Ok. Man kanske gett upp hoppet om att hitta bostad i Lund. Men finns det någon annanstans man kan bo? Vilka kringliggande kommuner finns det som är intressanta? Har knapp satt min fot därnere innan. Skåne är ju som ett annat land i alla avseenden.
Känns lite... Ja, hopplöst. Missade lottningen, så, ett ködatum på 10-07-16 är inte direkt något man kan göra mycket av. Slå det om ni kan.
Med den tiden skulle jag inte förvänta mig att få någon bostad alls från AFB, tyvärr. Jag hade ca. 12:30 förra året och fick en bostad bland de absolut sista omgångarna.
Sista omgångarna, vad innebär det? När fick du bostad?
Sista omgångarna, vad innebär det? När fick du bostad?
Fick kontraktsförslag den 4:e september med inflyttning 1:a Oktober. Kom emellertid överens med förra hyresgästen om tidigare inflyttning så flyttade in runt den 10:e september.
Jag är inte säker på om det redan är för sent för att göra det -- det kan det nämligen mycket väl vara -- men det skadar inte att höra av sig till nationerna med en bostadsansökan. Ibland har man tur, och nationerna har oftast förtur för de från sin hemregion: exempelvis har västgötar lättare att få boende på Västgöta Nation, folk från nordvästra Skåne har lättare att få boende på Helsingkrona och så vidare.
I övrigt, använd Blocket och BoPoolen av bara helvete, bit på allting och ge er inte. Alla kommer inte ha tur, men det är någon som får de där bostäderna. Ett tips är att söka på bostäder för uthyrning i Lund och beställa sms-avisering om när nya annonser kommer upp. På så sätt kan man vara den första som ringer på en annons, vilket i många fall kan leda till att man får den.
Jag fick plats 1400 något i Novischlotteriet och har fått nej hos alla nationer mm. Jag hade turen idag att vi en kontakt i Lund få ett erbjudande om att hyra ett korridorrum hos AFB i andrahand. Nu är frågan om uthyraren ska anmäla detta till AFB eller om jag ska bo svart.
Problemet är att han som hyr ut flyttar till sin tjej som bor i en AFB lägenhet i Lund. Men han vill ändå ha kvar sitt korridorsrum då hans tjej funderar på att studera utomlands HT2011 och då skulle han inte ha råd att bo kvar ensam i lägenheten. Därför vill han behålla sitt korridorsrum så att han kan flytta tillbaka igen i augusti 2011 och då har ju jag förhoppningsvis fått något eget på ett förstahandskontrakt. Det känns som en win-win för oss båda.
Han misstänkte själv att det kommer att svårt att få tillstånd för att hyra ut i andra hand då han ju bor kvar i Lund. Så hans erbjudande till mig var att jag hyr den svart av han istället mot att han får hyran +150 kronor extra av mig i månaden. Men då har han ju möbler i lägenheten så jag hyr möblerat.
Hur strikta är AFB med andrahandsuthyrning. Är det svårt att få tillstånd till det? Vad är kraven? Om jag skulle bo svart, hur stor är risken att man åker dit? Vad händer om man åker dit?
Senast redigerad av Ovation 2010-07-21 kl. 23:41.
Jag har svårt för att kunna skicka mail till nationerna. Man klickar ju in på deras hemsida, klickar på "Bostad" och skriver en intresseanmälan men jag hittar inte "skicka"-knapp.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!