2015-08-21, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
6-9 månaders kötid om du vill bo i en AFB-bostad.
Gäller det korridorsrum?
Citera
2015-08-22, 01:00
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Gäller det korridorsrum?
Ja. Tror ca 1,5 år för en lägenhet (läs: 1a med pentry) på Kämnärs eller Vildanden, typ.
Citera
2015-08-23, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albertoni
Och du förespråkar att fusk är OK, på bekostnad av ärlighet. God Bless You ... Vilken sympatisk person du är !!

Den som fuskar tappar både bostad och köplats

Jag driver detta (just nu) som det passar mig, för fuskare SKA åka dit!

Dock så förlorar enbart den som har hyresrätten sin bostad och möjligtvis köplats. Den som hyr svart möter inga konsekvenser ifall denne skulle bli påkommen. Sagt av AFB själva eftersom de vet att den enorma bostadsbristen existerar.

Jag är faktiskt en sympatisk person eftersom jag föredrar att folk har någonstans att bo. Du, däremot är egocentrisk på en egen nivå. Med största sannolikhet skulle personen som hyr ut svart behålla sin hyresrätt och ger därför inte dig större möjlighet till en bostad. Men eftersom du är så fanatiskt narcissistisk så tänker inte du med logiska tankegångar.
Citera
2015-08-23, 03:51
Medlem
Tack för alla svar! Jag behöver helt enkelt någonstans att bo och om man bryter några byråkratiska regler får det vara så.

Men alltså, hur skulle det smidigast gå tillväga att hyra i andra hand av AFB utanför regelverket. Hur ska min kompis skriva sig, då hon helst vill stå skriven på sin bostad som hon äger?

En annan fråga, hur fungerar det med nationernas Novischbostäder. Har hört talas om detta men har ingen aning om hur det går till. Jag har en soffa att bo på första tiden, men om jag sedan vill försöka kötta till mig en lägenhet via nationerna, hur enkelt/svårt är det och hur går jag tillväga?

mvh santa
Citera
2015-08-23, 11:41
Medlem
Buscemis avatar
Korridor med egen dusch på Delphi vs korridor med delad dusch på parentesen?

Pluggar på LTH.

Är det värt att bo lite längre från universitetet för att ha nära till centrum? Hur jobbigt är det att dela dusch?
Citera
2015-08-23, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santaman10
Tack för alla svar! Jag behöver helt enkelt någonstans att bo och om man bryter några byråkratiska regler får det vara så.

Men alltså, hur skulle det smidigast gå tillväga att hyra i andra hand av AFB utanför regelverket. Hur ska min kompis skriva sig, då hon helst vill stå skriven på sin bostad som hon äger?

En annan fråga, hur fungerar det med nationernas Novischbostäder. Har hört talas om detta men har ingen aning om hur det går till. Jag har en soffa att bo på första tiden, men om jag sedan vill försöka kötta till mig en lägenhet via nationerna, hur enkelt/svårt är det och hur går jag tillväga?

mvh santa

Tips:

Folkbokför dig inte på adressen.

Låt hennes namn stå på brevlådan.

Öppna inte för knackningar då det kan vara inspektion.

Låt henne stå på lägenheten.

Berätta inte för folk att du bor svart.

Själv ska jag också börja nu och fick ett korridorrum på Helsingkrona nation som är både centralt och fint. Men du är sent ute nu, så tror inte du kan räkna med novischbostad hos nation. Ställ dig i kö hos nationer dock och erbjud jobb mot boende osv för att öka chanserna, lycka till!
Citera
2015-08-23, 13:27
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buscemi
Korridor med egen dusch på Delphi vs korridor med delad dusch på parentesen?

Pluggar på LTH.

Är det värt att bo lite längre från universitetet för att ha nära till centrum? Hur jobbigt är det att dela dusch?
Mina tankar:

Ja, det är värt det. Skönare att ha nära till centrum. Parentesen ligger bra ett hundratal meter från Lunds absoluta mittpunkt; Saluhallen, Mårtenstorget och Domkyrkan, så det är väldigt trevligt på det sättet. Också nära till ett stort antal nationer och stadsparken. Det är lättare att saker och ting "blir av" om man bor på parran. Delphi är väl fräscht och trevligt, men jag upplevde det alltid som lite off.

Att dela dusch funkar, men man får ta det för vad det är. Finns väl två duschar i varje korridor, och det är vanligtvis alltid någon ledning. Oftast båda.
Citera
2015-08-23, 18:46
Medlem
Buscemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Mina tankar:

Ja, det är värt det. Skönare att ha nära till centrum. Parentesen ligger bra ett hundratal meter från Lunds absoluta mittpunkt; Saluhallen, Mårtenstorget och Domkyrkan, så det är väldigt trevligt på det sättet. Också nära till ett stort antal nationer och stadsparken. Det är lättare att saker och ting "blir av" om man bor på parran. Delphi är väl fräscht och trevligt, men jag upplevde det alltid som lite off.

Att dela dusch funkar, men man får ta det för vad det är. Finns väl två duschar i varje korridor, och det är vanligtvis alltid någon ledning. Oftast båda.

Det låter vettigt. Hade du valt bottenvåning med 9 rum i korridoren eller högst upp med 20 rum?
Citera
2015-08-24, 15:21
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Det låter vettigt. Hade du valt bottenvåning med 9 rum i korridoren eller högst upp med 20 rum?
9 på bottenvåning, helt klart. Är ni 9st kommer ni faktiskt kunna lära känna varandra. 20st är helt enkelt för många för att bli särskilt socialt trevligt. Eg är väl bottenvåning inte alltid det roligaste, men antalet är betydligt viktigare än vilken våning det är på. Rätt många på bottenplan på Parran har väldigt litet insyn i vilket fall.
Citera
2015-08-24, 16:24
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Jag håller med ovanstående. Det blir mysigare om man bara är 9.
Citera
2015-09-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lead1212
Har fått låna en kompis köplats då den är väldigt bra och han har köpt bostadsrätt. Tänkte flytta in i hans korridorsrum där tror ni AFB kommer märka det ? Någon som har tidigare erfarenhet av detta ?
Rensa inkorg
Citera
2015-09-06, 19:12
Medlem
Skulle få låna min farfars lägenhet i lund och har bott där i ca 2 veckor. Nu har han blvit dålig och ska flytta hem dit och jag kan inte bo kvar. Började för 2 veckor sen så är en sk Novisch. Hur ska jag göra för att få ett studentrum? Har ställt mig i kö vid min nation och ställde mig i kö i AF igår. Läste att man kommer föra kön i Af, men det kanske inte gäller längre?

Undrar även hur det är att hyra ut ett studentrum i andra hand om man fått ett annat boende?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in