• 42 723 online
  • 1 139 770 medlemmar
  • 59 044 371 inlägg
2007-06-24, 00:57
Medlem
Carradines avatar
Ok, som ni säkert vet så jobbar jag som tunnelbaneförare och som ni säkert också vet så besvarar jag mer än gärna alla sorters frågor om mitt jobb och allt runtomkring.
Men ett problem har uppstått, jag får ofta frågor via PM vilket är ok egentligen men dessvärre så kommer mina svar inte till nytta för andra och därmed är jag dömd att svara på liknande frågor om och om igen, vilket jag gjort fram tills nu.

Lösningen är då denna tråd där ni som är intresserade kan ställa era frågor till mig och jag besvarar de så gott jag kan - det finns andra förare här garanterat som kommer peka på eventuella felaktigheter - och så får alla se både frågor och svar.
Se så, ställ din fråga och det kan handla om allt ifrån hur jag fick jobbet, hur det fungerar, hur jag trivs eller tekniska frågor om hur tunnelbanan fungerar med mera, sätt igång!
Citera
2007-06-24, 01:09
Medlem
Hur långa pass kör ni?

Byter ni linje under samma pass, eller är det fram och tillbaka som gäller hela passet?

Har du lyckats att klämma någon i dörrarna så att det har varit nära att bli en otäck incident?
Citera
2007-06-24, 01:09
Medlem
Sartres avatar
Berätta anekdoter om kufar som jobbar där och även kufar du ser i tuben.
Citera
2007-06-24, 01:27
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missile
Hur långa pass kör ni?

Byter ni linje under samma pass, eller är det fram och tillbaka som gäller hela passet?

Har du lyckats att klämma någon i dörrarna så att det har varit nära att bli en otäck incident?
Observera att med linjer menar jag 17, 18 och 19 då jag kör på gröna linjen.

Med pass menar du en arbetsdag eller hur länge vi kör på ett tåg? Jag svarar på båda.

Arbetsdagarnas längd skiftar mellan 6 och 9 timmar beroende på en massa saker, vi får max jobba 10 timmar under en arbetsdag.
På ett och samma tåg blir det max 4 timmar men oftast något mindre då tiden det tar att köra ett varv på en linje inte alltid är fina och jämna tider.

Man kör som oftast flera tåg och gärna på olika linjer, ibland har man sträcktjänster som är relativt korta och då är det oftast bara två olika tåg man kör med en kort lunchrast i mitten.

Klämma folk i dörrarna gör man hela tiden, anledningen till detta är att folk allt som oftast har en övertro på hur bra de är på MacGuyver-skalan och försöker komma igenom när dörrarna håller på att stängas - någon incident har inte inträffat eller ens varit i närheten sen de nya tågen kom.
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Berätta anekdoter om kufar som jobbar där och även kufar du ser i tuben.
Jag får återkomma imorgon kväll då jag är helt slut och behöver sova.
Citera
2007-06-24, 07:24
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Carradine:

Hej Carradine!
Det verkar vara ett trevligt jobb du har. Jag jobbade själv som spårvagnsförare för några år sedan och jag skulle tro att det var rätt så likt ditt jobb.
Men jag måste erkänna att stressen var jobbigt, alla dårar som levde jävel under nätterna, alla missbrukare, alla hot osv.
Men jag skulle tro att du slipper detta eftersom du inte har samma kontakt med resenärerna, eller?

Vad har de som krav för att få jobba som tunnelbaneförare? Jag minns när jag sökte som spårvagnsförare så var det knappt några krav alls förutom att man skulle ha B-körkort, kunna svenska och inte vara för kort. Man skulle även vara ostraffad, ha ordnad ekonomi (de kollade faktiskt upp det!) och vara fullt frisk.
Vi som blev godkända vid första antagningen fick först ägna två dagar åt tester. Kunskapstester kallade de det men var egentligen någon form av intelligenstester. De skulle väl kolla upp så att man inte enbart hade rotmos i huvudet.
Vi var tjugo som började och efter två dagar var vi bara fem kvar som hade blivit godkända. Och ändå var kunskapstesterna relativt enkla (!)
Det bekräftade vad jag alltid har trott - Folk är ännu dummare än man tror.

Vad får du ut i lön och kan du umgås något med jobbarpolarna? Spårvagnsförare var ett jävligt ensamt jobb och det kändes inget vidare. Jag har alltid gillat den sociala biten på mina jobb och här fanns knappt något sådant.
Citera
2007-06-24, 07:32
Medlem
Drapåtrissors avatar
Känner du någon som kört över någon? Det händer titt som tätt olyckor men tänker man inte på det? Hur skulle du själv ta en sådan händelse?
Citera
2007-06-24, 07:36
Medlem
The Masters avatar
Jag har alltid funderat på hur ni gör när ni byter spår. snälla förklara det för mig.
Citera
2007-06-24, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Observera att med linjer menar jag 17, 18 och 19 då jag kör på gröna linjen.
.

Vad innebär detta? Jag bodde bara i stockholm i ett par år, men det är väl inget som allmänheten vet, nummer på olika linjer?
Citera
2007-06-24, 07:41
Medlem
Drapåtrissors avatar
Läste att det planeras för förarlösa tåg på röda linjen. Istället skulle det finnas tågvärdar. Tror du att tekniken har någon framtid?
Citera
2007-06-24, 07:50
Medlem
ohemuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missile
Vad innebär detta? Jag bodde bara i stockholm i ett par år, men det är väl inget som allmänheten vet, nummer på olika linjer?

SL:s tunnelbanekarta som finns att tillgå på deras webbplats har linjenummer:

http://sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/vTub%5Fkarta.pdf
Citera
2007-06-24, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ohemul
SL:s tunnelbanekarta som finns att tillgå på deras webbplats har linjenummer:

http://sl.se/ficktid/karta%2Fsommar/vTub%5Fkarta.pdf
Åfan, det har jag aldrig lagt märke till. Tackar.
Citera
2007-06-24, 09:33
Medlem
Fittsparks avatar
Jag skulle bra gärna vilja testa köra t-bana, men är livrädd för att någon lirare får för sig av egen vilja att avsluta sitt liv.

Tänk att vara helspänd varje gång man närmar sig en perrong.

Tummen upp för er som orkar!
Citera