2010-05-24, 09:19
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Fast första terminen så registrerade man (eller iaf jag och massa andra) före man började, det var ju en lottning av kö nr för alla som registrerade sig före datum x (kommer inte ihåg när), är det alltså omöjligt att vara med i denna för någon som haft studieuppehåll? Att få ett könummer som är sämre än alla andra som registrerat sig under sommaren osv kommer ju leda till att man får hyra ett rum i andrahand i flera år typ. Mycket möjligt att det är så här, tycker att det är konstigt att jag kunde registrera mig före jag ens började i Lund (och få ett lottat könummer under sommaren ett par månader före jag började) men att nu när jag återupptar mina studier behöva vänta på att alla andra ställt sig i kön och sedan börja köa

Jag har för mig det står på länken ovan att man bara kan vara novisch en gång. Så att det blir nog tyvärr för din del att ställa dig i kön med alla andra och få ett rum om ett par månader. Om det är någon tröst så är det ju inte alla som kan utnyttja novischförturen, bara de som bor utanför pendlingsavstånd som det heter. Det suger, men väntetiden är ett halvår för korridorsrum typ.
Citera
2010-05-24, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
Jag har för mig det står på länken ovan att man bara kan vara novisch en gång. Så att det blir nog tyvärr för din del att ställa dig i kön med alla andra och få ett rum om ett par månader. Om det är någon tröst så är det ju inte alla som kan utnyttja novischförturen, bara de som bor utanför pendlingsavstånd som det heter. Det suger, men väntetiden är ett halvår för korridorsrum typ.

Fast det är inte novisch jag menar; jag menar bara att få ett hyfsat bra könummer. Jag kommer ihåg att alla som ställde sig i kö före ett visst datum senare blev lottade under sommaren och fick sina könummer, detta kunde man göra före man betalt någon terminsavgift/börjat studera, kravet var att man uppdaterade terminsavgift-informationen före ett visst datum en bit in på terminen.

Det är bara den här lottningen jag vill kunna vara med i, vilket är inte är möjligt om jag måste vänta tills terminen börjat då kö-nummer lottningen redan skett. kanske förklarar lite illa, hoppas du förstår hur jag menar Vet om att jag inte kan få någon av novischlägenheterna nu.
Citera
2010-05-24, 16:46
Medlem
Citat:
Det är bara den här lottningen jag vill kunna vara med i, vilket är inte är möjligt om jag måste vänta tills terminen börjat då kö-nummer lottningen redan skett. kanske förklarar lite illa, hoppas du förstår hur jag menar Vet om att jag inte kan få någon av novischlägenheterna nu.

Du vill vara med och få ett lottat könummer?
De lottade könummerna är endast till för novischer, vilket du ju tyvärr inte är.
Citera
2010-05-24, 16:59
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Fast det är inte novisch jag menar; jag menar bara att få ett hyfsat bra könummer. Jag kommer ihåg att alla som ställde sig i kö före ett visst datum senare blev lottade under sommaren och fick sina könummer, detta kunde man göra före man betalt någon terminsavgift/börjat studera, kravet var att man uppdaterade terminsavgift-informationen före ett visst datum en bit in på terminen.

Vad postaren ovanför skrev stämmer, det är enbart novischerna som det finns lottning för, och det är du ju inte. Alla andra får vackert ställa sig i kö och hoppas på det bästa. Hade det varit lottning varje termin för alla hade ju könummer varit tämligen meningslöst...
Citera
2010-06-04, 16:26
Medlem
FrasseFloyds avatar
Har någon koll på när man senast måste söka via AFB för att inte se sig omsprungen av alla med novischförtur? Är det så enkelt som att första antagningsbeskedet är brytpunkten?
Senast redigerad av FrasseFloyd 2010-06-04 kl. 16:34.
Citera
2010-06-04, 16:40
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Har någon koll på när man senast måste söka via AFB för att inte se sig omsprungen av alla med novischförtur? Är det så enkelt som att första antagningsbeskedet är brytpunkten?

Borde rimligtvis vara så, eftersom några dagar efter antagningsbeskedet sker utlottningen av könummer.
Citera
2010-06-04, 16:44
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Borde rimligtvis vara så, eftersom några dagar efter antagningsbeskedet sker utlottningen av könummer.

Jag trodde första antagningsbeskedet innebar start av anmälning till AFB vare sig man är novisch eller inte?
Citera
2010-06-04, 16:51
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Jag trodde första antagningsbeskedet innebar start av anmälning till AFB vare sig man är novisch eller inte?

Ja, och de som är novischer hamnar i utlottningen. De som inte är novischer kan ställa sig i kö också men kommer få sämre ködatum jämfört med novischerna.
Citera
2010-06-04, 17:01
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ja, och de som är novischer hamnar i utlottningen. De som inte är novischer kan ställa sig i kö också men kommer få sämre ködatum jämfört med novischerna.

Okej, men innan första antagningsbeskedet är det alltså ingen stress att anmäla sig?
Citera
2010-06-04, 17:09
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Okej, men innan första antagningsbeskedet är det alltså ingen stress att anmäla sig?

Om du inte läser på Lunds universitet så kan du inte anmäla dig innan du fått antagningsbeskedet. Du kan registrera dig på hemsidan, men du kan inte göra en bostadsansökan. När du fått antagningsbeskedet så var snabb med att registrera en bostadsansökan.

"Gör du din bostadsansökan under perioden 8-14 juli deltar du i en utlottning av köplatser. Lottning av köplatser sker den 15 juli. " från http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/ <- läs här för mer info
Senast redigerad av Dest88 2010-06-04 kl. 17:14.
Citera
2010-06-04, 17:27
Medlem
redbet111s avatar
Citat:
Om du inte läser på Lunds universitet så kan du inte anmäla dig innan du fått antagningsbeskedet. Du kan registrera dig på hemsidan, men du kan inte göra en bostadsansökan. När du fått antagningsbeskedet så var snabb med att registrera en bostadsansökan.

"Gör du din bostadsansökan under perioden 8-14 juli deltar du i en utlottning av köplatser. Lottning av köplatser sker den 15 juli. " från http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/ <- läs här för mer info

Jag förstår att man inte kan bostadsansöka innan man blivit antagen.
Jag förstår att man i dagsläget inte kan bostadsansöka.
Försöker man klicka sig vidare på bostadsansökan så säger sidan "Följande fel har inträffat:
Terminsavgift måste vara betald för att registrera bostadsansökan"

Okey, fine! Nu är inte jag antagen ännu, antagningsbeskedet kommer i juli. Eftersom det fortfarande är juni så kan man helt enkelt inte göra en bostadsansökan.

Nu fantiserar vi att antagningsbeskedet kommer i morgon (juli). Hur kan då AF bostäder veta att just jag blivit antagen? Skickas mitt antagningsbesked till AF samtidigt? Kan man lita på att hemsidan just då kommer acceptera min ansökan?
Citera
2010-06-04, 17:31
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
Jag förstår att man inte kan bostadsansöka innan man blivit antagen.
Jag förstår att man i dagsläget inte kan bostadsansöka.
Försöker man klicka sig vidare på bostadsansökan så säger sidan "Följande fel har inträffat:
Terminsavgift måste vara betald för att registrera bostadsansökan"

Okey, fine! Nu är inte jag antagen ännu, antagningsbeskedet kommer i juli. Eftersom det fortfarande är juni så kan man helt enkelt inte göra en bostadsansökan.

Nu fantiserar vi att antagningsbeskedet kommer i morgon (juli). Hur kan då AF bostäder veta att just jag blivit antagen? Skickas mitt antagningsbesked till AF samtidigt? Kan man lita på att hemsidan just då kommer acceptera min ansökan?

AF ser om du blivit antagen. Det är först den 15e juli som utlottningen sker och jag antar att antagningsbeskedet kommer den 8e juli.

Spelar ingen roll vilken dag du gör bostadsansökan mellan 8e-14e juli om du har novischstatus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in