2021-10-10, 20:12
Medlem
Den här videon var grym för framtida intressenter av Michael Hansens Kollegium https://www.youtube.com/watch?v=0uSnQbRL_ro

Citat:
Ursprungligen postat av pellexdm8
Upsägningstiden i kontraktet är 1 månad för korridorsrum. Jag fick ju rummet den 6e Okt och inflyttning är 1a Nov. Jag antar att det är 1-2 månadsskift på rummen, typ som på AF.

All right! Det var ju lite segt att höra i och med att vanliga hyresrätter (som jag bor i just nu) har uppsägningstid på 3 månader. Kommer bli en, förmodligen två, månader man står med dubbla hyror med andra ord.

Citat:
Ursprungligen postat av DenTunnaVitaLinjen
Hade inget problem med att duscharna var ofräscha, de städas en gång i veckan och höll helt okej nivå. Däremot är det inget vidare att behöva vandra genom hela korridoren varje gång man vill ta en dusch. Speciellt om man har kvinnobesök eller när man är bakis.

Samtliga rum är väl i princip identiska (bortsett från alkovrummen då som är lite större). Finns exempelbilder på deras hemsida där ex. 1-3 ger en rättvis bild av hur ett av rummen med standardmöblering ser ut. Vad jag minns ingick det säng, nattduksbord, skrivbord, stol, fotölj, golvlampa och ett mindre bord. Samt platsbyggd bokhylla/garderob. Toaletten är liten men fräsch då de renoverades i samband med stambyte för några år sen.

Ärligt talat är rummen rätt tråkiga men helt okej med tanke på läget och vad du betalar. Typiska studentrum.

Tack för svar!

Jag har hört att man kan ställa ner MHK's möbler i ett källarförråd, och istället använda sina egna möbler som säng, skrivbord etc. Vet du om det stämmer? Jag har som sagt mycket egna möbler och skulle mycket hellre använda mina egna, än att betala för att magasinera dem och sedan använda deras gamla möbler.
Citera
2021-10-11, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Den här videon var grym för framtida intressenter av Michael Hansens Kollegium https://www.youtube.com/watch?v=0uSnQbRL_ro

All right! Det var ju lite segt att höra i och med att vanliga hyresrätter (som jag bor i just nu) har uppsägningstid på 3 månader. Kommer bli en, förmodligen två, månader man står med dubbla hyror med andra ord.

Tack för svar!

Jag har hört att man kan ställa ner MHK's möbler i ett källarförråd, och istället använda sina egna möbler som säng, skrivbord etc. Vet du om det stämmer? Jag har som sagt mycket egna möbler och skulle mycket hellre använda mina egna, än att betala för att magasinera dem och sedan använda deras gamla möbler.
Det kunde man göra då jag bodde där iallafall. Antar att det är så även nu.

Klippet du länkade gav en rättvis bild tycker jag. Där ser du också vad som ingår i ett av deras rum. Grejerna fyller sin funktion men är lite tråkiga, därför tycker jag det är vettigt att du tar med så mycket som möjligt av dina egna möbler om det är så att du planerar att bo kvar där ett tag.

Ett tips är också att söka bostadsbidrag från försäkringskassan om du inte redan får det. Tror jag fick 700 kr/månad då jag bodde på MHK, strax över 1000 kr/månad nu när jag bor i lägenhet.
Citera
2022-08-28, 16:45
Medlem
Jag är lite förvirrad. Står som plats 1 på några bostäder nu på AFB. Men någon sa att "Det är 6 års väntetid" Vad menar han? Är plats 1 först i kön eller sist i kön? Liten detalj som känns rätt avgörande...

Okej hittade infon nu: "Vid bokningstillfället, dvs. när du bokar en ledig bostad, så visas din verkliga plats just nu i bokningskön. Platsen grundas på den kötid den sökande har. Observera att platsen i bokningskön förändras under hela bokningstiden när bostadssökande med bättre, dvs. tidigare ködatum bokar sig på samma bostad. Ex. Om det står 1 av 14 bokningar, innebär det att du har bäst könummer av totalt 14 som bokat sig för just denna bostad. Om någon med bättre kötid bokar sig efter dig för samma bostad, flyttas du tillbaka i kön och får plats 2 av 15."
Senast redigerad av yxvokiahct 2022-08-28 kl. 16:59.
Citera
2022-12-13, 10:38
Medlem
PhantomHoes avatar
Fick kötiden 2022-12-9 05:35, är det bra eller inte? Hänger inte helt med på det här systemet.
Citera
2022-12-17, 21:36
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomHoe
Fick kötiden 2022-12-9 05:35, är det bra eller inte? Hänger inte helt med på det här systemet.
Rätt bra tid. Korridorsrum kan du få med betydligt sämre tid, kanske kan du t.o.m. få en riktig lägenhet om du har tur. Se till att boka så många du kan och gå in varje dag bara!
Citera
2022-12-21, 18:51
Medlem
PhantomHoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Rätt bra tid. Korridorsrum kan du få med betydligt sämre tid, kanske kan du t.o.m. få en riktig lägenhet om du har tur. Se till att boka så många du kan och gå in varje dag bara!
Alright tack! Börjar rör mig mot plats 2/3 på många fina så det ser rätt okej ut.
Citera
2022-12-22, 21:02
Medlem
Vill varna alla för Magasinet, Spolegatan 13!! Om ni vill ha hälsan i behåll...

Blev jättesjuk när jag bodde i korridorrum där pga mögel. En del av möglet var t o m synligt i badrummet, dels svartmögel på väggarna och sen vitmögel på en träbjälke som av någon anledning fanns i duschen. Hade ett långt tjafs med hyresvärden, först förnekade de sen när jag kontaktade miljönämnden erkände de plötsligt o skulle fixa det, men de gjorde inte det ordentligt så jag hade fortfarande symtom. Att jag fick så tydliga symtom beror på att jag är allergisk mot den mögelsorten (testat på allergimottagningen, sus) men det är inte hälsosamt för nån att bo där det finns mögel. Känner folk som fått kronisk hosta mm efter några år.
Hela skiten borde rivas, tror hela grunden är för kass

Var några år sen nu som jag bodde där men har träffat på folk nyligen som jag träffade på där o som berättat att de har samma problem.

Så undvik Spolegatan 13 till varje pris är mitt advice!
15 har jag ingen erfarenhet av men det är åtminstone mer nybyggt så troligen bättre.
Citera
2022-12-28, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Vill varna alla för Magasinet, Spolegatan 13!! Om ni vill ha hälsan i behåll...

Blev jättesjuk när jag bodde i korridorrum där pga mögel. En del av möglet var t o m synligt i badrummet, dels svartmögel på väggarna och sen vitmögel på en träbjälke som av någon anledning fanns i duschen. Hade ett långt tjafs med hyresvärden, först förnekade de sen när jag kontaktade miljönämnden erkände de plötsligt o skulle fixa det, men de gjorde inte det ordentligt så jag hade fortfarande symtom. Att jag fick så tydliga symtom beror på att jag är allergisk mot den mögelsorten (testat på allergimottagningen, sus) men det är inte hälsosamt för nån att bo där det finns mögel. Känner folk som fått kronisk hosta mm efter några år.
Hela skiten borde rivas, tror hela grunden är för kass

Var några år sen nu som jag bodde där men har träffat på folk nyligen som jag träffade på där o som berättat att de har samma problem.

Så undvik Spolegatan 13 till varje pris är mitt advice!
15 har jag ingen erfarenhet av men det är åtminstone mer nybyggt så troligen bättre.

Skumt, jag bor på gamla Magasinet och har inte haft problem med mögel själv eller hört talas om någon annan som haft det. Hur länge sen var det du bodde där? Jag älskar att bo där och tycker det är jättefräscht, hade verkligen kunnat rekommendera det till andra som får chansen att bo där
Citera
2022-12-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nanyf
Skumt, jag bor på gamla Magasinet och har inte haft problem med mögel själv eller hört talas om någon annan som haft det. Hur länge sen var det du bodde där? Jag älskar att bo där och tycker det är jättefräscht, hade verkligen kunnat rekommendera det till andra som får chansen att bo där

Det var våren och sommaren 2020 jag bodde där, men flyttade fram och tillbaka för att de skulle åtgärda möglet, men de gjorde inte det ordentligt utan bara målade över bjälken med "mögeldödande färg".

Kanske bara är vissa rum som är drabbade. Har ditt rum en trä-bjälke i duschen? För det hade jag och det var fruktansvärt ofräscht.
Citera
2023-01-03, 16:56
Medlem
Cervidaes avatar
Verkar som att det inte går att ställa sig i AFBs kö förens man kommit in, men finns det någon annan kö man borde ställa sig i innan man kommit in? Eller behöver jag inte tänka på det före till sommaren?
Citera
2023-01-05, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanslostbefangt
Det var våren och sommaren 2020 jag bodde där, men flyttade fram och tillbaka för att de skulle åtgärda möglet, men de gjorde inte det ordentligt utan bara målade över bjälken med "mögeldödande färg".

Kanske bara är vissa rum som är drabbade. Har ditt rum en trä-bjälke i duschen? För det hade jag och det var fruktansvärt ofräscht.

Jag har takbjälkar i badrummet ja, kommer ihåg att jag reagerade på det och tyckte att det var konstigt när jag flyttade in där. Ser dock ut som att de är målade med något så det kanske är den ”mögeldödande färgen” du syftar på eller något liknande. Takbjälkarna är ju annars halva charmen med att bo på Magasinet, hoppas de lyckats få bukt med mögelproblemen nu i alla fall
Citera
2023-01-06, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cervidae
Verkar som att det inte går att ställa sig i AFBs kö förens man kommit in, men finns det någon annan kö man borde ställa sig i innan man kommit in? Eller behöver jag inte tänka på det före till sommaren?

Michael Hansens Kollegium, om du kan tänka dig att bo i korridor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in