2009-07-24, 10:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Järnåkra verkar helt ok. Grattis och välkommen!
Järnåkra är ett trevligt område. Hade jag kunnat köpa något där hade jag inte tvekat en sekund.
Citera
2009-07-24, 13:31
Medlem
_slipknot1_s avatar
Hur stor är chansen att få tag på boende via nationerna som första års student?
Citera
2009-07-24, 18:34
Medlem
På malmös i höstas var det 6 på 160 ungefär
Citera
2009-07-27, 21:10
Medlem
Etanols avatar
Någon som har tips på fler ställen att leta bostad på? Jag har anmält/kollat på:

- AFB
- MHK
- Dom flesta nationer
- Blocket
- BoPoolen

Vill inte vara inneboende hos någon familj, men det funkar att bo i lägenhet med andra studenter. Finns det några anslagstavlor som kan vara lite extra värda att titta på när jag väl är på plats? Hur stor är svartuthyrningen? Vad som helst, jag måste ha tak över huvudet.
Citera
2009-07-27, 21:14
Medlem
Eventuellt kan man kolla annonser i tidningar, typ sydsvenskan. Så jag fick mitt första boende, som eventuellt var svart också, var inte den mest seriösa snubben som hyrde ut.. Var inte i läge att bry mig dock, med terminstarten på väg :P
Citera
2009-07-27, 21:23
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
De har apmycket bostäder, svinbilliga är de också. Ganska äckliga, men det gör intenting när den dyraste tvåan kostar typ 4000, och det är ändå en hyffsat "central" adress, jämfört med delphi.

Nja, när man kan få en tvåa som är betydligt mycket fräschare, trevligare och inte på något sätt associerad med Smålands för bara någon hundring mer på väster så tycker jag inte det är speciellt billigt!
Citera
2009-07-27, 21:29
Medlem
Trinnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etanol
Någon som har tips på fler ställen att leta bostad på? Jag har anmält/kollat på:

- AFB
- MHK
- Dom flesta nationer
- Blocket
- BoPoolen

Vill inte vara inneboende hos någon familj, men det funkar att bo i lägenhet med andra studenter. Finns det några anslagstavlor som kan vara lite extra värda att titta på när jag väl är på plats? Hur stor är svartuthyrningen? Vad som helst, jag måste ha tak över huvudet.

Akelius www.akelius.se
stenafastigheter www.stenafastigheter.se
Ring dit, det kommer sällan ut något på hemsidorna.

Utemot kämnärsrätten/klosterängen ligger ett gäng studentbostäder som inte tillhör AFB. Tror att det är öresundsbostäder som äger dem, om de finns kvar. Vet inte så mycket om dem, men det kan också vara värt att kolla upp.

Micklagård- visserligen en hel del frikyrkliga som bor där då det är ett frikyrkligt studenthem, men de tar in en del vanligt folk också, främst novisher, och du kan ju alltid flytta längre fram:
http://www.micklagard.se/
Micklagård ligger på ett bra läge, precis vid stationen så det är praktiskt taget i centrum.

I värsta fall får du leta i hålorna utanför staden, tex arlöv, burlöv, hjärup (dessa tre går det att pendla från med tåg eller buss), dalby, veberöd (går att pendla med buss). Givetvis inte lika kul som att bo i Lund, men om det verkligen krisar så...Finns det inte där heller får du leta ännu längre ut på vischan.
Alternativt kan du leta lägenheter i Malmö, men det är inte mycket lättare att hitta något där.
Senast redigerad av Trinnit 2009-07-27 kl. 21:34.
Citera
2009-07-28, 17:20
Medlem
muminporrs avatar
Fick rum i Sparta idag med tid runt 04:20, ifall någon är intresserad av att veta hur allt fortlöper med platserna. När tiden tog slut låg jag 3a, 2a, 2a på tre olika rum i sparta och konstigt nog fick jag rummet jag låg trea på.
Citera
2009-07-28, 17:24
Medlem
AllmäntOupptäcks avatar
Någon som vet hur bra michael hansen korridorerna är?
Citera
2009-07-28, 18:11
Medlem
Hej Kanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muminporr
Fick rum i Sparta idag med tid runt 04:20, ifall någon är intresserad av att veta hur allt fortlöper med platserna. När tiden tog slut låg jag 3a, 2a, 2a på tre olika rum i sparta och konstigt nog fick jag rummet jag låg trea på.

De två före dig kan ha bokat andra rum som de fick.
Citera
2009-07-28, 18:24
Medlem
Xephlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllmäntOupptäck
Någon som vet hur bra michael hansen korridorerna är?

Pratade med Michael Hansen receptionen och det var ett drygt års kö hos dem, alltså 6 månader längre än AFB. Plus att man måste betala för att stå i kö
Citera
2009-07-28, 18:35
Medlem
Har fixat rum på Malmö nation via en bekant, tänkte bo där första veckorna iallafall.. sen får jag ta över kontraktet om jag vill men ska tydligen vara rätt sunkigt så får se om jag inte kan få något annat via AFB då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in