2012-08-06, 00:22
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tspunkin
Tack för informativt svar! Du vet inte hur det ligger till med de andra sakerna jag undrar? Du verkar ha lite koll...

Hur brukar flödet vara på de boenden som har novischförtur? Nu kan jag ju i mina ögon bara få det längst ner, dvs enkla korridorsrum utan dusch. Jag skulle sätta ett högt pris på om man skulle ha chans till att få en lägenhet eller i alla fall rum med egen dusch.

Hur länge släpper dom ut boenden? Som sagt om jag tar något imorgon så tappar jag min plats i kön tror jag väl? Om jag har denna placering som jag har nu och de kommer släppa säg 200 boenden till så känns det som att jag skulle kunna få något bättre. Men börjar det ta slut så känns det ju dumt att sumpa allt!

Det är tyvärr omöjligt att säga om man inte jobbar på AF Bostäder. Det känns väl sannolikt att det kommer mer rum, men det finns inga garantier. Jag är inte särskilt väl insatt i hur novischlotteriet fungerar nuförtiden. Det fungerade på ett helt annat sätt för ett antal år sedan då jag bodde på Delphi.

Är du säker på att rummen inte har dusch? De flesta har det. Jag förstår dock att du vill ha det. Vad gäller lägenheter, så brukade det i alla fall förr släppas ganska få jämfört med antalet korridorrum.

Du kanske kan ringa till AF Bostäder imorgon och höra med dem!
Citera
2012-08-06, 00:23
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Av ren nyfikenhet, finns det någon student om någonsin fått boende via LKF? I princip alla ställer väl sig i kö där när de börjar men då det är sanslöst lång kö har jag aldrig hört talas om någon student som fått ett förstahandskontrakt. Finns det egentligen någon mening med att ställa sig i LKFs kö om man inte gör det tre fyra år innan man tänkt flytta till Lund?
Jag bor i en LKF-lägenhet, och stod i kö där ca ett år innan jag flyttade in. Så det går absolut.

Tidigare har jag bott på nation och på AF Bostäder (Vildanden, Kämnärsrätten och Delphi).
Citera
2012-08-06, 12:40
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Jag bor i en LKF-lägenhet, och stod i kö där ca ett år innan jag flyttade in. Så det går absolut.

Tidigare har jag bott på nation och på AF Bostäder (Vildanden, Kämnärsrätten och Delphi).
Var och hur (typ antal rum) bor du?

Har ett och ett halvt års kötid men antog, när jag såg antalet sökande till deras sunkigaste lägenheter på Fäladen (150 sökande typ), att det skulle dröja sju-åtta år till innan jag kunde få något.
Citera
2012-08-06, 15:33
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong

Har ett och ett halvt års kötid men antog, när jag såg antalet sökande till deras sunkigaste lägenheter på Fäladen (150 sökande typ), att det skulle dröja sju-åtta år till innan jag kunde få något.
Jag säger gärna inte vilket område. Det är dock en 2:a på drygt 50 kvadrat. 7-8 år är det inte någon risk att du behöver vänta.

Dock kan sägas att jag fick lägenheten 2008.
Citera
2012-08-06, 16:07
Medlem
Herr gurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SunWukong

Jag fick nyligen en tvåa efter knappt ett års väntetid. Dock var det tillträde i Juni så det blev två månaders extra hyra. Just nu är det sinnessjukt många som söker men om du väntar ett tag brukar man ha goda chanser att få vad man vill ha.
Citera
2012-08-06, 16:16
Medlem
SunWukongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Jag fick nyligen en tvåa efter knappt ett års väntetid. Dock var det tillträde i Juni så det blev två månaders extra hyra. Just nu är det sinnessjukt många som söker men om du väntar ett tag brukar man ha goda chanser att få vad man vill ha.
Ok, kommer härifrån och ska kanske plugga här från och med i vår eller nästa höst så får väl vänta och se helt enkelt (har bara stått i kön utan att kolla så jättemycket innan). Jag kan ju bo på Smålands eller i föräldraboet och vänta tills tider där få studerar så det ska nog lösa sig isåfall.
Citera
2012-08-07, 00:07
Medlem
Ni som har lyckats få bostad genom AFB nu vad har ni haft för tid? Har 10.40 och man kan ju tänka sig att dom borde ha kommit till åtminstone 09.00 nu
Citera
2012-08-07, 01:43
Medlem
Citat:
Hur brukar flödet vara på de boenden som har novischförtur? Nu kan jag ju i mina ögon bara få det längst ner, dvs enkla korridorsrum utan dusch. Jag skulle sätta ett högt pris på om man skulle ha chans till att få en lägenhet eller i alla fall rum med egen dusch.

Glöm lägenhet, allt för få lottas ut vilket innebär att de går till folk med riktigt bra köplatser. Minst ett år i kö när lotteriet är slut är det som brukar gälla.

Citat:
Hur länge släpper dom ut boenden? Som sagt om jag tar något imorgon så tappar jag min plats i kön tror jag väl?

Dom släpper (novisch)boenden i någon månad till. Om du söker en bostad och går ut som etta vid midnatt så kan du antingen tacka ja eller tacka nej, men i båda fallen förlorar du din köplats.

Citat:
Om jag har denna placering som jag har nu och de kommer släppa säg 200 boenden till så känns det som att jag skulle kunna få något bättre. Men börjar det ta slut så känns det ju dumt att sumpa allt!

Jupp, hålla huvudet kallt = bättre boende. Det börjar definitivt inte "ta slut", men tänk på att de kommer få senare och senare inflyttning. De som är ute nu har inflyttning 1 september, men sen blir det 1 Oktober osv, flytta mitt i terminen är drygt.

Generellt så om du verkligen vill ha utförlig information, gå tillbaka i den här tråden till samma tidpunkt för ett år sedan.
Citera
2012-08-07, 10:51
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jezi
Ni som har lyckats få bostad genom AFB nu vad har ni haft för tid? Har 10.40 och man kan ju tänka sig att dom borde ha kommit till åtminstone 09.00 nu

Jag hade 09.14 ~ och fick studentrum idag, blev Ulrikedal. Så du borde hinna få en bostad innan skolan börjar tror jag.
Citera
2012-08-07, 13:40
Medlem
OlleLjungstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Jag hade 09.14 ~ och fick studentrum idag, blev Ulrikedal. Så du borde hinna få en bostad innan skolan börjar tror jag.
Får gratulera. Ulrikedal ligger på ett bra läge i stan. Som jag förstått det god standard på lägenheterna?
Citera
2012-08-07, 15:46
Medlem
Claes-Kents avatar
Någon som har en uppfattning om när inflyttningsdatumen på de lägenheter/korridårsrum som kommer upp börjar slå över till 1/10? Vore trist om man missade att ta en med inflyttning 1/9...
Citera
2012-08-07, 17:09
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleLjungstrom
Får gratulera. Ulrikedal ligger på ett bra läge i stan. Som jag förstått det god standard på lägenheterna?

Tack!

Tycker det verkar vara ett schysst ställe, 6 stycken som delar på kök verkar soft men man delar också på 2 duschar då. Verkar vara rätt bra standard på rummen och korridorerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in