2007-07-16, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fogducker

Ah ok, tackar. Så störst chans att få en lägenhet har man innan terminen startar? Jag hade inte tänkt söka in till någon nation eller ansöka om ett studentrum heller.
Alltså, det är ju både ja och nej på samma gång. Utbudet är störst innan terminen startar. Men samtidigt är det störst konkurrens om lägenheterna då.

De har lägenheter på nationerna också. Oftast är det dock förtur till dessa för folk som har jobbat på nationerna och samlat poäng på detta sätt.

Som du/ni ser så finns det inga givna svar på hur man ska göra för att få det man vill ha. Bästa strategin är väl egentligen att ta vad man får och sen sätta upp sig på kö direkt igen. Trivs man så trivs man, och trivs man inte så har man iaf en aktiv köplats och ligger förhoppningsvis bra till i turordningen tills det dyker upp nya alternativ senare under terminen.
Citera
2007-07-16, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandbaerg
Alltså, det är ju både ja och nej på samma gång. Utbudet är störst innan terminen startar. Men samtidigt är det störst konkurrens om lägenheterna då.

De har lägenheter på nationerna också. Oftast är det dock förtur till dessa för folk som har jobbat på nationerna och samlat poäng på detta sätt.

Som du/ni ser så finns det inga givna svar på hur man ska göra för att få det man vill ha. Bästa strategin är väl egentligen att ta vad man får och sen sätta upp sig på kö direkt igen. Trivs man så trivs man, och trivs man inte så har man iaf en aktiv köplats och ligger förhoppningsvis bra till i turordningen tills det dyker upp nya alternativ senare under terminen.

Jaha. Jag får väl sitta på afb.se varje dag tills jag hittar en lägenhet . Har afb någon speciell tidpunkt på dagen då de uppdaterar sidan?
Citera
2007-07-16, 16:45
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Hahaha, nej nej och åter nej! Teknologer och EC-folk är som natt och dag (generellt sätt, alltså)! Ekonomer är (ö)kända i Lund, på rakt motsatt sätt än vad teknologerna är. Du kommer att märka att när folk (oftast humanister och liknande) hör att du är ekonom, direkt placerar dig i facket "brat", oavsett om du är det eller inte. Folk är så fördomsfulla i den här stan... Men vad bryr vi oss, vi vet att vi är bäst, eller hur?

Skönt då jag generellt brukar ha lite svårt för extremteknologer som läser teknisk fysik eller liknande. Hur brukar EC folk vara rent generellt då? Kotlettfrilla och långa iiiiii:n? Dags att bli orolig kanske?

Citat:
Jo jag förstod vad du menade, men jag tror inte att man kan se det. Jag har för mig att det kom fram i en annan tråd att de ändrat turordningen i år. Tidigare har det varit att den som registrerat sig först, hamnade först. I år var det nog bara slumpen som avgjorde, oavsett när man reggade sig.

Ja i år då var det så att alla som registrerade sig som novischer mellan 11-15 juli fick ett slumpmässigt könummer.

Citat:
Jaha. Jag får väl sitta på afb.se varje dag tills jag hittar en lägenhet . Har afb någon speciell tidpunkt på dagen då de uppdaterar sidan?

Tror det är någon gång runt midnatt men är icke helt hundra.
Citera
2007-07-16, 16:46
Medlem
Citat:
Du får nog göra det.

Jag tror att de lägger upp nya 00.01. Alltså när de som ligger uppe går ut, ersätts de med ett gäng nya.
Citera
2007-07-16, 16:52
Medlem
Citat:
Du får nog göra det.

Jag tror att de lägger upp nya 00.01. Alltså när de som ligger uppe går ut, ersätts de med ett gäng nya.

Haha det finns inte en chans att jag får en lägenhet i så fall. Datorn brukar oftast stängas av vid 2100 och den sätts på igen vid 0800 tiden.
Citera
2007-07-16, 17:11
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Haha det finns inte en chans att jag får en lägenhet i så fall. Datorn brukar oftast stängas av vid 2100 och den sätts på igen vid 0800 tiden.
Gör ett undantag?
Ang. EC så stämmer det nog fan att alla har bilden av dem som brats, men utanför byggnaderna så ser man ju bara folk med bakåtkammat hår
Citera
2007-07-16, 19:19
Medlem
Citat:

Du har nog missuppfattat det... Det handlar inte om vem som "anmäler" sig på en speciell lägenhet först, det handlar om vem som stått längst i kö.

Tidigare år har det varit grym belastning på AFBs hemsida runt kl 00.00 första dagen det varit möjligt att registrera sig, bara för att få en bra köplats. I år har de ändrat det, alla som registrerat sig inom en 5 dagars period (tror det var 5 dagar) hade samma registreringsdatum, sen blev det slumpen som avgjorde vem som fick bäst plats.

Så det spelade ingen roll när du reggade dig, alla har haft lika stor chans att få en bra köplats. Likaså spelar det ingen roll om du sätter upp dig på lägenheten 5 minuter innan tiden går ut, har du lottats till att få bäst köplats så får du lägenheten, oavsett om det var 0 eller 100 personer som redan ställt sig i kö på just denna lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba
Gör ett undantag?
Ang. EC så stämmer det nog fan att alla har bilden av dem som brats, men utanför byggnaderna så ser man ju bara folk med bakåtkammat hår
Jag tror mycket handlar om att man ser vad man vill se och vad man har hört andra berätta. Men att det endast skulle finnas osympatiska, bortskämda ungar på EC, är helt fel

Och jag lovar, ingen student på EC tar illa upp av att folk baktalar en. Snarare tycker man bara att det är fascinerande att vissa kan ha så mycket problem med hur man klär sig, vilken frisyr man har, etc
Citera
2007-07-17, 11:28
Medlem
Citat:
Du har nog missuppfattat det... Det handlar inte om vem som "anmäler" sig på en speciell lägenhet först, det handlar om vem som stått längst i kö.

Tidigare år har det varit grym belastning på AFBs hemsida runt kl 00.00 första dagen det varit möjligt att registrera sig, bara för att få en bra köplats. I år har de ändrat det, alla som registrerat sig inom en 5 dagars period (tror det var 5 dagar) hade samma registreringsdatum, sen blev det slumpen som avgjorde vem som fick bäst plats.

Så det spelade ingen roll när du reggade dig, alla har haft lika stor chans att få en bra köplats. Likaså spelar det ingen roll om du sätter upp dig på lägenheten 5 minuter innan tiden går ut, har du lottats till att få bäst köplats så får du lägenheten, oavsett om det var 0 eller 100 personer som redan ställt sig i kö på just denna lägenhet.

Jag tror mycket handlar om att man ser vad man vill se och vad man har hört andra berätta. Men att det endast skulle finnas osympatiska, bortskämda ungar på EC, är helt fel

Och jag lovar, ingen student på EC tar illa upp av att folk baktalar en. Snarare tycker man bara att det är fascinerande att vissa kan ha så mycket problem med hur man klär sig, vilken frisyr man har, etc

Aha. Men varför får man en specifik köplats innan tiden har gått ut? Eller det får man kanske inte längre. Den metoden de använder sig av låter faktiskt lite bättre för oss som inte klarar av pressen av att klicka i rutan vid 00.01. Tack för hjälpen Sandbaerg.
Citera
2007-07-17, 12:02
Medlem
Citat:
Aha. Men varför får man en specifik köplats innan tiden har gått ut? Eller det får man kanske inte längre. Den metoden de använder sig av låter faktiskt lite bättre för oss som inte klarar av pressen av att klicka i rutan vid 00.01. Tack för hjälpen Sandbaerg.
Köplatsen du får är bara relativ till de andra personerna som vill ha samma lägenhet som du.

Om du är den enda personen som är inloggad på AFB.se kl 00.01, och det kommer upp typ 30 nya lägenheter på en gång, då kommer du se att du är 1/1 på ALLA lägenheter.

Om det då är någon ny som loggar in, och sätter upp sig på en lägenhet, då kommer han vara 1/1 på den, eftersom han just då är ensam med att ha satt upp sig. Du kan då se ifall denna person fått en bättre eller sämre köplats än du har. I och med att du hela tiden ser hur du hade legat till på varje lägenhet om du kryssat i rutan (du behöver inte sätta upp dig på en lägenhet för att se hur du ligger till i kön, siffrorna syns ju ändå, t.ex. 1/1, 2/2, 17/29 osv). Om du då ser att du är 1/2 på just dennna lägenhet, då betyder det att din köplats är bättre än hans. Om det istället står 2/2, då är hans köplats bättre än din.

Om du då vill ha samma lägenhet som han, och det står 1/2 för dig, då kommer hans köplats ändras till 2/2 så fort du klicka i rutan och du "tar ledningen".

Köplatsen kan alltså ändras när som helst! Det kan va 100 personer som köar på en lägenhet, om någon har bättre köplats än alla dessa 100 och sätter upp sig fem minuter före slutet (och om ingen som har lägre köplats än han kommer in givetvis) då får han lägenheten.
Citera
2007-07-17, 13:34
Medlem
Nu har jag fattat hur det här fungerar. Tack för det Sandbaerg!

Dom borde länka till den här tråden i FAQen på AFB.se

edit: Min lägsta plats är 25... Malmö here I come... suck.
Citera
2007-07-17, 14:08
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardumanish
Nu har jag fattat hur det här fungerar. Tack för det Sandbaerg!

Dom borde länka till den här tråden i FAQen på AFB.se

edit: Min lägsta plats är 25... Malmö here I come... suck.

Jag ligger också runt 25-26. Det behöver faktiskt inte vara så dåligt egentligen, de har endast lagt ut 50 av 540 lägenheter hitills. Vore trevligt om någon med erfarenhet kunde uppskatta vad det ger dig och mig för chanser att få något innan skolstarten.

Vinden vänder nog ska du se.
Citera
2007-07-17, 14:10
Medlem
Nu ligger jag som bäst 8. Kommer jag att få något tror ni? Hur går det för er?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in