2011-02-27, 02:40
Medlem
Facebooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muffinsplanned
Jag har tänkt att söka till lund för höstterminen, och har sedan november gått och funderat över det här med studentbostad (jag gillar att planera så mycket jag kan, första gången jag flyttar överhuvudtaget), men jag är ganska förvirrad över hur det går till när man söker studentbostad för första gången. Jag har läst att man måste vara intagen på Lund för att stå i kön, men hur verifierar man att man kommit in, och det verkar som om man måste också vara medlem någon annanstans också för att kunna söka? Jag är ganska förvirrad, ja.

Vill gärna vara förberedd om jag kommer in, så jag inte sitter där och undrar vad fan jag ska göra

Så ni som verkar insatta i detta, hur går det till?

Gå gärna in på www.afb.se och http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/, dem verkar ha rätt bra koll på hur det går till. Ett tips inför dina studier är att träna på att själv söka information. Detta är en essensiell kunskap för att lyckas i sina studier.
Citera
2011-02-27, 10:05
Citat:
Jag har tänkt att söka till lund för höstterminen, och har sedan november gått och funderat över det här med studentbostad (jag gillar att planera så mycket jag kan, första gången jag flyttar överhuvudtaget), men jag är ganska förvirrad över hur det går till när man söker studentbostad för första gången. Jag har läst att man måste vara intagen på Lund för att stå i kön, men hur verifierar man att man kommit in, och det verkar som om man måste också vara medlem någon annanstans också för att kunna söka? Jag är ganska förvirrad, ja.

Vill gärna vara förberedd om jag kommer in, så jag inte sitter där och undrar vad fan jag ska göra

Så ni som verkar insatta i detta, hur går det till?

Som någon har sagt så kan du gå in på www.afb.se och söka information där, sen kan du även registrera dig vid www.lkf.se som är det kommunala fastighetsbolaget.
Citera
2011-02-27, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facebook
Gå gärna in på www.afb.se och http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Novisch-ny-i-Lund/, dem verkar ha rätt bra koll på hur det går till. Ett tips inför dina studier är att träna på att själv söka information. Detta är en essensiell kunskap för att lyckas i sina studier.

Jag har sökt information.

Har redan kollat igenom den sidan många gånger. Det jag menar är: det här med akademiska föreningen, måste man vara medlem där för att söka, och hur går det till? Blir man automatiskt medlem i den akademiska föreningen när man blir intagen på Lund?
Citera
2011-02-27, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Som någon har sagt så kan du gå in på www.afb.se och söka information där, sen kan du även registrera dig vid www.lkf.se som är det kommunala fastighetsbolaget.

tack!
Citera
2011-02-27, 20:32
Medlem
adequates avatar
Citat:
Jag har sökt information.

Har redan kollat igenom den sidan många gånger. Det jag menar är: det här med akademiska föreningen, måste man vara medlem där för att söka, och hur går det till? Blir man automatiskt medlem i den akademiska föreningen när man blir intagen på Lund?
När du söker som novisch så behöver du inte vara medlem i AF. Kommande terminer, då du uppdaterar din ansökan, behöver du däremot det.
Citera
2011-02-27, 20:36
Medlem
pernil90s avatar
Får man hyra ut i andra hand till vem man vill när man är på utbytestermin?
Citera
2011-02-27, 22:17
Medlem
Det bör man få ja.
Senast redigerad av nedransnamn 2011-02-27 kl. 22:20.
Citera
2011-02-27, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90

Jag fick hyra när en bekants bekant skulle hyra ut sitt rum, så det antar jag.
Citera
2011-02-27, 23:36
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90

Har för mig att AFB skall godkänna vem du hyr ut till i andra hand.

Citat:
4.2 Ansökan till AF Bostäder om andrahandsupplåtelse till annan med godkänd bostadsansökan, medges av AFB efter erhållen dispens enligt kapitel 1 och för tid då sökanden är bosatt utanför pendlingsavstånd.
Citera
2011-03-05, 12:22
Medlem
Hur lätt är det att få tag på en lägenhet genom bopoolen.se i Lund, är det någon här som har erfarenhet av det?
Citera
2011-03-05, 17:25
Medlem
Vad heter ghettot som man ser (på högersida tror jag) från tåget mellan Malmö och Lund? Det ligger i Lund, alltså.
Citera
2011-03-05, 17:29
Medlem
Erik123456789s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gladoptimistisk
Vad heter ghettot som man ser (på högersida tror jag) från tåget mellan Malmö och Lund? Det ligger i Lund, alltså.

Klostergården?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in