2018-09-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Nu måste jag säga att det absolut inte är så farligt med boendet i Lund. Just på grund av att man inte får ställa sig i kön innan man blir antagen så är väntetiderna till korridorrummen mycket kortare än i dom flesta andra studentstäderna. Det behövs absolut inte 10 månaders kötid för att kunna få ett rum - jag själv började plugga i hostas förra året (alltså HT17) och redan under oktobermånad var jag på 1:a-3:e plats till många korridorrum i dom mindre populära områden (typ Parentesen). Just under oktober-november brukar det vara ganska lätt att få ett rum på t.ex. Paran då folk redan fixat någon sorts tillfällig lösning och vill gärna flytta till något bättre än just Paran/Vildanden ifall dom flyttar.

Haha Parentesen vill man nästan inte ens önska sin värsta fiende. Men om man verkligen behöver ett tak över huvudet så duger det väl. Riktigt roliga fester dock.

Citat:
Ursprungligen postat av lakupipu
Någon som har erfarenhet från vildanden? Fräscha rum? Mycket fest?
Yes jag har varit där på korridorsfest en gång. Rummen är väldigt fräscha för att vara studentkorridorer.
Citera
2018-10-02, 09:04
Medlem
Hallå! Har en fråga gällande Michael Hansen. Stått i kö ett litet dag och idag hoppade min köplats ner med typ 50-70 platser. Vad beror det på? Någon som vet?
Tack!
Citera
2018-10-04, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seglar-solo
Haha Parentesen vill man nästan inte ens önska sin värsta fiende. Men om man verkligen behöver ett tak över huvudet så duger det väl. Riktigt roliga fester dock.

Yes jag har varit där på korridorsfest en gång. Rummen är väldigt fräscha för att vara studentkorridorer.

Citat:
Ursprungligen postat av allthegreenapples
Nu måste jag säga att det absolut inte är så farligt med boendet i Lund. Just på grund av att man inte får ställa sig i kön innan man blir antagen så är väntetiderna till korridorrummen mycket kortare än i dom flesta andra studentstäderna. Det behövs absolut inte 10 månaders kötid för att kunna få ett rum - jag själv började plugga i hostas förra året (alltså HT17) och redan under oktobermånad var jag på 1:a-3:e plats till många korridorrum i dom mindre populära områden (typ Parentesen). Just under oktober-november brukar det vara ganska lätt att få ett rum på t.ex. Paran då folk redan fixat någon sorts tillfällig lösning och vill gärna flytta till något bättre än just Paran/Vildanden ifall dom flyttar.

AFB publicerar dessutom flera hundra bostäder som är "bokade" till nya studerande vid början av varje termin, så det finns en rätt så stor chans att man lyckas få något där om man har tur i lotteriet. Det finns också vissa nationer eller privata hyresvärdar som har i regel alltid lediga platser, typ Smålands eller Kalmar västra, möjligen Wermlands, då folk flyttar ut hela tiden så fort dom hittar något bättre.

Har man inte tur så går det nästan alltid att hitta något privat boende, men man måste i värsta fall kanske nöja sig med att pendla från Staffanstorp, Eslöv, Kävlinge eller liknande under dom första månaderna innan man hittar något i Lund. Det brukar också kosta lika mycket som att bo i Lund (3500-4000/månad) då hyresvärdena vet hur desperata folk är.

Är du orolig kan du också ställa dig i kön hos MHK, det kostar 50/termin men med ett års kötid får du nästan garanterat ett rum där i början av september. Men ska du börja studera nu till våras så är det nog inte värt det.

Vad är det för fel på parentesen? Kollar man på kartan ligger det centralt och nära till skolan? Billigast också.
Citera
2018-10-15, 14:11
Medlem
Hur är det att hitta boende för vårterminen? Har sökt in mig på ett program som börjar då, och undrar om faktumet att jag börjar studera på vårterminen påverkar mina chanser att hitta bostad (både positivt eller negativt).
Citera
2018-10-15, 19:06
Medlem
Vem fan vill bo lund jävla pisshåla🤣🤣 rekommenderar ingen att bosätta sig I Denna usla håla
Senast redigerad av MotiveradStudent 2018-10-15 kl. 19:08. Anledning: Kortfattat
Citera
2018-10-18, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nereid
Vad är det för fel på parentesen? Kollar man på kartan ligger det centralt och nära till skolan? Billigast också.

Det är väl okej att bo där om man är 20 och tycker om att festa hårt varje helg. Dom kastade ut en brinnande soffa ur fönstret för några år sen, typ den sorts boende är det. Sen så bor det typ 25 pers i varje korridor vilket inte är skönt det heller.
Citera
2018-10-18, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo420blazeit
Hur är det att hitta boende för vårterminen? Har sökt in mig på ett program som börjar då, och undrar om faktumet att jag börjar studera på vårterminen påverkar mina chanser att hitta bostad (både positivt eller negativt).

Brukar nog vara lättare, men hur mycket lättare kan jag inte svara på.
Citera
2018-11-01, 18:55
Medlem
ErikTheReds avatar
Alltså, har köplats får Augusti 2018. Hade hoppats på att få en etta runt vår/sommar nästa år, men det verkar ganska hopplöst. Har ni några tips för lägenheter i Lund, eller ska man ge upp och börja leta i Malmö istället?
Citera
2018-11-11, 03:44
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakupipu
Någon som har erfarenhet från vildanden? Fräscha rum? Mycket fest?
Nu har du säkert redan löst det. Men för framtida folk... Tycker Vildanden är ganska fräscht för att vara ett studentområde (ganska stort dessutom). Lägenheterna i korridorerna som jag varit i har varit fyrkantiga med en mindre toalett. Hur det känns att bo där varierar ganska mycket beroende på vilka som bor i korridoren, vet inte om alla är likadant utformade men det är inte mer än ca 10 lägenheter vilket gör att man lär känna folk ganska snabbt.

Det negativa i sammanhanget är att det är gemensamt sällskapsrum och kök vid entrén, studenter är inte de mest briljanta när det kommer till renhållning . I vissa har jag sett att de haft insamlingar/avgifter från varje lägenhet till att kunna t.ex köpa högtalare, tv, möbler osv till sällskapsrummet. Kan ju vara positivt om man tänker stanna ett par år.
Citera
2018-12-13, 06:16
Medlem
När det kommer till novisch utlottningen, vid vilken tidpunkt (klockslag m.m.) kan man säga att man inte kommer att kunna få tillgång till de förbokade bostäderna till novischerna? Det finns 225 bostäder reserverade åt novischerna till vårterminens start.

Vad jag förstår så utlottar dom en köplats varje minut efter midnatt. Detta gör att 225 lotter har givits ut klockan 3:45. Men klockan är nu efter 6, och jag har inte fått min köplats än. Jag antar att detta betyder att jag får hitta bostad på annan väg?
Citera
2018-12-13, 07:38
Medlem
Okej, det fungerade inte som jag trodde. Fick min tid nu, som jag tror garanterar mig något slags boende!

Edit:
Till er som redan bor i lund, vid vilket/vilka bostadsområden bör man bo på om man vill bo på ett lugnare område? Jag förstår att lund är en studentstad med aktivt studentliv, och om jag ska studera där så borde jag vara delaktig i detta, och visst kommer jag att vara det lite då och då. Samtidigt så vill jag främst fokusera på studierna och om jag har möjligheten så vill jag bo i ett mer lugnare område, möjligtvis med lite äldre medelålder hos de boende.
Senast redigerad av Yolo420blazeit 2018-12-13 kl. 08:34.
Citera
2018-12-13, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo420blazeit
Okej, det fungerade inte som jag trodde. Fick min tid nu, som jag tror garanterar mig något slags boende!

Edit:
Till er som redan bor i lund, vid vilket/vilka bostadsområden bör man bo på om man vill bo på ett lugnare område? Jag förstår att lund är en studentstad med aktivt studentliv, och om jag ska studera där så borde jag vara delaktig i detta, och visst kommer jag att vara det lite då och då. Samtidigt så vill jag främst fokusera på studierna och om jag har möjligheten så vill jag bo i ett mer lugnare område, möjligtvis med lite äldre medelålder hos de boende.
Bott på Sparta i ett par år och det är helt ok lugnt. Visst att det hörs att folk festar, men det brukar inte höras jättemycket eftersom det är bra ljudisolering mellan rummen. Hänt ca 2-3 ggr per termin att jag faktiskt störts av oväsen, absolut inte varje helg alltså. Medelåldern höjs av att det är massor av LTH:are, som pluggar minst 5 år men ofta längre...

Kan tillägga att jag har så lång kötid nu att jag skulle få en lägenhet utan problem, men trivs bra i korridoren så har ingen lust att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in