2015-03-17, 15:21
Medlem
Ytoxs avatar
Vad är rimligt att hoppas på efter cirka 1 års kötid på afb? Ligger nu 1a på flera korridorsrum men vill helst ha en lägenhet. Hur lång kötid brukar krävas för detta?
Citera
2015-03-19, 12:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ytox
Vad är rimligt att hoppas på efter cirka 1 års kötid på afb? Ligger nu 1a på flera korridorsrum men vill helst ha en lägenhet. Hur lång kötid brukar krävas för detta?
Det beror helt på vilken lägenhet vi pratar om. En tvåa på Ulrikedal är generellt sett mer attraktiv än en etta på Kämnärsrätten. Du bör nog absolut räkna med minst 18 månaders kötid för att ha en chans på lägenhet om du har tur, i annat fall upp mot två år.
Citera
2015-03-24, 20:27
Bannlyst
Hej, Jag bor 800 km från lund och tänkte fråga om jag garanterat får en korridor/lägenhet med ködatum 2014-11-09 00:52:50 och novischförtur? Tänkte flytta dit nästa termin, 1:a augusti eller september kanske.
Citera
2015-03-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Hej, Jag bor 800 km från lund och tänkte fråga om jag garanterat får en korridor/lägenhet med ködatum 2014-11-09 00:52:50 och novischförtur? Tänkte flytta dit nästa termin, 1:a augusti eller september kanske.

Det där är väl en köplats för vårterminens novishlotteri? Om du redan har varit med i novischlotteriet en gång så kan du aldrig vara det igen.
Senast redigerad av Sotashi 2015-03-24 kl. 21:36.
Citera
2015-03-24, 21:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Det där är väl en köplats för vårterminen? Om du redan studerar i Lund är du inte längre novisch.

Nä, jag har bara registrerat mig då. Jag ska börja läsa där nästa termin.. Får man inte registrera sig i förväg menar du?
Citera
2015-03-24, 22:05
Medlem
Citat:
Nä, jag har bara registrerat mig då. Jag ska börja läsa där nästa termin.. Får man inte registrera sig i förväg menar du?
om du inte pluggar nu så får du inte stå i bostadskö. får du bostad via AFB med din nuvarande kötid lär AFB upptäcka att du inte pluggat och du förlorar din köplats (den nollställs)
Citera
2015-03-24, 22:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bloque
om du inte pluggar nu så får du inte stå i bostadskö. får du bostad via AFB med din nuvarande kötid lär AFB upptäcka att du inte pluggat och du förlorar din köplats (den nollställs)

Konstigt, när bör jag registrera mig i så fall? Kan de verkligen se om jag inte studerat förut? Jag kan väl säga att jag ville studera där men hittade ingen bostad, och att jag inte visste om novischförturen..
Citera
2015-03-24, 22:33
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Konstigt, när bör jag registrera mig i så fall? Kan de verkligen se om jag inte studerat förut? Jag kan väl säga att jag ville studera där men hittade ingen bostad, och att jag inte visste om novischförturen..
När du har fått ditt antagningsbesked kan du börja ställa dig i bostadskö.
Citera
2015-03-24, 22:55
Medlem
Citat:

Studie- och medlemskrav

1.1 Bostadssökande och hyresgäst hos AF Bostäder skall vara aktiv universitets- eller högskolestuderande i Lund (studiekravet) och medlem i Akademiska Föreningen (medlemskravet).

1.3 Medlemskravet uppfylls genom medlemskap i Studentlund.

1.4 Uppfylls inte studie- och medlemskravet, vilket fortlöpande kontrolleras av AF Bostäder, förlorar den bostadssökande sitt ködatum och hyresgästen sägs upp från sin bostad.

http://www.afb.se/sv/Om-AFB/Vara-bos...vilkor/#Studie
Citera
2015-03-26, 17:35
Medlem
Citat:
Så kan det gå när man är för ivrig. Där förlorade du din plats i kön. Du får inte registrera dig ifall du inte studerar.
Citera
2015-03-27, 10:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Så kan det gå när man är för ivrig. Där förlorade du din plats i kön. Du får inte registrera dig ifall du inte studerar.

Jaja! Man har ju inte tid att läsa reglerna i Sveriges tusentals värdelösa bostadshemsidor när man har ett liv.

Jag ställer frågan igen:
Får jag garanterat en studentlägenhet/korridor i Lund om man registrerar sig första dagen man blir antagen och har novischförtur? Någon som fick bostad tidigare som novisch och vill berätta om hur lätt, svårt, snabbt eller segt det var?
Citera
2015-03-28, 13:33
Medlem
Citat:
Jag ställer frågan igen:
Får jag garanterat en studentlägenhet/korridor i Lund om man registrerar sig första dagen man blir antagen och har novischförtur? Någon som fick bostad tidigare som novisch och vill berätta om hur lätt, svårt, snabbt eller segt det var?

Nej. Du tilldelas en lott som fungerar som en köplats. Tror det deltar typ 3000-4000 i lotteriet. Bara de 1000-2000 med bästa lottnumret brukar få bostad har jag för mig. Iallafall till terminsstart.

Vill du snacka "garanterad bostad" och inte får en bra lott i lotteriet så brukar det vara 6 månaders köande, dvs du har en bostad till Januari.

Se inlägg #3.
Senast redigerad av Sotashi 2015-03-28 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in