Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
För att på vissa stationer går tågen i samma riktning på samma perrong, på andra stationer går de i motsatt riktning? Men det förekommer ju inte på Gamla stan, Centralen, Hötorget. Närmare bestämt hur fungerar det egentligen? Om det nu är effektiv hjälp för synskadade så är det väl okej. Men en högtalarröst vore kanske trevligare än det där enerverande knäppandet, och lättare att förstå för t.ex. turistande synskade.
Jag tror det där knäppandet - som väldigt mycket annat i tunnelbanan - är ett experiment som SL bestämde sig för att göra, de har säkert redan utrett frågan och sedan av byråkratiska skäl låtit lådorna sitta kvar.
Nästan varenda pinal i tunnelbanan är någon form av testverksamhet, hela Rådmansgatans plattform är en testplattform för att underlätta för handikappade, på station Ängbyplan testar man nya monitorer, på vissa vagnar testar man droppskydd över förardörren, andra vagnar har en prototyp av en speciell list som ska förhindra burkar att fastna i dörrarna, ytterligare en vagn är av C20F-typ där nya material, tunnare väggar och annat testas ute i trafik.
Allt som oftast, som med blindhjälpen, så låter man helt enkelt sakerna vara kvar i trafik tills man bygger om helt.
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Men nu har de ju kameraövervakning i alla vagnar (av nyare typ väl). Det skulle ju avskaffa all sån kriminalitet och vandalism. Det var ju det som skulle motivera den rätt så grova integritetskräningen av hundratusentals oskyldiga trafikanter varje dag.
Har inte övervakningen gett märkbara resultat?
Kan förresten du som förare se bilder från kamerorna live? Och även i efterhand? Vet du vilken personal som kan se bilderna?
Och ditt initiativ att starta en tråd om verkligheten uppskattas! SL borde plocka ihop en FAQ ur det här.
Både du och jag vet att kameraövervakning inte är så effektiv som vissa vill tro, brottet måste för det första uppdagas inom 24 timmar annars så finns inget på bandet och vara i sådan skala att det resulterar i fängelsestraff - annars plockas aldrig hårddisken ut.
Detta var det en del skriverier om i tidningar för inte så länge sedan, jag tror City hade den slagkraftigaste löpsedeln med något i stil med "KAMERABLUFFEN SL INTE VILL BERÄTTA OM!"
En annan sak jag kan berätta om är att de fel som uppstår på utrustningen som har med övervakningen att göra åtgärdas mycket sällan eller aldrig, de är så nedprioriterade att hälften av de syns inte ens i status-loggen för oss förare.
Det har även hänt att det t o m saknas hårddisk som sparar videoinspelningen, skulle det begås ett grovt brott i en sådan vagn så kan du gissa vilket ramaskri det skulle bli.
Vi förare kan se live på en liten skärm men endast när tåget står stilla och dörrarna är öppna. I efterhand kan endast den sk "Bildgruppen" (tror jag de kallades) se på filmerna, utöver dessa så är det polisen.
Alla som är anställda för att se på filmerna har skrivit på NDA alltså de har tystnadsplikt och får inte yppa vad de sett - det är en ganska stor grej när hårddiskar ska plockas ut.