2015-09-06, 20:42
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Skulle få låna min farfars lägenhet i lund och har bott där i ca 2 veckor. Nu har han blvit dålig och ska flytta hem dit och jag kan inte bo kvar. Började för 2 veckor sen så är en sk Novisch. Hur ska jag göra för att få ett studentrum? Har ställt mig i kö vid min nation och ställde mig i kö i AF igår. Läste att man kommer föra kön i Af, men det kanske inte gäller längre?

Undrar även hur det är att hyra ut ett studentrum i andra hand om man fått ett annat boende?
Om du ens uppfyllde villkoren för att få en novischköplats, så är det alldeles för sent nu.

Hur lång kötid krävs, generellt sett så klart, för ett rum i korridor respektive en etta? Gärna norra Lund, men inget måste.
Citera
2015-09-06, 21:47
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Hur lång kötid krävs, generellt sett så klart, för ett rum i korridor respektive en etta? Gärna norra Lund, men inget måste.
Lite blandade bud, men för ett korridorrum brukar 9 månader anges som tumregel. Jag kan tänka mig att man kan få ett rum på 6-7 månader, om man inte är kräsen och har lite flyt. Ettor kan det variera kraftigare. En etta på Vildanden (västra Lund) kan man nog få på 1,5 års kötid. Skulle dock säga uppåt 2 år för andra ettor. Vill man bo i norra Lund så blir det väl Kämnärsrätten som gäller. Att få en etta via LKF (det kommunala bostadsbolaget) är nog bara att glömma, dessvärre.
Citera
2015-09-06, 21:50
Medlem
Scraps avatar
Citat:

1 år för studentrum och 2 för en etta har jag hört. Jag låg etta för några korridorsrum när jag hade 9 månaders kötid.
Citera
2015-09-06, 21:52
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Lite blandade bud, men för ett korridorrum brukar 9 månader anges som tumregel. Jag kan tänka mig att man kan få ett rum på 6-7 månader, om man inte är kräsen och har lite flyt. Ettor kan det variera kraftigare. En etta på Vildanden (västra Lund) kan man nog få på 1,5 års kötid. Skulle dock säga uppåt 2 år för andra ettor. Vill man bo i norra Lund så blir det väl Kämnärsrätten som gäller. Att få en etta via LKF (det kommunala bostadsbolaget) är nog bara att glömma, dessvärre.
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
1 år för studentrum och 2 för en etta har jag hört. Jag låg etta för några korridorsrum när jag hade 9 månaders kötid.
Tack för svar. Jo, LKF hade jag inga förhoppningar om. Studentrum?
Citera
2015-09-06, 22:28
Medlem
Citat:
Tack för svar. Jo, LKF hade jag inga förhoppningar om. Studentrum?

Gå med i kön till Mikael Hansens Kollegium.
Vet inte kö tiden där men har man flyt kan ju något dyka upp.
Citera
2015-09-07, 09:28
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Studentrum?
Oj, menar såklart korridorsrum
Citera
2015-09-13, 21:59
Medlem
Är det någon annan som upplevt att kötiderna har blivit tuffare för att få lägenhet via AFB? Hade planerat att flytta till en tvåa på Ulrikedal nu i höst, men det verkar inte som att det blir av då jag inte ligger etta i kön på de lägenheter som varit ute.

Känns som att kötiderna förra året inte var lika höga som de är idag. Kanske mer en inbillning.
Citera
2015-09-14, 10:38
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Är det någon annan som upplevt att kötiderna har blivit tuffare för att få lägenhet via AFB? Hade planerat att flytta till en tvåa på Ulrikedal nu i höst, men det verkar inte som att det blir av då jag inte ligger etta i kön på de lägenheter som varit ute.

Känns som att kötiderna förra året inte var lika höga som de är idag. Kanske mer en inbillning.
Du måste ju inte nödvändigtvis ligga etta för att kunna flytta. Om Pelle med bra kötid lägger intresseanmälan på 3 objekt så kommer de på plats 2 i det han inte väljer kunna flytta in. Så ge det några försök så ska du kunna flytta.

Tycker det är svårt att jämföra kötider eftersom jag låg sist på alla förra året, men det är ju också ett större tryck i början av terminen när alla ska hitta ett ställe att bo på. Det lägger sig kanske om en månad?
Citera
2015-09-14, 11:17
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias

Det borde för tillfället vara något längre kötider, ja. De som bor på (delar av) Kämnärsrätten fick nyligen två års extra kötid för att kunna flytta ut inför rivning och ombyggnation.
Citera
2015-09-14, 12:00
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -RW-
Det borde för tillfället vara något längre kötider, ja. De som bor på (delar av) Kämnärsrätten fick nyligen två års extra kötid för att kunna flytta ut inför rivning och ombyggnation.
Wow, vilken lyx. Gäller ombyggnationen hela kämnärs eller vad har de för planer?
Citera
2015-09-14, 20:02
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Wow, vilken lyx. Gäller ombyggnationen hela kämnärs eller vad har de för planer?
https://www.afbostader.se/projekt/nya-kamnarsratten/
Citera
2015-09-14, 21:59
Medlem
Scraps avatar
Citat:
https://www.afbostader.se/projekt/nya-kamnarsratten/
Se där. Då kanske man ska flytta dit bara för att få en bonus i kötid när man ska flytta ut igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in