2009-09-30, 21:04
Medlem
Hallå Hallå, kan man fortfarande skriva in sig och få studentleg på något vis? jag går en kurs
Citera
2009-10-01, 13:51
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ligist.
Hallå Hallå, kan man fortfarande skriva in sig och få studentleg på något vis? jag går en kurs
Efteranmälan är ju fortfarande öppen så det borde gå på något sätt. Kontakta nationen du önskar gå med i under deras expeditions öppettider så hjälper de dig med det.
Citera
2009-10-05, 15:19
Medlem
Tzis avatar
Ni skulle nog sla mig pa fingrarna med pekpinnen om jag startade en ny trad om studentboende i Lund. Sa jag staller min fraga har aven om den inte verkar ha nagon anknytning till vad som har diskuterats innan. Jag erkanner att jag inte har last alla 53 sidorna sa om min fraga redan har besvarats uppskattar jag lankar till specifika inlagg.

Jag ska flytta till Lund med min fru i december 2010 eller januari 2011 (infor varterminen). Jag ska studera nationalekonomi pa universitetet i mer eller mindre 2 ar. Min fru maste nog lara sig svenska innan hon kan hitta nagot jobb. Jag vet att den svenska bostadsmarknaden ar reglerad och folk snackar om koa for att fa bostad. Hur relevant ar det for mig?

Vi kommer att behova en billig lagenhet, antagligen en etta med kok eller kokvra. Jag bor garna med cykelavstand till universitetet, det vill saga var som helst i Lund. Annars struntar vi i om det ar ett fint omrade eller inte o.s.v.

Nu bor vi i Kuala Lumpur och jag kommer kanske kommer att plugga pa distans pa Lunds Universitet 100% eller mindre an 100% under 2010. Bor jag stalla mig i nagon slags bostadsko redan nu och i sana fall hur gor jag det? Om jag kan strunta i det och hitta en bostad forst nar jag flyttar till Lund ser jag det som smidigare. Blir det svart for mig att hitta en etta med kort varsel december 2010 for max 4000kr/manad?

Tack for hjalpen?
Citera
2009-10-05, 16:22
Medlem
Hej Kanins avatar
Så fort du är antagen till Lunds Universitet ska du ställa dig i kö på www.afb.se. Hyrorna för ettorna ligger under 4000, och med ett års kö bör ni kunna landa något relativt fort.
Citera
2009-10-05, 16:23
Medlem
Pilfinkens avatar
Ställ dig i bostadskö hos lkf redan nu. Du kommer iofs antagligen att behöva mycket mer kötid för att få en bostad, men att stå i kö skadar ju ingen.

Det bästa du kan göra är att plugga på distans på lundsuniversitet, så att du kan gå med i en nation->af och ställa dig i kö hos afb. Med mer än ett års kötid hos afb borde du kunna få tag på en etta med kokvrå. Jag vet inte om du får ha din fru boende där om hon inte pluggar, men det kan du säkert se på deras hemsida.

Eller så skaffar du dig nån million och köper en bostadsrätt i Lund, det enda säkra sättet.
Citera
2009-10-05, 18:02
Medlem
Har du riktig gristur med lottningen så går det att få lägenhet första året genom AFB då en del, i alla fall i år, skyfflades ut med novishförtur.
Citera
2009-10-05, 18:35
Medlem
Pilfinkens avatar
Fast han/hon får inte låta frun bo i korridoren som han/hon får via novishförturen.
Citera
2009-10-05, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilfinken
Fast han/hon får inte låta frun bo i korridoren som han/hon får via novishförturen.
Antar att det var menat till mig? Notera att jag skrev lägenhet, inte korridorsrum. Och ja, det fanns ettor med novischförtur detta året, sen vet jag inte om det brukar vara så eller inte.
Citera
2009-10-05, 19:14
Medlem
Tzis avatar
Det har verkar ju vara helt absurt! Klart att min fru ska bo med mig. Var bor icke-studenter? Var hittade dom sina lagenheter? For det maste val vara mojligt att hyra en lagenhet i Lund utan att studera?

Jag kommer antagligen att studera pa distans VT2010 men inte sommaren och inte HT2010. Sa jag kanske blir utkastad ur AFBs ko men jag testar iallafall. Och sa skriver jag upp mig pa LKF. Finns det nagra mer koer jag bor vara medveten om?

Tack for hjalpen!
Citera
2009-10-05, 19:20
Medlem
Pilfinkens avatar
Andra människor bor hos lkf, nån privat, läs i tråden så hittar du säkert nåt, annars är det nog kontakter som gäller.

Sen kan du alltid försöka hyra nånting i andrahand. Bara ett rum kanske kan gå tills ni får tag på något annat.

Det finns ju kristna och lite andra studentboenden också, men de har nog mest korridorrum och sånt är ju bara för en person.

Jag har inte så stor koll på novishförturen, men om Tzi pluggar redan nu i vår så kommmer ju Tzi inte vara novish nästa vår ändå.
Citera
2009-10-06, 19:18
Medlem
Ophes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzi
Jag kommer antagligen att studera pa distans VT2010 men inte sommaren och inte HT2010. Sa jag kanske blir utkastad ur AFBs ko men jag testar iallafall. Och sa skriver jag upp mig pa LKF. Finns det nagra mer koer jag bor vara medveten om?
Tack for hjalpen!
Du kommer att förlora din köplats (måste ta 15hp/termin för att stå i den) och kommer inte heller ha någon novischförstur när du flyttar till Lund då den bara gäller den första gången som du är antagen till universitetet.

Du kan ju kolla upp om det finns några lätt flumkurser på distans om 15hp som du kan fixa utan större ansträngning och på så sätt stå kvar i AFB's kö fram till det att du flyttar till Lund.
Senast redigerad av Ophe 2009-10-06 kl. 19:20.
Citera
2009-10-11, 14:25
Medlem
Master-Chiefs avatar
Det här har säkert tagits upp tidigare men jag orkar inte läsa igenom tråden. Jag blev antagen till LTH i somras men valde av olika anledningar att inte börja. ringde till Afb för att kolla hur läget blir i framtiden, eftersom jag med 99% säkerhet kommer börja plugga där nästa höst. Blev mäkta förvånad när jag fick höra att jag då inte kommer ha någon novisch-status eftersom jag redan blivit antagen i år. är det här något som verkligen stämmer? känns som att afb har fisit mig rakt i ansiktet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in