2009-09-10, 21:34
Medlem
Från tidigare år har jag för mig att novischrum kom ut rätt länge så kanske kan komma en del sen i alla fall.

Ett tips annars är att regga sig på www.hyresbevakning.se och få mail när nya lägenheter kommer in på blocket och bopoolen. Rätt smidigt om man vill ha något i andrahand.
Senast redigerad av deelt 2009-09-10 kl. 21:36.
Citera
2009-09-12, 18:23
Medlem
Dest88s avatar
Ringde afb och de sa att de inte kommer att lägga ut fler novischmärkta lägenheter. :/ De sa även att jag kan räkna med en väntetid på ca 6-10 månader för bostad. Jag undrar hur de rankar mig i kön mot andra. Står jag före de som inte var med i novischlottningen, men efter de som söker från våren? Är det bara att ge upp hoppet om att skaffa bostad via afb? Någon som har bostad på afb som inte fick den genom att vara novisch?
Senast redigerad av Dest88 2009-09-12 kl. 18:28.
Citera
2009-09-12, 19:32
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Ringde afb och de sa att de inte kommer att lägga ut fler novischmärkta lägenheter. :/ De sa även att jag kan räkna med en väntetid på ca 6-10 månader för bostad. Jag undrar hur de rankar mig i kön mot andra. Står jag före de som inte var med i novischlottningen, men efter de som söker från våren? Är det bara att ge upp hoppet om att skaffa bostad via afb? Någon som har bostad på afb som inte fick den genom att vara novisch?

Riktigt skit om de slutat helt med novisch märkningen...gör det svårt att få eget boende detta år
Citera
2009-09-12, 20:25
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Riktigt skit om de slutat helt med novisch märkningen...gör det svårt att få eget boende detta år

Till skillnad från övriga år?
Citera
2009-09-13, 16:30
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Jag antar att nu beror det endast på ditt ködatum. Däreot skulle jag råda dig att kolla på andra ställen än bara afb, som bopoolen, nationer, blocket mm. för tydligen ska det bli lättare i oktober-november. Däremot vet jag inte hur det blir i år, med tanke på hur många det är som inte har bostad.

Ett tips är att jobba en hel del på nationerna, jag vet att Wermlands har ett system där man får poäng för varje gång man jobbar, och ju mer poäng man har desto bättre chans har man att få bostad på Wermlands när något blir ledigt.
Senast redigerad av Holger Meins 2009-09-13 kl. 16:32.
Citera
2009-09-13, 22:41
Medlem
När det gäller afb så blev jag riktigt chockad ... Vi räknas som novischer och bostäderna tagit slut redan 10/09/2009.

De bör ju skriva att man kan utnyttja novisch-statusen bara två månader 09/07/2009 tills 10/09/2009 .

Citat:
Ursprungligen postat av Holger Meins
Ett tips är att jobba en hel del på nationerna, jag vet att Wermlands har ett system där man får poäng för varje gång man jobbar, och ju mer poäng man har desto bättre chans har man att få bostad på Wermlands när något blir ledigt.

Vet du/någon vilka fyra-fem nationer att gå med där det är lättast att få bostad ....... förutom smålands ?

någon?
Citera
2009-09-29, 19:27
Medlem
pernil90s avatar
Hejsan

Genom kontakter har jag förhoppningsvis kommit över en fin lägenhet i Lund, läste dock en del om själva "vägen" och den verkar inte vara speciellt bra då den har nämnts i både invandrarrelaterade brott och liknande. Vägen är Magistratsvägen och dess nummer är 31. Vad jag kan se på eniro ligger det i det andra området till vänster (se bilden) http://tinypic.com/view.php?pic=abjbpj&s=4 Hur är detta område? Vad jag kan se så tillhör det inte Delphi men det verkar hända en hel del grejer ändå.

Så är det någon som kan uttala sig om detta område? Jag har ingen som helst erfarenhet av Lund's bostäder, så jag behöver en del råd.

MVH
Citera
2009-09-29, 19:41
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Hejsan

Genom kontakter har jag förhoppningsvis kommit över en fin lägenhet i Lund, läste dock en del om själva "vägen" och den verkar inte vara speciellt bra då den har nämnts i både invandrarrelaterade brott och liknande. Vägen är Magistratsvägen och dess nummer är 31. Vad jag kan se på eniro ligger det i det andra området till vänster (se bilden) http://tinypic.com/view.php?pic=abjbpj&s=4 Hur är detta område? Vad jag kan se så tillhör det inte Delphi men det verkar hända en hel del grejer ändå.

Så är det någon som kan uttala sig om detta område? Jag har ingen som helst erfarenhet av Lund's bostäder, så jag behöver en del råd.

MVH
Du hamnar alltså på Norra Fäladen. Det ska inte stickas under stol med att det bor många invandrare där, för det gör det. Jag hörde någonstans att Svenskhögskolan, som ligger precis ovanför ditt inringade område, hade mer än 50% invandrare, kanske upp mot 2/3 av eleverna var av utomsvenskt ursprung.

Men vågar du flytta dit? Ja, det skulle jag vilja påstå. Närheten till Delphi gör att det inte borde vara några problem att hitta någon att ta sig hem med på kvällarna. Själv har jag aldrig heller känt mig hotad i Lund, utan jag vill gärna hävda att det i regel är en lugn stad.

Har du nu fått ett kontrakt tycker jag att du ska ta det med tanke på hur situationen ser ut. Vill du ha förstahandsinfo bör du dock vänta in någon som bor eller har bott där, för jag är själv inte från de norra delarna av Lund.
Citera
2009-09-29, 20:35
Medlem
pernil90s avatar
Tackar för svaret, det är en fyra så jag lär ju ha minst en inneboende. Så själv blir man förhoppningsvis aldrig när man går hem. Men ja, hade gärna velat höra av någon som bor i detta område, alt vid Delphi.

MVH
Citera
2009-09-30, 10:19
Medlem
Jag bor på kämnärsrätten (precis till höger om delphi på din karta). Nu har jag visserligen bara bott här i 3 veckor men visst är det väl relativt invandrartätt här uppe, men framförallt så är de flesta människor man stöter på här studenter.

Tycker det är ett trevligt och lugnt område, bra utbud på motionsslingor, affärer och gym i närheten. Cykelturen hem efter blöta kvällar kunde jag dock klara mig utan, men det lär väl bli ännu värre i vinter
Citera
2009-09-30, 13:01
Medlem
Coesars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Tackar för svaret, det är en fyra så jag lär ju ha minst en inneboende. Så själv blir man förhoppningsvis aldrig när man går hem. Men ja, hade gärna velat höra av någon som bor i detta område, alt vid Delphi.

MVH
Maggan är inte särskilt charmigt, men det är knappast ett Lindängen eller Rosengård. Du kommer inte bo särdeles otryggt där, om det är det du menar -- jag instämmer med Frasse att jag aldrig känt mig otrygg i Lund.
Citera
2009-09-30, 17:33
Medlem
pernil90s avatar
Okej, aja det ska väl inte vara någon fara då. Kommer från en invandrartät stad så jag antar att jag har lärt mig ett och annat vad man ska och inte ska göra.

Tackar för svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in