2008-07-17, 23:42
Medlem
onits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Strax över ett halvår tog det för mig.
Var bodde du under tiden?
Citera
2008-07-18, 13:05
Medlem
Viveqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onit
Var bodde du under tiden?
Hemma hos mamma (en timmes resväg).
Citera
2008-07-21, 22:23
Medlem
armfelts avatar
Linero

Är det verkligen så dåligt att bo där? Det är ju ändå 3,9 km från centrum vilket är krypavstånd jämfört med mitt nuvarande boende cirka 6 mil från lund. Tar kanske 10 min med cykel och det är ju riktigt nära.

Vad är då anledingen till att vissa här har skrivit att det är kasst? Invandrare? Brottslighet? Sunkigt? Anledningen till att jag undrar är att jag eventuellt kommer ha möjlighet att bo där inom en snar framtid.
Citera
2008-07-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viveqa
Strax över ett halvår tog det för mig.

Vilken kötid hade du?
Citera
2008-07-22, 18:23
Medlem
suocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armfelt
Är det verkligen så dåligt att bo där? Det är ju ändå 3,9 km från centrum vilket är krypavstånd jämfört med mitt nuvarande boende cirka 6 mil från lund. Tar kanske 10 min med cykel och det är ju riktigt nära.

Vad är då anledingen till att vissa här har skrivit att det är kasst? Invandrare? Brottslighet? Sunkigt? Anledningen till att jag undrar är att jag eventuellt kommer ha möjlighet att bo där inom en snar framtid.

ähh det är skitsnack, Lund är en bra stad och det finns inga egentliga dåliga områden. Det går ju inte att jämföra med Malmö t.ex. som är ett getto i jämförelse med Lund. Linero, klostergården och fäladen är väl de "sämre" områdena men det är fortfarande bra områden. Det kan finnas lite ungdomar som är ute och ränner men verkligen inget att oroa sig för.
Citera
2008-07-22, 18:32
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suoca
ähh det är skitsnack, Lund är en bra stad och det finns inga egentliga dåliga områden. Det går ju inte att jämföra med Malmö t.ex. som är ett getto i jämförelse med Lund. Linero, klostergården och fäladen är väl de "sämre" områdena men det är fortfarande bra områden. Det kan finnas lite ungdomar som är ute och ränner men verkligen inget att oroa sig för.

Jag satt och filade på ett ungefär likadant inlägg tidigare idag, med en liknande jämförelse med malmö, men orkade aldrig posta det. Vill bara understryka att jag håller med dig till 100%.

De flesta som menar att dessa är dåliga områden syftar väl främst på invandrartätheten, men dessa områden är fortfarande bättre än de allra flesta områden i Malmö. Ur min synpunkt finns det inga obeboeliga områden i Lund.
Citera
2008-07-22, 19:07
Medlem
suocas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trinnit
Jag satt och filade på ett ungefär likadant inlägg tidigare idag, med en liknande jämförelse med malmö, men orkade aldrig posta det. Vill bara understryka att jag håller med dig till 100%.

De flesta som menar att dessa är dåliga områden syftar väl främst på invandrartätheten, men dessa områden är fortfarande bättre än de allra flesta områden i Malmö. Ur min synpunkt finns det inga obeboeliga områden i Lund.

Precis, och egentligen är invandrartät fel ord för det är inte som rinkeby eller gettona i Malmö direkt, det kanske är 30-50% invandrare om ens det. Det blir aldrig den här avskärmningen från resten av samhället som i de riktigt invandrartäta områdena där man verkligen känner att det är segregerat och man inte ser svenskar och aldrig hör svenska.
Senast redigerad av suoca 2008-07-22 kl. 19:10.
Citera
2008-07-22, 20:28
Medlem
armfelts avatar
Jaha, men då är det ju inga problem, lite invandrare kan man väl tåla
Citera
2008-07-23, 16:59
Medlem
När ja pluggade i Lund bodde jag på Kämnersrätten i 2a hand, sökt lägenheter hade lite tur och träffade på en snubbe som hyrde ut en sjysst lägenhet till mig där, samtidigt som jag stod i ABF kö och kollade hela tiden (van vid sthlm) så jag fick tillslut efter 5-6mån ett korridorsrum på Delphi, vilket jag trivdes bra med... sen blev Lund för litet för mig, så jag flyttade till möllevången i Malmö istället, där jag bodde i 2år och pendlade till lund med buss, 20min.
Citera
2008-07-26, 14:42
Medlem
Jag är från Linköping och ska börja plugga i Lund i höst. Jag hade sökt bostad ett bra tag när, för några dagar sen, husförmannen på östgöta nation ringde och erbjöd ett andrahandskontrakt som går ut i slutet av januari nästa år. Rummet var "ett av de mindre" på nationen och hyran låg runt 3000. Chanserna var dock goda att få ett förstahandskontrakt bara man var lite aktiv. Blev väldigt glad eftersom det är svårt att få till terminstart. Han skulle skicka kontraktet samma dag, men fick förhinder så det kommer nästa vecka.

Idag ringde husförmannen på västgöta nation och erbjöd ett förstahandskontrakt, rummet var 23-24 kvadrat. Jag glömde fråga vad hyran låg på men det är väl typ samma.

Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

Det som talar för är ÖG är väl:
+ fanns pentry (bryr mig inte så mycket dock)
+ jag är från östergötland
+ ligger mer centralt (ska plugga på Juridicum och det är bara 5-10 min promenad)

VG:
+ förstahandskontrakt (skönt att få ner alla grejer på en gång, skönt att slippa tänka på att man måste fixa bostad snart igen)
+ rummet är inte så extremt litet
+ större nation (?) (har 100 bostäder)

Vad skulle ni ha gjort?
Citera
2008-07-27, 15:54
Medlem
blev VG kuriosa: hyran låg på 2856 och rummet är 22,1 kvadrat och helt omöblerat
Citera
2008-07-28, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funk111
blev VG kuriosa: hyran låg på 2856 och rummet är 22,1 kvadrat och helt omöblerat

Låter nice. Ringde du bara runt till nationerna och sa att du kommer att engagera dig så fort du bara kan eller hur gjorde du?

/ Jonathan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in