2015-05-30, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikalito
Michael Hansen har korridorsrum som jag hört ska vara bra. Kanske inte går att få boende till hösten men ställ dig i kö så borde du få till vårterminen, och kanske kan bo i andrahand fram tills dess.

Där har man förtur om man fått deras stipendium dock. Läste lite på deras hemsida och de har anställda korridor- och köksstädare och det är ju rätt lyxigt. Å andra sidan måste man dela på dusch, vilket man sällan behöver hos AFB (tror bara det är lite lägenheter på Ulrikedal som fortfarande har delad dusch). Låga hyror har de också. Verkar najs om man kan komma in där.

Förstår inte varför TS ska bo i andrahand när det inte är någon bostadsbrist längre. Visst är det en nödfallslösning men den är ju inte aktuell om det är möjligt att få förstahandskontrakt direkt. Först och främst bör TS nog hålla koll på https://www.afbostader.se/lediga-bostader/
Senast redigerad av Grillo 2015-05-30 kl. 10:40.
Citera
2015-05-30, 11:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Pluggat o varit medlem i studentlund sen i december, men inte någon nation... Blir min kö lika med noll pga det?
Citera
2015-05-30, 11:21
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Helsingkrona nation har nog fler bostäder än Malmö, speciellt nu när det nya huset snart står klart. Trivs man inte med bratkulturen bör man också hålla sig borta från både Malmö och Göteborgs nationer.

Ryska huset renoverades till dyra bostadsrätter för fem år sedan.

Helsingkrona ligger i mitt tycke lite "off".

På tiden att epoken Ryska huset med svartsprit, illegala invandrare och sprutnarkomaner gått i graven. Har en polare som var och är extremt skötsam från en välmående kommun norr om Stockholm som fick flytta in på Ryska huset. Rummets golv sviktade som ett wrestlinggolv och hade en höjdskillnad på 5cm mellan golvets mittpunkt och listerna vid väggen. Vattentanken till "korridorduschen" läckte så det var mögel och på vinden bodde araber i en sovsal. Elen var kopplad med skarvsladdar. Hyran betalades självklart cash.

Var som sagt ett tag sedan jag var i Lund men annars låter det inte som att mycket förändrats.

Glömde att tipsa att Micklagården har studentrum och ligger inte långt ifrån centralstationen. Tror det är pingstvännernas men de har en kö för alla dock med förtur för typ pingstvänner.
Citera
2015-05-30, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunnilas-bulle
Helsingkrona ligger i mitt tycke lite "off".

Ska man plugga på LTH eller längs Sölvegatan är det dock helt optimalt. Det är ju inte främst centrum man är ute efter med sitt studentboende. Ligger också betydligt mer centralt än Delphi eller Vildanden.
Citera
2015-05-30, 12:32
Medlem
Sammanbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Vad pratar du om? Hos AFB är det max ett års kötid, och den här terminen stod det tom lägenheter tomma en stund in på terminen.(1) Både AFB och Lunds nation har byggt nya hus under de senaste åren och Helsingkrona nation har ett höghus som snart är inflyttningsbart på gång. Det finns för övrigt inga "campusområden" i Lund. (2) Pratar du om nationer och deras bostäder? Där bör man absolut också ställa sig i kö, även om man bara kan vara med i en nation åt gången. Den med överlägset flest bostäder är Lunds nation.

Den enorma bostadsbristen för studenter i Lund är i princip borta.(3)

Hos LKF (som det heter) är det däremot jättesvårt att få lägenhet och där får man räkna med fem års kötid. Det är ju dock irrelevant för en student, men det kan vara bra att ställa sig i kö där om man tänkt bo kvar i Lund efter studenttiden.

1 - Källa?
2 - Ett campusområde är väl ett någorlunda sammanhållet område med universitetslokaler (och ofta även studentbostäder). Kvalar LTH med omnejd in?
3 - Källa? Kanske folk bor hos sina föräldrar för att spara pengar? Lund är ju inte direkt Uppsala eller Umeå.
Citera
2015-05-30, 12:39
Medlem
Sammanbrotts avatar
Ett stort ämne

(FB) Stora tråden om studentboende i Lund - Nu med FAQ (läs trådstarten!)
Citera
2015-05-30, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sammanbrott
1 - Källa?
2 - Ett campusområde är väl ett någorlunda sammanhållet område med universitetslokaler (och ofta även studentbostäder). Kvalar LTH med omnejd in?
3 - Källa? Kanske folk bor hos sina föräldrar för att spara pengar? Lund är ju inte direkt Uppsala eller Umeå.

1) Har ingen på rak arm men Sydsvenskan skrev rätt mycket om det faktum att det för första gången på länge inte behövdes några nödbostäder vid terminsstart.

2) Mjae... LTH:s område hyser för det första inte bara LTH, utan blandat undervisningslokaler, kontor, laboratorier och annat (Ekonomicentrum ligger också inbakat i det här området och är ju inte relaterat till LTH). Norra Universitetsområdet kallas det kort och gott av kommunen. Bostäderna ligger separat från studielokalerna, om än i närheten. De närmaste är nog Sparta och nationerna längs Tornavägen. Jag har aldrig hört någon i Lund kalla detta "campus", och campusbegreppet är något som i Lund främst används om "Campus Helsingborg", dvs LU:s filial där. I Lund är universitetet utspritt över större delen av staden, även om det finns ett ihållande område som sträcker sig ner längs Sölvegatan in till Biskopsgatan, men som sagt blandat med annat och "inbakat" i resten av staden och inte som ett område vid sidan av som det är med många nyare högskolor.

3) Samma som 1. Det har helt enkelt byggts massor de senaste åren. De största nybyggena som stod klara vid inflyttning av Lunds nations studenthus i gamla arkivet och AFB:s studenthus vid Smålands nation/Parentesen. Det har inte byggts så här mycket studentlägenheter i Lund på många år. Gissningsvis är det samma andel som bor kvar hemma nu som förr. Förstår inte varför den andelen skulle ändras. Vad menar du att Lund inte skulle vara något Umeå eller Uppsala? Staden är lite mindre än dessa men antagligen rätt jämförbar i övrigt.
Citera
2015-05-30, 15:49
Medlem
.Sensejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Pluggat o varit medlem i studentlund sen i december, men inte någon nation... Blir min kö lika med noll pga det?

Så länge du har ett Studenkort bör det gå bra(tror de har det som "bevis") eller på annat sätt bevisa att du har betalat till Studentlund borde väl gå bra.
Citera
2015-05-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
Mitt ködatum är den 27 juli 2014. Är det möjligt för mig få tag på en etta nu under sommaren, med inflyttning nu på hösten?

Eller måste jag vänta tills nästa år för att få tag på en etta? Jag brukar ligga runt 8-9e plats för en etta vid kämnärs just nu, och det är då en timme innan bokningen stänger.

Bump!
Citera
2015-05-30, 18:23
Medlem
Nate!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrivboken
1+

Ställde mig i kön nu i somras när jag blev antagen, men jag gick inte med i Studentlund samt nation förran nu på början av VT15. Är AFB så pass petiga att dem kollar hela perioden? Hade nämligen ekonomiska svårigheter förra terminen, så att pröjsa för Studentlund var inget alternativ då.
Finns det möjlighet att betala den retroaktivt?

Jag vågar inte skriva till dem och fråga tyvärr... Jag behöver nämligen en bostad nu till hösten, och om jag blir borttagen från bostadskön är det rätt så kört.

Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Hur är det med kravet att man måste vara medlem i Studentlund under tiden man stått/står i kö?
Det går att betala i efterhand, kolla hemsidan man loggar in på för avi:n. Jag gjorde det för en termin och det gick bra. Vet dock inte om AFB kollade de gamla terminerna.
Citera
2015-05-30, 19:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Sensej
Så länge du har ett Studenkort bör det gå bra(tror de har det som "bevis") eller på annat sätt bevisa att du har betalat till Studentlund borde väl gå bra.
Man måste ha kort från nationen. Frågan om tiden kommer räknas från studentlundsmedlemskapetet eller nationens...
Citera
2015-06-02, 20:39
Medlem
Är det någon som har koll på lägenheterna Ulrikedalsvägen 8A, det lite högre huset, det finns 1or där, 1 per våning. Schyssta? Fräscha?
Senast redigerad av Mikeboy 2015-06-02 kl. 20:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in