2017-05-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Vet någon av erfarenhet hur utbudet ser ut på lägenheter med inflyttningsdatum i augusti? Jag har stått i kö i över två år nu och tänkte skaffa en tvåa på Magasinet. F.n. finns endast lägenheter tillgängliga med inflyttning i juli, men ifall det ser likadant ut båda månaderna avvaktar jag lite.

När brukar i regel augusti-lägenheterna komma ut?

Edit: ser att jag har plats 6/15 på en lite större tvåa på magasinet, med sista ansökningsdatum imorgon. Är det verkligen ett sådant tryck att två års kötid inte ger en bättre plats?
Lär vara högt söktryck i augusti, med tanke på att det inte släpps några fler boenden på ett par månader efter det, då novisch har förtur. Brukar ju ändå så vara hyresfritt under sommaren
Citera
2017-05-02, 18:11
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OFOTCN
Vet någon av erfarenhet hur utbudet ser ut på lägenheter med inflyttningsdatum i augusti? Jag har stått i kö i över två år nu och tänkte skaffa en tvåa på Magasinet. F.n. finns endast lägenheter tillgängliga med inflyttning i juli, men ifall det ser likadant ut båda månaderna avvaktar jag lite.

När brukar i regel augusti-lägenheterna komma ut?

Edit: ser att jag har plats 6/15 på en lite större tvåa på magasinet, med sista ansökningsdatum imorgon. Är det verkligen ett sådant tryck att två års kötid inte ger en bättre plats?

Nu är ju Magasinet oerhört populärt, så det är inget konstigt. Klass på bostäderna samtidigt som man slipper småglinen.
Citera
2017-05-04, 10:15
Medlem
OFOTCNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CopyP
Lär vara högt söktryck i augusti, med tanke på att det inte släpps några fler boenden på ett par månader efter det, då novisch har förtur. Brukar ju ändå så vara hyresfritt under sommaren
I augusti är det säkert högt söktryck, men jag är mer intresserad av inflyttningsdatum i augusti oavsett ifall jag sluter avtalet redan nu. För tillfället finns det en lägenhet med inflyttning i augusti (Kämnärs), och sista ansökningsdatum är idag. Angående sommarhyra - tyvärr så finns det på Magasinet (behöver tågstationen mot Malmö nära mig)...
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Nu är ju Magasinet oerhört populärt, så det är inget konstigt. Klass på bostäderna samtidigt som man slipper småglinen.
Okok, nej det vet jag och jag kan få lägenhet där redan nu ifall jag vill (vissa av dom) men det är utbudet på inflyttning i augusti jag är nyfiken över. Annars har jag också funderat på att hyra i juni och sedan hyra ut den i två månader, blir dock omöblerat isf och hur hett kan det vara liksom?
Citera
2017-05-08, 22:18
Medlem
Vet någon hur det egentligen är med kostnader, alltså hur mycket det kostar att bo på de olika ställen? Är det billigare med nationer än med AFBs korridorrum? Finns det stora skillnader mellan nationerna?
Man kan gissa på AFBs rum lite genom att kolla på lediga rum men jag lyckades inte hitta något pris för de flesta icke-AFB rum (nationer, lsg.nu etc).

Då jag inte får CSN och ska bara sommarjobba/jobba extra för att betala för allt är priset av yttersta vikt för mig.

Btw vet någon hur mycket kötid man borde ha för att kunna få ett rum på MHKs bostäder?
Senast redigerad av allthegreenapples 2017-05-08 kl. 22:22.
Citera
2017-07-12, 15:46
Medlem
Verkar så att jag får prova igen...

Vet någon hur mycket kötid man borde ha för att kunna få ett rum på MHKs bostäder?
Citera
2017-07-13, 10:48
Medlem
Kön har legat på ca 1,5år för att få rum på mhk under senaste åren dock finns det möjlighet att gå före hela kön om man har bra gymnasiebetyg eller anses extra lämpad för fortsatta studier av någon anledning.

Angående priserna på nationer så skiljer sig dessa kraftigt åt även standarden skiljer sig kraftigt i vissa nationer så är dusch och toa delad samt rummen inte fixade sedan 70-80 talet typ medans andra är extremt fräscha och i toppskick. Smålands, Värmlands och Malmö är kända för sunkiga boenden medans Lunds, Halland, Helsingkrona är kända för fräscha. Även hur svårt det är att få boende skiljer sig mycket åt exempelvis helsingkrona/vg/ög/göteborgs har under senaste åren varit nästintill omöjliga att få boende på om man inte har extremt goda kontakter. Samtidigt gick exempelvis Värmlands ut nu under våren ut med att deras kö var extremt kort minns jag rätt hade dem till och med ett rum ledigt under en period eftersom dem inte hittade någon intressent. Även hyran skiljer sig kraftigt åt mellan nationerna om jag minns rätt är hyrorna i stil med följande Malmö 3000-3500, Vg 3500, Värmlands 3000, Helsingkrona 4000-4500, Lunds 3500-4000 (gamla huset) 6000(nya huset)...
Citera
2017-07-13, 13:25
Medlem
Låt oss säga att man har en ny och fräsch 3a på 100kvm i centrala Lund som går lös på ungefär 3,5 miljon (för att ni ska få ett hum i vilket skick och prisklass bostaden ligger i) och man kan tänka sig att hyra ut ett halvmöblerat sovrum på 10kvm till någon student.

Vad är då en skälig hyra? Avgiften i månaden ligger på ca 4500:- i månaden. Har försökt kolla lite på vad andra tar för rum men blir inte riktigt klok, vissa lägger upp riktigt sunkiga rum för 5000:- i månaden och andra rum ser rätt fräscha ut och ligger på 3000:-.
Citera
2017-07-13, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Låt oss säga att man har en ny och fräsch 3a på 100kvm i centrala Lund som går lös på ungefär 3,5 miljon (för att ni ska få ett hum i vilket skick och prisklass bostaden ligger i) och man kan tänka sig att hyra ut ett halvmöblerat sovrum på 10kvm till någon student.

Vad är då en skälig hyra? Avgiften i månaden ligger på ca 4500:- i månaden. Har försökt kolla lite på vad andra tar för rum men blir inte riktigt klok, vissa lägger upp riktigt sunkiga rum för 5000:- i månaden och andra rum ser rätt fräscha ut och ligger på 3000:-.

Skälig hyra är det du korrekt räknar fram baserat på yta, delade utrymmen samt boende- och driftskostnader.
Citera
2017-07-13, 23:40
Medlem
Om jag blivit antagen till Lund HT17 men tackar nej till min plats på antagning.se, kommer jag då inte få novischstatus om jag söker in till Lund om till exempel ett år?
Citera
2017-07-17, 17:38
Medlem
Jag fick ca 0400 i kötid för novischer.

Ser att alla lägenheter där är inflyttning 0801, gäller den slumpade kötiden för dessa eller kan jag vänta lite tills senare eftersom jag inte vill flytta in redan 0801?
Citera
2017-07-17, 19:38
Medlem
Mandss avatar
Var i Lund för första gången den här helgen och besökte Vildanden och Ulrikesdal. Tyckte områderna så rätt mysigt. Är dem sunkiga inuti eller? Alla har verkar tycka delphi är bäst men jag tyckte inte området runt omkring var lika trevligt. Men vad vet jag, var bara där några timmar. Ska man bo på delphi isället?
Citera
2017-07-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IPTVTV
Jag fick ca 0400 i kötid för novischer.

Ser att alla lägenheter där är inflyttning 0801, gäller den slumpade kötiden för dessa eller kan jag vänta lite tills senare eftersom jag inte vill flytta in redan 0801?
Fanns lägenheter med inflyttning första oktober förra året för novischer iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in