2023-07-15, 20:58
Medlem
Cervidaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snillekille101
De rum jag söker ligger mellan 4300-4500kr/månaden vilket är snäppet dyrare. Men jag hade ingen aning om att de yngre sökte sig till parentesen? Är själv 19 så hade ju som du säger varit passande att bo ett gäng där alla är runt samma ålder. Det enda som får mig att vilja avstå från parentesen är de gemensamma duscharna, kanske jag som är kräsen av mig men tycker det är rätt bekvämt med en egen dusch.

Jag, precis som du, får min info fram Flashback så se mig inte som en Odin av studentkorridorer. Jag har aldrig sagt min fot i Lund.

Däremot så har jag läst från flera att yngre söker sig till parentesen för att det ofta är unga som 1. vill åt de ”sjukare” festerna och främst 2. står ut med så mycket högljutt festande. Äldre, och folk som redan pluggat några år, vill väl generellt sätt ha det något lugnare.

Garanterat dum fråga, men när man säger delade duschar syftar man väl på att flera använder samma duschar bakom låsta dörrar? Visst är det inte badhusduschar man syftar på?

Vad ska du plugga?

Edit: nu tror jag inte det är någon större skillnad i ålder mellan olika boenden. Lundastudenter är ju trots allt alla studenter, du kommer inte finna många medelålders var än du bor. Jag tror dock att snittåldern är ett eller två år lägre på parentesen just eftersom många flyttar därifrån efter några år.
Senast redigerad av Cervidae 2023-07-15 kl. 21:01.
Citera
2023-07-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Jag, precis som du, får min info fram Flashback så se mig inte som en Odin av studentkorridorer. Jag har aldrig sagt min fot i Lund.

Däremot så har jag läst från flera att yngre söker sig till parentesen för att det ofta är unga som 1. vill åt de ”sjukare” festerna och främst 2. står ut med så mycket högljutt festande. Äldre, och folk som redan pluggat några år, vill väl generellt sätt ha det något lugnare.

Garanterat dum fråga, men när man säger delade duschar syftar man väl på att flera använder samma duschar bakom låsta dörrar? Visst är det inte badhusduschar man syftar på?

Vad ska du plugga?

Vågar inte riktigt spekulera i om det är badhus duschar eller inte...

Själv ska jag ta en kandidat i ekonomi.
Citera
2023-11-28, 19:13
Medlem
Hur lång tid tar det egentligen att samla ihop tillräckligt med köpoäng för att kunna hyra en etta eller tvåa med AF? Har ännu inte ens tillräckligt för ett korridorsrum och behöver bo under mindre tillfredställande förållanden. Känns som att man knappast hinner få en lägenhet innan man doktorerar.
Citera
2023-11-29, 22:33
Medlem
PhantomHoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snillekille101
Vågar inte riktigt spekulera i om det är badhus duschar eller inte...

Själv ska jag ta en kandidat i ekonomi.
Parran är skitkul!
Citera
2023-12-02, 01:00
Funderar att köpa en lägenhet vid Östra Torn (väster om E22 på typ på håret) men tänker om detta är lite för långt själva centrum. Någon som bor i Lund som kan ge lite input?
Det är positivt med nära till skola men vill gärna bo hyfsat nära centrum också
Citera
2023-12-02, 12:08
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Funderar att köpa en lägenhet vid Östra Torn (väster om E22 på typ på håret) men tänker om detta är lite för långt själva centrum. Någon som bor i Lund som kan ge lite input?
Det är positivt med nära till skola men vill gärna bo hyfsat nära centrum också
Lund har vuxit. Nuförtiden anses inte Östra Torn vara en avlägsen del av staden. Du kan finna prisvärda lägenheter där och skapligt lätt ta dig mot centrum och Tekniska högskolan samt universitetet. Låt inte avståndet avskräcka; du kommer inte att få en känsla av att du bor utanför staden!

Det är för övrigt spännande att se hur bilden av vad som är centralt i Lund har förändrats med tiden. Det roar mig att tänka på att Villa Sunna (som ligger i korsningen Dalbyvägen-Tornavägen) en gång byggdes som sommarstuga utanför staden av bokhandlare Gleerups. Idag kan den adressen omöjligt uppfattas ligga "på landet".

Lycka till i bostadsjakten!
Citera
2023-12-02, 18:54
Citat:
Ursprungligen postat av Elitmalaj
Lund har vuxit. Nuförtiden anses inte Östra Torn vara en avlägsen del av staden. Du kan finna prisvärda lägenheter där och skapligt lätt ta dig mot centrum och Tekniska högskolan samt universitetet. Låt inte avståndet avskräcka; du kommer inte att få en känsla av att du bor utanför staden!

Det är för övrigt spännande att se hur bilden av vad som är centralt i Lund har förändrats med tiden. Det roar mig att tänka på att Villa Sunna (som ligger i korsningen Dalbyvägen-Tornavägen) en gång byggdes som sommarstuga utanför staden av bokhandlare Gleerups. Idag kan den adressen omöjligt uppfattas ligga "på landet".

Lycka till i bostadsjakten!

Tack för svar! Ja, upplever att det finns lägenheter där som är något mer prisvärda, samt att det verkar byggas väldigt mycket nytt där. En fördel är ju också att det är väldigt nära skolan.

Men hur lång tid tar det att cykla från Östra torn till de centrala delarna? Om du gjort detta.
Citera
2023-12-04, 08:39
Medlem
Elitmalajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Tack för svar! Ja, upplever att det finns lägenheter där som är något mer prisvärda, samt att det verkar byggas väldigt mycket nytt där. En fördel är ju också att det är väldigt nära skolan.

Men hur lång tid tar det att cykla från Östra torn till de centrala delarna? Om du gjort detta.
Tja, jag kan inte minnas att jag cyklat just den sträckan men tänker att du behöver studera den aktuella sträckan för att få en mer precis bild av tiden det tar att cykla. Det är rätt stor skillnad ifall du får närhet till någon cykelbana eller om du först måste krångla dig förbi trafikljus mm. Det påverkar cykeltiden om du behöver besegra höjdskillnader. Men rent allmänt kan jag säga: Lund är en bra cykelstad. Östra Torn ligger bra till i förhållande till de centrala delarna. Jag anser inte att det finns skäl att bekymra sig så mycket om avståndsfrågorna. Visst kan du köpa en bostad mitt i centrum men det kostar också en hel del mer och du vill kanske få pengar till annat också?
Citera
2024-07-25, 17:32
Medlem
Lägenhet vs korridor

Hej!

Jag har blivit antagen till ekonomie kandidatprogrammet vid lunds universitet och just nu är jag inne på att åka dit. Vet dock inte riktigt hur jag ska göra med boendet. Jag fick en ganska bra tid i AF-bostäders novishlotteri (11/7 kl. 08:51 om det säger er något) vilket borde garantera mig åtminstone ett rum på korridor. Det verkar som att jag redan idag skulle kunna få ett boende på sparta i Lund, men samtidigt känns det inte helt kört att få en etta med eget kök om jag avvaktar några dagar till (ligger just nu 2:a till en etta på Sagoeken).

Det jag undrar är vad mi anser är bäst att satsa på, dels utifrån vad jag har möjlighet att få men framför allt själva boendeaspekten.

De fördelar och nackdelar jag ser med de olika boendeformerna:

Korridor (Sparta):
Hyra: 4675

+ Nära skolan (250 meter)
+ Blir automatiskt socialt (är ganska introvert annars)
+ Närmre centrum (2 km)
+ 9 månaders hyra

- Delat kök vilket känns som det kan bli jobbigt efter ett tag
- Mindre 18,7 m²
- Inte lika fräsch byggnad, byggd 1970

Lägenhet (Sagoeken):
Hyra: 4965

+ Eget kök
+ Större (22m²)
+ Förråd och cykelställ ingår
+ Byggt 2019 så fräschare rum

- Känns som man riskerar att hamna utanför socialt på ett annat sätt
- Längre till skolan (2 km)
- Längre till centrum (3,4 km)
- 12 månaders hyra

Alla kommentarer och tankar uppskattas så känn er fria att komma med andra alternativ och inputs av olika slag.
Citera
2024-07-25, 17:46
Medlem
Jag hade valt Sparta, mera socialt och mera fester, och mycket nära.
Hade det skilt mer i hyra hade man funderat, men den är nästan samma, satsa på Sparta
Citera
2024-12-16, 22:03
Medlem
Någon som har koll på kötiden för ettor på Marathon (ej novisch)?
Citera
2024-12-17, 12:27
Medlem
Har någon erfarenhet av New Greenhouse i Lund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in