Citat:
Ursprungligen postat av
alexyyy
Tacksam för svar!
Okej, så jag har försökt att kammat igenom denna tråd i hopp om att få insikt i de olika bostadsområdena.
Ska försöka sammanfatta mig själv/mina preferenser: ska plugga civ ing, gillar att festa, träffa nya roliga människor, behöver ett gym inom rimligt avstånd, ser helst att mitt eventuella boende inte är en svinstia. Ungefär så. Det som det lutar mot mest är Delphi som enligt utsago ska vara ganska fräscht, nära till LTH samt finns de flesta nödvändiga faciliteter i området. Funderar även på Parantensen men vill samtidigt ha utrymme i vardagen för att plugga. Då tänker jag på ryktena om det frekventa festandet där.
En sista sak, behöver även göra valet mellan korridorsrum och lägenhet. Från vad jag läst verkar det som att korridorsrum kanske är det bättre valet om man är ny till Lund. Lär bli ganska trist och sitta själv i en liten etta om dagarna + korridor = mer vänner, mer kul.
Så, erfarna lundstudenter, vad tycks om mitt resonemang?
Du har nog tänkt på det mesta. Bor man på Parentesen kan man alltid cykla inom Gerda (gym) på vägen hem. En annan fördel med Parentesen är närheten till sta'n (läs: systembolaget) och den lite avskiljda extra studentikosa kulturen med bland annat brännbollsturnering. Att det skulle bli svårt att studera pga för mycket fest kan jag inte tänka mig om man inte är otroligt känslig.
Med det sagt har Delphi generellt många teknologer,
cirka 60-65% män bor här, på gott och ont. Jag upplever Parentesen som jämnare vad gäller könsfördelning och spridning på utbildningar (högst personlig iakttagelse). Detta varierar såklart med korridor och man kan ju enkelt gissa sig till att stor korridor medför större sannolikhet att träffa folk man trivs med men även folk man inte trivs med. Finns en del skumma typer i korridorer som rör om i grytan och orsakar diverse drama. Dessa kommer du tänka tillbaka på och skratta åt när du är gammal (ja, alltså, om 2-3 år ungefär).
Om du inte vet med dig att du värderar egentid över allt annat eller är introvert (inget fel med det) tror jag du ångrar dig om du skulle lämna lund utan att ha bott i korridor. Att styra upp fest tre dagar i streck inför valborg eller ha tour-de-chambre hör till studentlivet för den festsugne. Framförallt öppnar det upp för nya bekantskaper när det vankas korridorsfest och vänners vänner kommer på besök. Bra sätt att få sig ett skjut enligt mina erfarenheter.
Övrigt: Parentesen har ofta delad dusch vilket kan vara jobbigt. Delphi har däremot ofta dyrare hyror. Nu har jag kanske inte gjort ditt val mycket lättare, i slutändan blir du säkert nöjd oavsett vad du väljer. /Nöjd Delphi-teknolog