Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 18:32
  #6061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farasen
Står väldigt tydligt på AFB `` Om du är nummer 1 på flera bostäder när bokningstiden passerat tilldelas du den bostad du bokat dig först på.``
Missade tydligen det.
Citera
2018-07-21, 10:55
  #6062
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CraigCarter
Nu är jag bara lite nyfiken, men finns det en anledning till varför man inte hade velat bo på en nation?

Min uppfattning är att det är lite "högre i tak" på nation. Ofta lite mer fest i korridorerna osv, så gillar man att ha det helt lugnt och stilla så kanske ett nation inte är the way to go. I princip varje nation har även en klubb som är öppen minst en gång i veckan.

Men jag hade helt klart rekommenderat nation före annat boende.
Citera
2018-07-23, 19:21
  #6063
Medlem
Är det någon som har fått ett hyreskontrakt där möbler ingår som har löst det och på något sätt själv ordnat egna möbler? På deras hemsida så står det "Hyr du en möblerad bostad, är möblerna en del av ditt hyresavtal och kan inte väljas bort." Tänkte ändå kolla om det är någon som tagit kontakt med dem och fått dispens på denna regeln då möblerna som ingår både verkar vara ofunktionella och väldigt dyra att ersätta om de av någon anledning skulle gå sönder, försvinna etc.
Citera
2018-07-23, 22:20
  #6064
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyval
Är det någon som har fått ett hyreskontrakt där möbler ingår som har löst det och på något sätt själv ordnat egna möbler? På deras hemsida så står det "Hyr du en möblerad bostad, är möblerna en del av ditt hyresavtal och kan inte väljas bort." Tänkte ändå kolla om det är någon som tagit kontakt med dem och fått dispens på denna regeln då möblerna som ingår både verkar vara ofunktionella och väldigt dyra att ersätta om de av någon anledning skulle gå sönder, försvinna etc.

jag hade ett möblerat rum under min studietid och löste det genom att montera ner dem och sedan ställde dem i ett förråd hemma hos mamma... men jag vet även att en annan i korren hyrde ut dem till en bytis i korridoren som hade fått ett omöblerat rum
Citera
2018-07-24, 21:38
  #6065
Medlem
Hur vanligt brukar det vara att man kan flytta in lite tidigare än angivet datum?
Citera
2018-07-25, 10:54
  #6066
Medlem
Ska bli skönt att bo i sparta. Grannen med ekonomihögskolan
Citera
2018-07-27, 22:52
  #6067
Medlem
smashpads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasmusTankar
Det är inte i närheten av en tillräckligt bra motivering för att göra så. Dessutom så kräver ju AFB att man studerar minst 15p per termin för att få bo i deras bostäder, vilket redan motverkar avhoppare. Nu åkte jag istället i fällan då jag sökte för att många uppmanade till att "hålla alla dörrar öppna". Regeln borde självfallet vara att den som tackat ja till en plats på Lund förut inte får novisch-status.

Ett jävlans påhitt är vad det är, utan någon som helst syfte.

En till som gick i fällan. Kokar fan inombords...

Hur länge tror ni man behöver vänta för att få en lägenhet genom AFB om man inte är med i novischkön men ställer sig i kön direkt när man får antagningsbeskedet?

Är väntetiden densamma till vårantagningen? Färre lägenheter lediga men färre sökande så situationen borde vara densamma tänker jag.

Någon som vet hur det är att bo i en lägenhet genom en nation? Går det ens få studiero där?
Citera
2018-07-29, 10:41
  #6068
Medlem
Littlefingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karandent
Hur vanligt brukar det vara att man kan flytta in lite tidigare än angivet datum?

Fick flytta in någon vecka tidigare i mitt korridorrum och min lägenhet (båda var AFB) efter att ha pratat med den tidigare hyresgästen.

Citat:
Ursprungligen postat av smashpad
En till som gick i fällan. Kokar fan inombords...

Hur länge tror ni man behöver vänta för att få en lägenhet genom AFB om man inte är med i novischkön men ställer sig i kön direkt när man får antagningsbeskedet?

Är väntetiden densamma till vårantagningen? Färre lägenheter lediga men färre sökande så situationen borde vara densamma tänker jag.

Någon som vet hur det är att bo i en lägenhet genom en nation? Går det ens få studiero där?

Tog nästan tre år för mig att få lägenhet men då var jag rätt kräsen med var jag ville bo. Tror det är lättast att få lägenhet runt juni/juli då många blir klara och inte vill betala hyra under sommaren.
Citera
2018-08-15, 19:47
  #6069
Medlem
Någon som vet hur det kommer sig att värnplikt inte är giltig anledning till dispens hos AFB? Känns ju som en sjukt rimlig anledning alltså...
__________________
Senast redigerad av Stabschefen 2018-08-15 kl. 20:03.
Citera
2018-08-16, 12:07
  #6070
Medlem
-RW-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabschefen
Någon som vet hur det kommer sig att värnplikt inte är giltig anledning till dispens hos AFB? Känns ju som en sjukt rimlig anledning alltså...

De kan mycket väl ha glömt uppdatera sina regler efter återinförandet av värnplikt. Väldigt få som kallats in kan rimligen ha hunnit bli hyresgäster hos AFB eftersom man då måste vara född 99' eller senare och blivit antagen till LU i våras eller tidigare och samtidigt varit en av de drygt 4000 inkallade.
Citera
2018-08-22, 10:24
  #6071
Medlem
Hur lång kötid är det för ett rum i en studentkorridor i snitt?
Citera
2018-08-22, 22:04
  #6072
Medlem
Hej! Undrar lite om hur det är på nationer? Går det att komma in i gemenskapen/hitta vänner relativt snabbt även om man inte bor på nationen? Jag bor i Eslöv och kommer pendla till Lund. Kan inte vara med på nollningen då jag pluggade i Lund för ett par år sedan och inte räknas som novisch... kan man bara knata in och engagera sig? tacksam för svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback