2010-06-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Har någon koll på när man senast måste söka via AFB för att inte se sig omsprungen av alla med novischförtur? Är det så enkelt som att första antagningsbeskedet är brytpunkten?

Det som novischerna får förtur till är ju bara novischlägenheterna som endå är "reserverade". Det kommer komma ut vanliga lägenheter som inte har någon novischförtur också som vi andra kan söka
Citera
2010-06-05, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
AF ser om du blivit antagen. Det är först den 15e juli som utlottningen sker och jag antar att antagningsbeskedet kommer den 8e juli.

Spelar ingen roll vilken dag du gör bostadsansökan mellan 8e-14e juli om du har novischstatus.
Nej, AFB vet inte om du är antagen. Nu för tiden är det först vid kontraktskrivning som antagningsbeskedet behövs, tidigare var det vid själva bostadsansökan. Man kan alltså delta i lottningen utan besked och jag tror också att man kan använda sin lottade köplats även om man blir antagen i andra omgången. Blev du antagen i andra med de äldre reglerna så var du totalkörd.
Citera
2010-06-05, 16:37
Medlem
yourpimpnesss avatar
Tjena har läst igenom allt på denna tråd och jag känner mig fortfarande osäker..

Läget är så här att jag och min kompis ska båda börja plugga i Lund i höst (om vi kommer in d.v.s, men det ser väldigt bra ut för oss båda) och vi kollade på bostadsmöjligheter och beslöt oss för att försöka dela på en 2a då de inte är lika eftertraktade. Så vi såg att enklast att fixa bostad var främst genom AFB om man är novisch vilket vi båda är kvalificerade för.

Så hur funkar det om vi vill dela lägenhet? Andra hands kontrakt osv
Vi båda planerar att vara med i lottningen.

Mvh från en vilsen kille haha
Citera
2010-06-05, 17:08
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Nej, AFB vet inte om du är antagen. Nu för tiden är det först vid kontraktskrivning som antagningsbeskedet behövs, tidigare var det vid själva bostadsansökan. Man kan alltså delta i lottningen utan besked och jag tror också att man kan använda sin lottade köplats även om man blir antagen i andra omgången. Blev du antagen i andra med de äldre reglerna så var du totalkörd.

Aha, ok. Låter rimligt att det funkar så när jag tänker efter. Kommer ihåg en kille som kom in som reserv som fick bostad före mig trots att jag kom in på första antagningen.
Citera
2010-06-06, 18:25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ännu en, kanske dum, fråga, men jag kan inte minnas att den ställts i tråden och någon jättesund info hittar jag inte på afb.se. Kan man stå i kö samtidigt som man har ett förstahandskontrakt? Att man förlorar sin köplats utgår jag ifrån, men visst kan man väl ställa sig i kö på nytt för att kunna byta upp sig när man känner för det?
Citera
2010-06-06, 18:45
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ännu en, kanske dum, fråga, men jag kan inte minnas att den ställts i tråden och någon jättesund info hittar jag inte på afb.se. Kan man stå i kö samtidigt som man har ett förstahandskontrakt? Att man förlorar sin köplats utgår jag ifrån, men visst kan man väl ställa sig i kö på nytt för att kunna byta upp sig när man känner för det?

Ja man kan ställa sig direkt på nytt i kö efter att man fått bostad.
Citera
2010-06-08, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yourpimpness
Tjena har läst igenom allt på denna tråd och jag känner mig fortfarande osäker..

Läget är så här att jag och min kompis ska båda börja plugga i Lund i höst (om vi kommer in d.v.s, men det ser väldigt bra ut för oss båda) och vi kollade på bostadsmöjligheter och beslöt oss för att försöka dela på en 2a då de inte är lika eftertraktade. Så vi såg att enklast att fixa bostad var främst genom AFB om man är novisch vilket vi båda är kvalificerade för.

Så hur funkar det om vi vill dela lägenhet? Andra hands kontrakt osv
Vi båda planerar att vara med i lottningen.

Mvh från en vilsen kille haha

Du kan glömma att få förtur på 2or. Förturen i AFBs kö gäller bara korridorsrum och enstaka ettor. Sedan är faktiskt inte tvåor så oeftertraktade som alla studenter verkar tro. Det finns mycket folk i staden som vill ha tvåor (både studenter och arbetande). Dock kan man ibland hitta bostadsrättsfynd vad det gäller tvåor och treor.
Citera
2010-06-17, 10:02
Medlem
Not_mes avatar
Bara en allmän uppmaning till folk att läsa in sig för hur allt fungerar nu i höst när kårobligatoriet är borta. Var på informationsmöte igår, och enligt AFB ska terminsräkningen vara BETALD innan man får ställa sig i kö. Det går att ställa sig i kö ändå, men uppgifterna kollas efteråt och man förlorar sin lägenhet man fått om det visar sig att man ställt sig i kö innan man betalt.

För att få stå i kö hos AFB måste man vara med i nation som tillhör AF (och därmed kår också). För de som studerat innevarande termin kommer räkningen automatiskt som vanligt, men novischer måste registrera sig på www.studentlund.se för att få en räkning. Registreringen där öppnar så fort första antagningsbeskedet kommer.
Citera
2010-06-22, 13:41
Medlem
Billgren_s avatar
Jag läste i Lundagård att Krebos lägenheter i Lund granskades av hyresnämnden i våras eftersom hyran var väldigt dyr. Det stod att hyresnämnden skulle ha fattat ett beslut den tredje juni, men jag kan inte hitta information om det någonstans.
Är det någon här som vet något om detta beslut?

http://www.lundagard.se/2010/03/27/k...-hyresnamnden/
Citera
2010-06-22, 15:26
Medlem
Har jag uppfattat allt korrekt nu? Jag kommer tacka nej till min plats så fort första urval är klart, och jag kommer då behålla min novich-status och kunna utnyttja den HT11. Stämmer det eller måste jag ta bort ansökan redan nu?
Citera
2010-06-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I.Mazepa
Har jag uppfattat allt korrekt nu? Jag kommer tacka nej till min plats så fort första urval är klart, och jag kommer då behålla min novich-status och kunna utnyttja den HT11. Stämmer det eller måste jag ta bort ansökan redan nu?

Vill du ha din Novisch-status senare bör du ta bort din ansökan omgående.

Blir du antagen i urval 1 så är du ju antagen till LU. Då blir du aldrig mer novisch. Spelar vad jag förstått ingen roll om du inte ens satt din fot i Skåne tidigare.
Citera
2010-07-03, 18:12
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Mazepa

Du måste ta bort den nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in