZZ

Tack för svaret, jag hörde det nämnas en massa gånger på scannern för typ 10 år sedan.
Citera
2009-11-23, 09:32
Medlem
xylometazolines avatar
Varför stannar inte de korta tågen mellan markeringarna på perrongen och gärna längst bort från utgången i stort sett hela tiden (på de stationer med endast en utgång)?
Citera
2009-11-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xylometazoline
Varför stannar inte de korta tågen mellan markeringarna på perrongen och gärna längst bort från utgången i stort sett hela tiden (på de stationer med endast en utgång)?

Verkar vara en favorit bland "6vagns" tågen på Gullmarsplan tex
Citera
2009-11-23, 10:36
Medlem
Tes avatar
Varför stannar alltid Hässelby strand-tåget extra länge i Alvik med vidöppna dörrar? På vintern hinner hela vagnen kylas ner.
Citera
2009-11-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xylometazoline

Kan bero på att föraren måste se i en ITV för att plattformen är krökt eller att hållmärket (den vita, röda och gula skylten som sitter på strömskenen, kika efter den, tågen ska stanna vid denna) ändå är placerat vid ena änden av plattformen. Eller så "sover" föraren och missar.

Vilken/vilka stationer är det du märkt detta på?

Citat:
Ursprungligen postat av Te
Varför stannar alltid Hässelby strand-tåget extra länge i Alvik med vidöppna dörrar? På vintern hinner hela vagnen kylas ner.

Förmodligen för att vänta in sin tidtabell, samt att det sker avlösning (förarbyte) där och det kan ta tid. Det bör inte göra det men ibland pratar förarna lite, ibland om något relevant angående trafiken och ibland om nåt annat irrelevant.
Citera
2010-01-17, 22:46
Medlem
satiras avatar
BUMP!
Nu vet jag inte om det fortfarande finns någon tunnelbaneförare här som kan svara på några frågor, men jag kör ändå.

Jag behöver ett break från mitt nuvarande jobb och byta område helt och hållet och har fastnat lite för att bli tunnelbaneförare. Jag har letat febrilt efter jobb men hittar inget, finns det andra vägar att gå för att få jobb som tunnelbaneförare? (Här undanber jag folk med kommentarer som antyder att suga kuk eller ligga med någon).
Hur ofta anställs tunnelbaneförare och hur stor är chansen att man får ett jobb? Hur ser könsfördelningen ut? Kan det ligga till min fördel eller nackdel att jag är kvinna?

Väldigt tacksam för svar
Citera
2010-01-19, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av satira
BUMP!
Nu vet jag inte om det fortfarande finns någon tunnelbaneförare här som kan svara på några frågor, men jag kör ändå.

Jag behöver ett break från mitt nuvarande jobb och byta område helt och hållet och har fastnat lite för att bli tunnelbaneförare. Jag har letat febrilt efter jobb men hittar inget, finns det andra vägar att gå för att få jobb som tunnelbaneförare? (Här undanber jag folk med kommentarer som antyder att suga kuk eller ligga med någon).
Hur ofta anställs tunnelbaneförare och hur stor är chansen att man får ett jobb? Hur ser könsfördelningen ut? Kan det ligga till min fördel eller nackdel att jag är kvinna?

Väldigt tacksam för svar

Jag tror enda sättet är att hålla koll på denna sida.
http://www.mtrstockholm.se/jobba-hos...-tjanster.aspx

När det gäller könsfördelningen så är det mer män än kvinnor på röda men tror inte det egentligen spelar någon roll vid nyanställning. Sen är det för tillfället inga nya kurser planerade som jag känner till men de senaste 3-4 åren har det gått rätt många kurser och en hel del nya förare som kommit in.

Lycka till!

Edit: Såg precis att Veolia söker förare till Tvär- och Nockebybanan. Där måste du ha körkort.

http://www.connex.se/tmpl/NewsPageWi...L&ListID=27864
Citera
2010-01-19, 16:42
Medlem
satiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlappLapp
Jag tror enda sättet är att hålla koll på denna sida.
http://www.mtrstockholm.se/jobba-hos...-tjanster.aspx

När det gäller könsfördelningen så är det mer män än kvinnor på röda men tror inte det egentligen spelar någon roll vid nyanställning. Sen är det för tillfället inga nya kurser planerade som jag känner till men de senaste 3-4 åren har det gått rätt många kurser och en hel del nya förare som kommit in.

Lycka till!

Edit: Såg precis att Veolia söker förare till Tvär- och Nockebybanan. Där måste du ha körkort.

http://www.connex.se/tmpl/NewsPageWi...L&ListID=27864

Tack för att du svarade Jag har varit inne på MTR's hemsida och kikat flera gånger men tänkte mer om det fanns andra sätt att få jobb som tunnelbaneförare, tex genom att göra en intresseanmälan någonstans eller liknande.
Körkort har jag tyvärr inte så Tvär- och Nockebybanan är ganska uteslutet, tyvärr.
Citera
2010-01-22, 18:20
Medlem
Jag har hört (vet inte om det stämmer till 100%) att det just nu finns för många förare, därmed så lär man inte anställa någon.

/ZZ
Citera
2010-01-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zikkzakk
Jag har hört (vet inte om det stämmer till 100%) att det just nu finns för många förare, därmed så lär man inte anställa någon.

/ZZ

Det stämmer rätt bra, en del deltidare jag pratat med vill jobba extra utöver sina timmar men får inte pga att det finns för många (eller iaf tillräckligt) med förare just nu.

Till skillnad mot de senaste åren då de haft utbildning och förarbrist mest hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in