2013-08-02, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Nu har jag beslutsångest.. ligger 1:a på korridorrum på delphi och sparta. Ska plugga vid LTH så sparta är ju närmre och det är uppförsbacke hem om man bor på delphi om jag förstått saken rätt?

"Rummet har egen ingång direkt från trapphuset (ej i korridoren)." står det på rummet på sparta, vad exakt har det här för komplikationer eller kanske rentav fördelar?

Åsikter? Vilket borde jag välja?

Det innebär att du måste använda nyckeln varje gång du går till köket och de andra i "din korridor". Har själv inte bott i en sådan men tycker det verkar lite tråkigt och drygt att inte bo inne i korridoren så att säga.
Citera
2013-08-02, 16:11
Medlem
asdyaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherk
Det innebär att du måste använda nyckeln varje gång du går till köket och de andra i "din korridor". Har själv inte bott i en sådan men tycker det verkar lite tråkigt och drygt att inte bo inne i korridoren så att säga.

Ja, jag kände att det skulle vara lite tråkigt att ha korridorrum men inte bo i korridoren. Det fick bli ett rum på Delphi istället, kan behöva den extra motionen. Cykla dubbelt så långt i snö och minusgrader i uppförsbacke blir ett problem för framtida mig.

För framtida novischer som vill ha bostad via afb kan det tilläggas att mitt könummer var mellan 650-680 (klockan 11.00~)och jag vid den här tiden låg etta på en hel del korridorrum. Förhoppningsvis kan jag citera det här om ett år.
Citera
2013-08-02, 16:39
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherk
När du får ett kontrakt så försvinner din kötid och du får göra en ny ansökan. Men om du inte utnyttjar din novischplats så är det samma kötid du använder i framtiden.
Är det så? Låter lite orättvist om man som novisch kan byta lägenhet inom afb utan att köpoängen försvinner medan samma inte gäller icke-novischer. Tacka vet jag Studentbostäder i Linköping, grymt stabilt!
Citera
2013-08-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Är det så? Låter lite orättvist om man som novisch kan byta lägenhet inom afb utan att köpoängen försvinner medan samma inte gäller icke-novischer. Tacka vet jag Studentbostäder i Linköping, grymt stabilt!

Alltså, tar du en bostad så "försvinner" din kötid. Oberoende om du är Novisch eller inte..
Citera
2013-08-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irmias
Vill någon svara på när man senast måste visa antagningsbesked om man lyckas få bostadserbjudande?

Någon?
Citera
2013-08-03, 12:36
Medlem
Tillflyktens avatar
Hur mycket får man tjäna och ändå få bostadsbidrag? Kommer ha tjänat cirka 45 000 kronor brutto under sommaren plus csn under terminerna. Ligger ute en fin lägenhet med tolv månaders hyra nu, men det känns lite dyrt att betala hela summan själv.
Citera
2013-08-03, 12:51
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten
Hur mycket får man tjäna och ändå få bostadsbidrag? Kommer ha tjänat cirka 45 000 kronor brutto under sommaren plus csn under terminerna. Ligger ute en fin lägenhet med tolv månaders hyra nu, men det känns lite dyrt att betala hela summan själv.

Tror du kan tjäna upp till 42 utan att bostadsbidraget blir mindre. Har du dragit in 45 (plus 80 % av bidgarsdelen) bör du fortfarande kunna få en slant då det inte är speciellt mycket mer än 42. Dock kommer du att få mindre än en person som har tjänat 0 kronor. Sen finns det väl en gräns där man inte är berättigat alls men den borde vara en bra bit högre.
Citera
2013-08-03, 13:22
Medlem
Om du har tjänat 42000 och sedan på det får CSN bidrag så hamnar du över gränsen och kommer få 0kr i bostadsbidrag. Jag var i samma sits förra året nämligen.
Citera
2013-08-03, 14:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullgnome
Om du har tjänat 42000 och sedan på det får CSN bidrag så hamnar du över gränsen och kommer få 0kr i bostadsbidrag. Jag var i samma sits förra året nämligen.

Är du helt säker? I så fall har jag fått något om bakfoten, ber om ursäkt för det.
Citera
2013-08-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillflykten

http://www.forsakringskassan.se/priv...er/hjalp_hyran
Citera
2013-08-03, 18:22
Medlem
precixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Fick novisch bostad på Lunds Nation. Någon som bor eller bott där? (19kvadrat korridor för 3331kr månaden 10 mån om året)

Grattis! Vilket program ska du gå?
Citera
2013-08-03, 20:13
Medlem
wexxxs avatar
Hej, undrar vilka nationer som generellt sett håller bäst standard samt vilken av dem som är lite lugnare så att man kan sova hela natten på vardagar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in