2024-09-18, 09:22
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Var Yrla någonsin kåt på Didrik, eller vad tror ni?

Inte det minsta
Citera
2024-10-13, 23:48
Medlem
Wahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
I Båstad på Karstorpsvägen.
Adressen är Lokes väg 3 i Båstad, men credden går till dig eftersom huset syns (och fotats av Google) från Karstorpsvägen. Kåken är byggd 1986 och var således i princip nybyggd då serien spelades in 1988. Måste säga att arkitekturen är lyckad, då det även idag ser lätt futuristiskt och stilrent ut. Gillar framför allt gångaltanen runt hela övervåningen. Huset såldes senast 2017 för 6,5 mille, och det är ungefär vad boolis aktuella värdering ligger på.
Citera
2025-03-25, 18:53
Medlem
McCarthy01s avatar
Alla avsnitt av Ebba och Didrik låg ju uppe på Youtube en period. Kul att se en del yngres kommentarer om serien. Vissa uppfattade Mårten som en "klassisk Damp-unge" och tyckte att det var en "ångest-serie" och jag förstår vad de menade med det sistnämnda. Det är ju mycket hjärta och smärta i serien, som som tur är vägs upp av mycket humor. Didriks pappa (Sten Elfström) med sitt moraliserande och schemaläggande av familjens toalettvanor, och hans 40-års-kris (?) då han börjar motionera och göra armhävningar och situps. Som barn på 80-talet finns en hel del igenkänningsfaktor och ibland stötte man själv på pappor till sina kompisar som var lite som honom. Tjej-gänget som dansar till Betulah är verkligen kaxiga på det sättet 80-talsungar kunde vara.
Citera
2025-03-25, 20:06
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McCarthy01
Alla avsnitt av Ebba och Didrik låg ju uppe på Youtube en period. Kul att se en del yngres kommentarer om serien. Vissa uppfattade Mårten som en "klassisk Damp-unge" och tyckte att det var en "ångest-serie" och jag förstår vad de menade med det sistnämnda. Det är ju mycket hjärta och smärta i serien, som som tur är vägs upp av mycket humor. Didriks pappa (Sten Elfström) med sitt moraliserande och schemaläggande av familjens toalettvanor, och hans 40-års-kris (?) då han börjar motionera och göra armhävningar och situps. Som barn på 80-talet finns en hel del igenkänningsfaktor och ibland stötte man själv på pappor till sina kompisar som var lite som honom. Tjej-gänget som dansar till Betulah är verkligen kaxiga på det sättet 80-talsungar kunde vara.
Jag skulle säga att det är den mest svenska serien som har gjorts faktiskt. Det svenska vemodet, lugnet, humorn, naturen.

Den försöker inte vara något annat än ett fönster in till ett svenskt liv och visar det komplett. Som en blandning av Sunes jul, Skärgårdsdoktorn och Bullen.
Citera
2025-03-25, 20:14
Medlem
McCarthy01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag skulle säga att det är den mest svenska serien som har gjorts faktiskt. Det svenska vemodet, lugnet, humorn, naturen.

Den försöker inte vara något annat än ett fönster in till ett svenskt liv och visar det komplett. Som en blandning av Sunes jul, Skärgårdsdoktorn och Bullen.

Håller helt med. Samtidigt ett viktigt 80-talsdokument.
Citera
2025-06-17, 05:45
Medlem
Vilket instrument är det i början av den här låten/videon? https://www.youtube.com/watch?v=XI3gxFEBHus
Citera
2025-06-17, 06:31
Medlem
fearreapers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ttangerine
Vilket instrument är det i början av den här låten/videon? https://www.youtube.com/watch?v=XI3gxFEBHus

Har för mig orgel/minns inte helt 100, Finns en liten dokumentär på SVT Play om programmet, Tror de sa något där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in