2013-05-08, 23:30
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GossipGirl
Vem tusan är den blonda tjejen på 0:17-0:18? Känner igen henne från något annat, men kan inte komma på vad.

Det är väl Gunilla, den mobbade tjejen? Spelad av Cecilia Olin (då hette hon Cecilia Schiöld). Hon har varit med i Vinterviken när hon var äldre, annars verkar hon mest ha gjort röster till olika barnprogram.
Citera
2013-05-09, 07:29
Medlem
Liten rättelse: Den mobbade tjejen i serien heter Lisa.
Citera
2013-05-10, 18:38
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Liten rättelse: Den mobbade tjejen i serien heter Lisa.

Ja, du har rätt! Mindes det som att Gunilla var en av töntarna som sen blir populär. Såg om första avsnittet och där verkar det som att hon just blivit accepterad av de "coola tjejerna".
Citera
2013-05-10, 21:31
Medlem
Roade mig med att köpa de båda böckerna Ebba samt Didrik. På något sätt är det en blandning av ungdomsböcker och vuxenböcker. Om man idag, som 40-åring, läser sina gamla böcker om tvillingdeckarna eller Dante, så märker man genast att det är böcker för barn. Böckerna om Ebba och Didrik kan man läsa och ta till sig även som 40-åring. Och om man tolkar boken rätt så har Gunilla och Ebba tidigare varit väldigt bra vänner och bor nära varandra. De gick alltid till skolan ihop. Sen träffade Ebba Philip och Gunilla blir besviken, då det känns som om hon tappat sin vän Ebba. Det är därför som hon söker sig till de "häftiga" tjejerna.
Citera
2014-03-03, 13:05
Medlem
Sub---Zeros avatar
Instämmer i slla hyllningskörerna! Det som delvis gör serien så fantastisk är att den är så rik på detaljer som man kan tolka och vrida och vända på hur länge dom helst. Dialogen är oslagbar och Ebba uttrycker sig extremt lillgammalt emellanåt.
Några saker som slog mig när jag nyss kollade på 1:a avsnittet:

1. Scenen där Didrik sitter i klassrummet och dagdrömmande låtsas att han spelar piano på bänken - låten som man hör är ju hans egen låt "I love you" å, fast i upp-piffad version.

2. Serien är full av ordlekar och annat, är namnet Kaj Hussel en ordlek med ordet "karusell"? Långsökt, jag vet - men är jag ensam om att tänkt tanken?

3. Alla ovanliga namn. Tova, Eufemia, Gefanina, Yrla, Teofil, Månsten (Mårtens efternamn). Ett medvetet val från författarens sida för att markera karaktärernas plats i det påhittade universum som serien utspelar sig i?

4. När Yrla berättar om sin olyckliga släkting som spelade piano och väntade på sin älskade hela livet, som aldrig kom - är det sig själv hon pratar om egentligen?
Citera
2014-03-03, 15:09
Medlem
Sub---Zeros avatar
5. Notera att Philip är av Fransk härkomst, detta understryks tydligt ett par gånger. Inte bara på hans fransktalande mamma, utan även på färgkombon röd, vit och blå (färgerna på Frankrikes flagga) som ständigt förekommer hos honom (hans jacka och ryggsäck, hans randiga t-shirt, skylten som det står "Ebba och Philip" på).

6. Båten Gefanina. Ordlek även här? Ebba springer ivrigt fram till modellen för att pilla, och Mårten skriker genast "RÖR INTE!!!". Han hade lika gärna kunnat säga "Ge fan i den/henne!" (båtar benämns i regel i feminin form).

Ge fan i henne!

Ge fan in'a!

Ge-fan-ina = Gefanina!

Slump eller?
Citera
2014-03-03, 16:47
Medlem
Visst låter Kaj Husell som karusell...när jag köpte CD med radioteatern så trodde jag att de sa karusell. Jag har letat men inte hittat någon info om Sarah Evers som spelade Ebba i radioteatern.
Citera
2014-03-03, 17:13
Medlem
Jag kommer ihåg i mellanstadiet när vår lärarinna hade högläsning ur "Boken om Didrik" eller vad den hette (hon läste Ebbas motsvarighet med). Alla satt och fnissade när delen kom att snoppen blev hård när Didrik spelade piano och fick en kram av Yrla där han kände hennes kvinnobröst.

Mycket bra och charmig serie, inspelningsåret är som någon skrev 1988, den började sändas i januari 1990. Jag kan ha läst någonstans att den egentligen skulle sändas 1989, men en annan SVT-serie fick tydligen den sändningstiden.
Citera
2014-03-09, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sub---Zero
5. Notera att Philip är av Fransk härkomst, detta understryks tydligt ett par gånger. Inte bara på hans fransktalande mamma, utan även på färgkombon röd, vit och blå (färgerna på Frankrikes flagga) som ständigt förekommer hos honom (hans jacka och ryggsäck, hans randiga t-shirt, skylten som det står "Ebba och Philip" på).

6. Båten Gefanina. Ordlek även här? Ebba springer ivrigt fram till modellen för att pilla, och Mårten skriker genast "RÖR INTE!!!". Han hade lika gärna kunnat säga "Ge fan i den/henne!" (båtar benämns i regel i feminin form).

Ge fan i henne!

Ge fan in'a!

Ge-fan-ina = Gefanina!

Slump eller?

Nej, ingen slump alls. Inte heller att ön som Mårtens föräldrar lovat att de ska åka ut till någon dag heter "Längtan". Det blir ju aldrig av eftersom föräldrarna jobbar hela tiden. I stället har de köpt en massa leksaker inklusive dataspel till honom. Och alla spelen heter något med "krig".
Citera
2014-04-21, 14:34
Medlem
Kör ett Ebba och Didrik maraton och ser serien för andra eller tredje gången sedan den hade premiär på TV, sanslöst bra serie med väldigt många små guldkorn och träffsäkra situationer.
Dialog mellan Mårten och Ebba.

M: Du ska få en pressent om du är snäll, blunda.
E: Jag är snällast i världen.
M: Säg efter mig, du är universums gulligaste kille Mårten.
E: Jag kan inte.
M: Säg det.
E: Jag glömde vad det var, jag är en hemskt glömsk människa.
M: Du är universums gulligaste kille Mårten.
E: Jag kan inte säga universum.
M: Det kan du ju.
E: Nej, jag har något fel på mina konsonater, jag ska gå till en paltedagog för det.
Citera
2014-05-13, 23:59
Medlem
Och han som spelade Philip har tydligen dött nu.
Citera
2014-05-14, 00:02
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Och han som spelade Philip har tydligen dött nu.
Hur vet du det?

Edit: Såg det nu på HBO-nordic. Vad f-n, han var ju inte ens 40. Enligt polisen ska det inte ligga något brott bakom men han tycks tydligen ha dött hastigt. Kan ju vara ett självmord eller ett aortaanerysm. Är det det senare så måste han ha dött knall och fall. =(

Om jag minns rätt var det väl han som spelade Filip som Didriks lillesyrra blev kär i?
Senast redigerad av Cineasten 2014-05-14 kl. 00:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in