2014-11-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brucelea
Yes, det ligger i närheten av Postiljonsgatan. Alltså, bort från alltihop, som jag förstått det. Jag vet verkligen inte vad jag skall göra, Haha

Sökte du in på våren eller hösten? Brukar det vara mer tryck på novischutlottningen på hösten eller är det lika svårt under våren?

Hm, kvarteren bortom centralen är lite skumma. När jag är ute och springer hamnar jag ibland därborta, blir att man slänger en extra blick över axeln då och då. Inte för att avskräcka dig. Finns dock ett studentområde där, men jag minns inte vad det heter - är det möjligtvis där du fått lägenhet?

Jag sökte in i höstas. Var ett rejält tryck på lägenheterna men å andra sidan släpptes det fyra gånger så många lägenheter som under våren också, så det kanske går jämnt ut någonstans!
Citera
2014-11-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jdlundberg
Hm, kvarteren bortom centralen är lite skumma. När jag är ute och springer hamnar jag ibland därborta, blir att man slänger en extra blick över axeln då och då. Inte för att avskräcka dig. Finns dock ett studentområde där, men jag minns inte vad det heter - är det möjligtvis där du fått lägenhet?

Jag sökte in i höstas. Var ett rejält tryck på lägenheterna men å andra sidan släpptes det fyra gånger så många lägenheter som under våren också, så det kanske går jämnt ut någonstans!

Vet inte exakt var det ligger, men jag har google earthat mig framför huset och det såg ut som ett ganska reko villaområde.
Citera
2014-11-21, 13:06
Medlem
Citat:
Behöver lite moraliskt stöd, och flashbackråd. Såhär är det. Min kompis har erbjudit mig att hyra hennes rum i en fyra tillsammans med två andra, 10 min från centralen. Hon vill ha 3800-4000 för den, beroende på el etc. Har snackat med några andra kompisar som tidigare har studerat i Lund och de har sagt att det verkar bra, men med reservationen "aha, det ligger dääär borta". 10 min från centralen är inte långt bort, men det känns ändå som att det är fel sida stan. Dessutom lever jag med en möjligt naiv föreställning om att jag eventuellt kommer att lyckas knipa åt mig ett korridorsrum till våren, som egentligen är det jag har hoppats på hela tiden, men problemet är att jag inte vet vad jag kommer att ha för chanser innan novischlottningen som sker efter den 10e december.

Så, vad tycker ni? Är det korkat att tacka nej eller skall jag spela kallt? Hur höga är chanserna att få ett rum till våren? Som jag har förstått det rör det sig om ca 200 rum, och en väldigt massa sökanden, men någon måste ju få dem också....

Finns det några andra åsikter på detta ämne? Vad bör jag göra?
Citera
2014-11-21, 13:22
Medlem
Citat:

När jag först flyttade till Lund så fick jag bostad på Vildanden, som är ett studentområde som också ligger på "fel" sida av centralen. Där bodde jag i två år innan jag flyttade till norra Lund istället.

Jag trivdes toppenbra på den sidan! Visst ligger det lite "off" i förhållande till var de allra flesta andra studenter bor, men man är inte precis ensam där. Det är nära till stan och nära till Nova (shoppingcenter). De har nyligen byggt en ny järnvägsövergång, så att ta sig genom Lund kommer vara rena barnleken oavsett. Hela Lund är en supertrevlig stad och enligt min åsikt spelar det ingen roll var man bor! Alla områden har sina egna för- och nackdelar.

Om jag var du så skulle jag ha tagit den lägenheten. Då har du kirrat bostad och slipper oroa dig för det. Sen kan du istället koncentrera dig på att träffa människor och bilda dig en egen uppfattning om var i Lund du vill bo, istället för att lyssna på alla andras personliga åsikter...

Det är min personliga åsikt.
Citera
2014-11-23, 14:28
Medlem
Hallå flashback! Sitter i lite funderingar angående boende i Lund. Bor nu på Vildanden men vill flytta närmare skolan (EHL) under våren. Har just nu en kötid på 11 månader och bör kunna få ett korridorsrum på exempelvis Sparta utan större problem. Men samtidigt är jag väldigt lockad av Tomegapsgårdens läge. Någon som har erfarenhet av ungefär hur lång kötid det brukar krävas för ett korridorsrum där?
Citera
2014-11-23, 15:45
Medlem
Citat:
Personligen tycker jag det är lite för ¨off¨.
Ifall du tackar ja till lägenheten men får ett korrerum utlottat, finns det möjlighet att hoppa av boendet hos henne? Kanske ge henne en femhunka som tack för att hon bara höll möjligheten öppen åt dig?
Citera
2014-11-23, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av silentguardian
Hallå flashback! Sitter i lite funderingar angående boende i Lund. Bor nu på Vildanden men vill flytta närmare skolan (EHL) under våren. Har just nu en kötid på 11 månader och bör kunna få ett korridorsrum på exempelvis Sparta utan större problem. Men samtidigt är jag väldigt lockad av Tomegapsgårdens läge. Någon som har erfarenhet av ungefär hur lång kötid det brukar krävas för ett korridorsrum där?

Tomegapsgården kräver oftast 2-3 år i kö.
Har just nu 14 månader i kö, ligger 11/32 på det korridorsrum som är uppe på hemsidan idag.
Citera
2014-11-24, 07:09
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Behöver lite moraliskt stöd, och flashbackråd. Såhär är det. Min kompis har erbjudit mig att hyra hennes rum i en fyra tillsammans med två andra, 10 min från centralen. Hon vill ha 3800-4000 för den, beroende på el etc. Har snackat med några andra kompisar som tidigare har studerat i Lund och de har sagt att det verkar bra, men med reservationen "aha, det ligger dääär borta". 10 min från centralen är inte långt bort, men det känns ändå som att det är fel sida stan. Dessutom lever jag med en möjligt naiv föreställning om att jag eventuellt kommer att lyckas knipa åt mig ett korridorsrum till våren, som egentligen är det jag har hoppats på hela tiden, men problemet är att jag inte vet vad jag kommer att ha för chanser innan novischlottningen som sker efter den 10e december.

Så, vad tycker ni? Är det korkat att tacka nej eller skall jag spela kallt? Hur höga är chanserna att få ett rum till våren? Som jag har förstått det rör det sig om ca 200 rum, och en väldigt massa sökanden, men någon måste ju få dem också....
Lite sent svar, kanske har du redan bestämt dig. Kortfattat: Dyrt och off. Rum i delad fyra för 4000 i månaden? Låter superdyrt. Funkar dock som tillfällig lösning, beroende på vilka du delar med kan delad lägenhet vara både trevligare och mindre trevligt än korridor. En termin klarar du i vilket fall som helst; många tvingas ju bo inneboende och annat trist första terminen. Helt OK erbjudande fram till sommaren. Och du slipper gå och oroa dig nu och första tiden i Lund...

Är det så jäkla svårt att få novischkorridorrum till våren då? Läs något tiotal sidor bak i tråden så kan du säkert få en fingervisning. Jag hade uppfattningen att det är betydligt enklare att få novischrum nu än för några år sedan. Speciellt till våren.
Citera
2014-11-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maintenant
Tomegapsgården kräver oftast 2-3 år i kö.
Har just nu 14 månader i kö, ligger 11/32 på det korridorsrum som är uppe på hemsidan idag.

Ah okej, tack för svar! Då får det bli Sparta helt enkelt. Hoppas man kan knipa åt sig något rum med icke-novishförtur i vinter.
Citera
2014-11-25, 18:28
Medlem
Tänkte börja studera i Lund nästa år och som jag förstår det är det lite klurigt att få tag i rum beroende på hur det går i novischlotteriet och att man egentligen borde ta första bästa rum man får tillgång till.
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.

I prioritetsordning
  1. Socialt och sammanhållning (förstår att detta beror korridor till korridor men om det finns något generellt och säga här där vissa boende kanske har bättre sammanhållning än andra)
  2. Festvänligt (gärna att man kan ha fester ibland och även ibland efterfester utan problem)
  3. .Blandade personer (en bra blandning både vad gäller kön kille, tjej men även en blandning på vilket program man läser exempelvis LTH, ekonomi, jurist etc.)
  4. Nära till centrum (Har aldrig varit i Lund så vet inte hur centrum ser ut men gärna att det är gångavstånd till delar där det är mycket rörelse)
  5. Eget badrum
  6. Hyffsat fräscha bostäder (Tror egentligen jag är OK med alla bostäder som finns i Lund då jag bott i England ett år och sett den standarden).

Vet inte om jag har glömt något men det är väl generellt det jag undrar över.
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.

Har ni några tips baserat på det jag eftersöker? Motivera gärna ert svar
Citera
2014-11-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Tänkte börja studera i Lund nästa år och som jag förstår det är det lite klurigt att få tag i rum beroende på hur det går i novischlotteriet och att man egentligen borde ta första bästa rum man får tillgång till.
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.

I prioritetsordning
  1. Socialt och sammanhållning (förstår att detta beror korridor till korridor men om det finns något generellt och säga här där vissa boende kanske har bättre sammanhållning än andra)
  2. Festvänligt (gärna att man kan ha fester ibland och även ibland efterfester utan problem)
  3. .Blandade personer (en bra blandning både vad gäller kön kille, tjej men även en blandning på vilket program man läser exempelvis LTH, ekonomi, jurist etc.)
  4. Nära till centrum (Har aldrig varit i Lund så vet inte hur centrum ser ut men gärna att det är gångavstånd till delar där det är mycket rörelse)
  5. Eget badrum
  6. Hyffsat fräscha bostäder (Tror egentligen jag är OK med alla bostäder som finns i Lund då jag bott i England ett år och sett den standarden).

Vet inte om jag har glömt något men det är väl generellt det jag undrar över.
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.

Har ni några tips baserat på det jag eftersöker? Motivera gärna ert svar
Smaksak. Vissa tycker att ett område är någorlunda centralt medan en annan kan tycka det är väldigt off.

Tomegapsgården, Ullrikedal, Parantesen och nybyggda Dammhagen (en, troligtvis, ny favorit).

Personligen skulle jag dock satsa på nationerna. Malmö, GBG eller Lund (återigen smaksak och alla nationer är fyllda med olika typer av människor, säkert någon som säger emot men en viss stil på varje place).
Citera
2014-11-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Smaksak. Vissa tycker att ett område är någorlunda centralt medan en annan kan tycka det är väldigt off.

Tomegapsgården, Ullrikedal, Parantesen och nybyggda Dammhagen (en, troligtvis, ny favorit).

Personligen skulle jag dock satsa på nationerna. Malmö, GBG eller Lund (återigen smaksak och alla nationer är fyllda med olika typer av människor, säkert någon som säger emot men en viss stil på varje place).

Tack för svar!

Joo jag vet att det är en smaksak bra tips de angående nationerna.
Som jag förstår sköts nationernas bostadskö internt ska man altså skicka brev till de nationerna man är intresserad av isåfall när det väl närmar sig?

Alla nationer ligger centralt eller?

Någon annan som har andra synpunkter än Hajan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in