2010-04-04, 16:40
Medlem
Känner mig väldigt lockad att söka Civilekonom i Lund nu inför hösten, men boendesituationen är lite oroväckande. Bor en bra bit bort så kommer absolute inte kunna pendla dit utan måste ha bostad där men från allt jag kan se så är boendesituationen... Hemsk? Inge kul om man kommer in på skolan och sedan inte har någonstans att bo Kommentarer?
Citera
2010-04-04, 16:46
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Känner mig väldigt lockad att söka Civilekonom i Lund nu inför hösten, men boendesituationen är lite oroväckande. Bor en bra bit bort så kommer absolute inte kunna pendla dit utan måste ha bostad där men från allt jag kan se så är boendesituationen... Hemsk? Inge kul om man kommer in på skolan och sedan inte har någonstans att bo Kommentarer?
Det löser sig för det mesta, tror inte att det är speciellt många som tvingas hoppa av pga. boendesituationen. Var snabb på att söka hos nationerna, och kolla redan nu med bekanta som ev. slutar sina utbildningar är mitt råd om du vill vara ute i god tid.
Citera
2010-04-05, 12:48
Medlem
Sedan får du tänka på att vi som bor utanför pendlingsavstånd (?) har novisch på boendet.

Jag läste på AF-Bostäder att

Citat:
1.2 Aktiva studier bedrivs av bostadssökande och hyresgäst som kan uppvisa ett studieresultat från Lunds universitet eller därtill knuten utbildning på annan studieort om minst 15 högskolepoäng per termin (studiekravet). Doktorander skall på motsvarande sätt kunna uppvisa en aktivitetsgrad om minst 50 % per termin.
Så jag kan alltså inte få en bostad om jag läser en 7,5hp kurs?
Citera
2010-04-13, 21:41
Medlem
cepehests avatar
Kan man tolka tråden som att utan i alla fall 600 ködagar så hänger det på lottningen hos afb?

Och om man inte får någonting på lottningen så är man körd?
Citera
2010-04-13, 22:58
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Så jag kan alltså inte få en bostad om jag läser en 7,5hp kurs?

Korrekt.

Citat:
Ursprungligen postat av cepehest
Kan man tolka tråden som att utan i alla fall 600 ködagar så hänger det på lottningen hos afb?

Och om man inte får någonting på lottningen så är man körd?

Nja, 300 ködagar är det nog närmare. Och ja, du är körd på AFB.
Citera
2010-04-14, 06:55
Medlem
storytellers avatar
Så vart är det värt att ställa sig i kö och börja leta redan nu inför hösten?
Citera
2010-04-14, 08:03
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Så vart är det värt att ställa sig i kö och börja leta redan nu inför hösten?
Överallt. Mikael Hansens kollegium, LKF, privata bovärdar - you name it. Att få boende är allt annat än en dans på rosor så ju fler alternativ du har till AFB (vars kö du givetvis ställer dig i samma sekund du får ditt antagningsbesked) desto bättre.
Citera
2010-04-14, 15:08
Medlem
storytellers avatar
Samma stund som antagningsbesked 1 kommer eller? För jag har sökt program på 4 olika orter men det är mycket liten chans att jag kommer in på någon av dessa, om jag gör det är det i urval 2 i sånt fall. Mitt sistahandsval (och realistiska) är en fristående kurs på LU men om jag tackar ja till den i urval 1 så stryks väl de ovanstående?
Citera
2010-04-14, 15:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Samma stund som antagningsbesked 1 kommer eller? För jag har sökt program på 4 olika orter men det är mycket liten chans att jag kommer in på någon av dessa, om jag gör det är det i urval 2 i sånt fall. Mitt sistahandsval (och realistiska) är en fristående kurs på LU men om jag tackar ja till den i urval 1 så stryks väl de ovanstående?
Jag tror inte att du kan söka förrän du blivit antagen, så tas du inte in i urval 1 får du söka till urval 2. Det här är jag dock inte säker på, så ta inte mitt ord för sanning i det här fallet.

Är den fristående kursen större än 15hp kommer du strykas från dina andra val, ja, eftersom du bara kan antas till 45hp/termin.
Citera
2010-04-14, 19:24
Medlem
Vad gör man om man inte får tag i en bostad då? Hänt någon här? Hur har ni då gjort?

Känns lite riskabellt att söka till Lund p.g.a. av bostadläget...
Citera
2010-04-14, 20:43
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Överallt. Mikael Hansens kollegium, LKF, privata bovärdar - you name it. Att få boende är allt annat än en dans på rosor så ju fler alternativ du har till AFB (vars kö du givetvis ställer dig i samma sekund du får ditt antagningsbesked) desto bättre.

Om man vill ha en fyra eller femma vart är det bäst att vända sig då?
Citera
2010-04-14, 20:55
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Om man vill ha en fyra eller femma vart är det bäst att vända sig då?
Jag vet tyvärr inte. Att skaffa en så stor lägenhet ligger ett par år fram i tiden för min del så jag har inte alls kollat upp marknaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in