2015-07-20, 12:28
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alexyyy
Tackar för ett mycket matnyttigt inlägg!

I nuläget tippar vågen i favör för ett korridorsrum i Delphi. Ligger lite taskigt till på dessa dock. Är som bäst trea på ett av korridorsrummen med sista datum idag. Vet någon ungefär hur många bostäder som lottats ut respektive finns kvar? Vill veta om jag ska ha panik eller inte.
Tror det är 700-900 bostäder, typ. Vill minnas att de fortsätter lägga ut bostäder i stor mängd under hela juli och sedan i lite mindre mängd utan en stor del av augusti. Du kan vara lugn om du idag är trea på något rum.
Citera
2015-07-20, 13:02
Medlem
AaRamseys avatar
Tror ni det är möjligt att få tag i ett rum med inflyttning 1a oktober med köplats 1300?
Citera
2015-07-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alexyyy
Tacksam för svar!

Okej, så jag har försökt att kammat igenom denna tråd i hopp om att få insikt i de olika bostadsområdena.

Ska försöka sammanfatta mig själv/mina preferenser: ska plugga civ ing, gillar att festa, träffa nya roliga människor, behöver ett gym inom rimligt avstånd, ser helst att mitt eventuella boende inte är en svinstia. Ungefär så. Det som det lutar mot mest är Delphi som enligt utsago ska vara ganska fräscht, nära till LTH samt finns de flesta nödvändiga faciliteter i området. Funderar även på Parantensen men vill samtidigt ha utrymme i vardagen för att plugga. Då tänker jag på ryktena om det frekventa festandet där.

En sista sak, behöver även göra valet mellan korridorsrum och lägenhet. Från vad jag läst verkar det som att korridorsrum kanske är det bättre valet om man är ny till Lund. Lär bli ganska trist och sitta själv i en liten etta om dagarna + korridor = mer vänner, mer kul.

Så, erfarna lundstudenter, vad tycks om mitt resonemang?

Om du gillar att festa så hade jag valt parentesen. Främst för att chansen att du får roligt folk som du faktiskt vill umgås med är mycket högre. Problemet med korridor som många inte fattar är att det är ett lotteri, du kan hamna med hur sköna personer som helst, eller så har du otur och hamnar med riktiga stolpskott. Pluggar du på LTH och är social så kommer du träffa otroligt mycket människor ändå, och risken blir att du ändå inte har tid att umgås med de i korridoren eftersom man prioriterar ens klasskompisar.

Ang att man inte kan plugga på parran för att det är mkt fest är bullshit. I princip alla pluggar i skolan eller liknande ställe, och det kommer förmodligen du också göra.
Citera
2015-07-21, 11:43
Medlem
Inte relaterat till bostad direkt men är det vanligt för Lund att inte skicka något till de som har blivit antagna? Chalmers skickade material etc bara man sökte men Lund har jag inte hört ett ord av även fast jag nu tackat ja och ska börja. Borde jag kontakta dem eller skickar de snart?
Citera
2015-07-21, 14:44
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madorp65
Inte relaterat till bostad direkt men är det vanligt för Lund att inte skicka något till de som har blivit antagna? Chalmers skickade material etc bara man sökte men Lund har jag inte hört ett ord av även fast jag nu tackat ja och ska börja. Borde jag kontakta dem eller skickar de snart?

är i samma sits, tror de skickar efter andra urvalet (8 augusti?)

fråga: fått kontraktsförslag från afb nu (woho), ska jag bara maila antagningsbeskeded som går att tanka som pdf-fil från antagning.se rätt uppochned? inget annat? vore surt att glömma ngt, sa räven
Citera
2015-07-21, 15:52
Medlem
Scraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madorp65
Hör av dig och fråga. När jag blev antagen så fick jag inloggningar etc skickade via mailen.

Men vet inte vilket datum det var, kanske kommer om en stund.
Senast redigerad av Scrap 2015-07-21 kl. 16:12.
Citera
2015-07-21, 15:59
Medlem
Hej!

Hur är det att bo i malmö och plugga i lund? Är det nemas problemas? Har fått erbjudande om ett rum i en lägenhet hos någon som bor bredvid drottningtorget. Har även span på ett rum i ett hus i södra sandby. Vad tar man helst? Känns som malmö är givet då södra sandby verkar vara någon slags byhåla. Men jag hör mig för här! Någon vet säkert
Citera
2015-07-21, 16:58
Medlem
Wargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carcosa
är i samma sits, tror de skickar efter andra urvalet (8 augusti?)

fråga: fått kontraktsförslag från afb nu (woho), ska jag bara maila antagningsbeskeded som går att tanka som pdf-fil från antagning.se rätt uppochned? inget annat? vore surt att glömma ngt, sa räven
Citat:
med hänsyn till mitt förra inlägg (läs citerade) så fick jag idag trots allt ett könummer. ett uselt könummer med cirkus 1000 före mig, förvisso, men jag var övertygad om jag - genom att bli antagen förra året, tacka ja, men aldrig dyka upp - hade förbrukat min novischstatus. har jag missat någonting, eller kan jag boka det lilla jag har chans på utan risk att förlora eventuell bostad ett par dagar/veckor/månader in för att någon på AFB uppdagat missen?

Hur fan fick du ett kontrakt...? Jag har 2015-07-09 Tid: 09:02 - bör ha plats 502 i lotteriet, har inte fått något ännu.
Citera
2015-07-21, 17:02
Medlem
Carcosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warg
Hur fan fick du ett kontrakt...? Jag har 2015-07-09 Tid: 09:02 - bör ha plats 502 i lotteriet, har inte fått något ännu.

jag köade på rum som nästan inga andra köade till. det säger väl sig självt att oddsen är usla om man köar till såna med över 20 - i alla fall om man har ett mediokert ködatum. sedan ska jag erkänna att jag räknade fel på mitt ködatum med ganska stort påslag. hade ködatum omkring 620-nåt

fråga: kontraktet är signerat nu, och ifall man ringer nuvarande hyresgäst och frågar om man kan flytta in en vecka tidigare (runt 25 aug) för nollningen, ska man då också kontakta afb, eller hur går den processen till?
Citera
2015-07-21, 18:10
Medlem
Citat:
jag köade på rum som nästan inga andra köade till. det säger väl sig självt att oddsen är usla om man köar till såna med över 20 - i alla fall om man har ett mediokert ködatum. sedan ska jag erkänna att jag räknade fel på mitt ködatum med ganska stort påslag. hade ködatum omkring 620-nåt

fråga: kontraktet är signerat nu, och ifall man ringer nuvarande hyresgäst och frågar om man kan flytta in en vecka tidigare (runt 25 aug) för nollningen, ska man då också kontakta afb, eller hur går den processen till?

När du kommit överens med nuvarande hyresgäst så ska denne personen fylla i en blankett (finns på hemsidan) och lämna till AFB, om att hen ger AFB tillåtelse att lämna ut nycklarna i förväg.
Citera
2015-07-22, 09:25
Medlem
Booblers avatar
Tjena alles.

Bokade en ansökan häromdagen på en lägenhet i kämnärsrätten, hamnade på plats 1 av 49 och ligger kvar på samma position efter att sista ansökningsdatum passerats.

(sista ansökningsdatum var 07-21)

När får man någon sorts bekräftelse på att jag faktiskt kan flytta in i lägenheten? Eller är det fortfarande osäkert om den är för mig beviljad?
Citera
2015-07-22, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobler
Tjena alles.

Bokade en ansökan häromdagen på en lägenhet i kämnärsrätten, hamnade på plats 1 av 49 och ligger kvar på samma position efter att sista ansökningsdatum passerats.

(sista ansökningsdatum var 07-21)

När får man någon sorts bekräftelse på att jag faktiskt kan flytta in i lägenheten? Eller är det fortfarande osäkert om den är för mig beviljad?

Dagen efter att du "vann" den ska du få ett kontraktförslag på AFB (under Mina Avtal) samt notifikation via email.

Du måste godkänna förslaget inom 1-2 dygn har jag för mig. Godkänner du inte avtalet så förlorar du lägenheten + din köplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in