2009-10-11, 16:12
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master-Chief
Det här har säkert tagits upp tidigare men jag orkar inte läsa igenom tråden. Jag blev antagen till LTH i somras men valde av olika anledningar att inte börja. ringde till Afb för att kolla hur läget blir i framtiden, eftersom jag med 99% säkerhet kommer börja plugga där nästa höst. Blev mäkta förvånad när jag fick höra att jag då inte kommer ha någon novisch-status eftersom jag redan blivit antagen i år. är det här något som verkligen stämmer? känns som att afb har fisit mig rakt i ansiktet

Tacka du nej till utbildningen eller gick du bara inte dit?
Citera
2009-10-11, 16:40
Medlem
Master-Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Tacka du nej till utbildningen eller gick du bara inte dit?

Tackade ja via studera, men ringde till institutionen några veckor innan terminstart och sa att jag inte skulle ha platsen. tycker mest att hela situationen känns konstig, jag kan ju inte vara den första som råkar ut för det här.
Citera
2009-10-11, 18:11
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Tackade ja via studera, men ringde till institutionen några veckor innan terminstart och sa att jag inte skulle ha platsen. tycker mest att hela situationen känns konstig, jag kan ju inte vara den första som råkar ut för det här.

Det var väldigt konstigt om du förlorar novischförtur pga det...
Citera
2009-10-11, 19:44
Medlem
Ophes avatar
Citat:
Det står ju svart på vitt att novischstatusen bara gäller första gången man blir antagen till LU. Du blev antagen men valde sedan att inte börja, således hade du novischstatus denna terminen som du sedan inte utnyttjade.
Citera
2009-10-13, 23:19
Medlem
Master-Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophe
Det står ju svart på vitt att novischstatusen bara gäller första gången man blir antagen till LU. Du blev antagen men valde sedan att inte börja, således hade du novischstatus denna terminen som du sedan inte utnyttjade.

Vet inte varför du tror att jag inte kollat vad som står på deras hemsida. Det jag sökte var om någon hade varit med om samma sak och hur personen löste problemet inte att något mög skulle försöka idiotförklara mig. Om du har en lösning på mitt problem så får du gärna snacka på annars kan du väl låta bli.
Citera
2009-10-13, 23:23
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Vet inte varför du tror att jag inte kollat vad som står på deras hemsida. Det jag sökte var om någon hade varit med om samma sak och hur personen löste problemet inte att något mög skulle försöka idiotförklara mig. Om du har en lösning på mitt problem så får du gärna snacka på annars kan du väl låta bli.

Det går inte att lösa med AFB, som skribenten du irriterar dig på skrev, så har man bara novischförtur en gång = den gången som du blev antagen första gången. Oavsett om du började utbildningen eller inte.
Citera
2009-10-14, 06:31
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Jag har en fråga angående det här med novischförtur. Jag sökte till Lund till HT09 och blev antagen i första urvalet, men tackade sedan nej. Innebär det att jag blivit antagen till studier (och därmed förlorat min chans till novischförtur HT10), eller är det baserat på resultatet av urval två? Lyckas inte hitta någon information om detta hos AFB, så om någon sitter inne med kunskapen skulle jag vara mycket tacksam.
Citera
2009-10-14, 09:54
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakErEnSnelHest
Jag har en fråga angående det här med novischförtur. Jag sökte till Lund till HT09 och blev antagen i första urvalet, men tackade sedan nej. Innebär det att jag blivit antagen till studier (och därmed förlorat min chans till novischförtur HT10), eller är det baserat på resultatet av urval två? Lyckas inte hitta någon information om detta hos AFB, så om någon sitter inne med kunskapen skulle jag vara mycket tacksam.

Ptja... Är du antagen i urval 1 så blir du ju automatiskt antagen i urval 2, alltså har du förbrukat din novishförtur.
Citera
2009-10-15, 17:54
Medlem
Är det endast korridorrum och ettor som det är förtur till ifall man är antagen för första gången till Lunds Universitet?
Citera
2009-10-15, 18:14
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinnis
Är det endast korridorrum och ettor som det är förtur till ifall man är antagen för första gången till Lunds Universitet?

Japp, de flesta korridorsrum med vissa undantag (magasinet och Tomegapsgården) och nästan inga ettor förutom några på Vildanden.
Citera
2009-10-15, 18:31
Medlem
Xtfrs avatar
Hur fungerar det med studentboende om man står som reserv i urval 1, men sedan blir antagen i urval 2?

Så vitt jag vet så måste man ha ett antagningsbesked for att kunna få ett studentrum, via AFB.

Någon som har en losning på ovanstående problem? (Nu ar jag inte i denna sitsen, men jag måste ha en B-plan om jag inte blir antagen i urval 1)
Citera
2009-10-15, 22:02
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xtfr
Hur fungerar det med studentboende om man står som reserv i urval 1, men sedan blir antagen i urval 2?

Så vitt jag vet så måste man ha ett antagningsbesked for att kunna få ett studentrum, via AFB.

Någon som har en losning på ovanstående problem? (Nu ar jag inte i denna sitsen, men jag måste ha en B-plan om jag inte blir antagen i urval 1)
Om jag inte har fel så får man kryssa i vilken termin man blev antagen till, och då utförs ingen kontroll på huruvid man blev antagen eller ej. Troligtvis utförs en kontroll när man ska skriva på kontrakt till bostaden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in