2009-08-17, 14:23
Medlem
Ophes avatar
Har fixat temporärt boende i början av terminen för att rida ut stormen. När brukar det börja lätta på trycket? Jag har en relativt okej tid (kring 12:30) så borde kunna få tag i något rum när folk börjar hoppa av nu i starten. Problemet blir väl att om folk hoppar av och säger upp rummet i september så blir det ju inte ledigt förens 1:a november. Iofs borde de väl gladeligen flytta ut tidigare om man erbjuder sig att betala resterande hyror?
Citera
2009-08-17, 14:56
Medlem
smekasts avatar
funkar det att pendla mellan södra sandby och lund ? Även på helgen då man vill in till lund för att festa?
Tacksam för svar!
Citera
2009-08-17, 15:23
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smekast
funkar det att pendla mellan södra sandby och lund ? Även på helgen då man vill in till lund för att festa?
Tacksam för svar!

DEt funkar alldeles utmärkt! S. Sandby har pendelbussar in till Lund, de går ofta (och sent på helgerna). Det är dessutom cykelavstånd vilket är ganska trevligt på sommaren.
Citera
2009-08-17, 17:33
Medlem
Det är väl därför som inga vågar hyra ut sina lägenheter som istället står tomma... Bort med hyresnämnden
Citera
2009-08-17, 17:44
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ophe
Har fixat temporärt boende i början av terminen för att rida ut stormen. När brukar det börja lätta på trycket? Jag har en relativt okej tid (kring 12:30) så borde kunna få tag i något rum när folk börjar hoppa av nu i starten. Problemet blir väl att om folk hoppar av och säger upp rummet i september så blir det ju inte ledigt förens 1:a november. Iofs borde de väl gladeligen flytta ut tidigare om man erbjuder sig att betala resterande hyror?

November.
Citera
2009-08-21, 23:28
Medlem
Omöjligt att få bostad i lund .....

Vart bor man om absolut inte hittar bostad/inneboende/soffa bla bla bla och terminen borjat?

annan lösning än tåget?

Och hur är det med att bo i tåget för en månad inte några dar ?

Att få antagningsbeskedet man hoppats på är ju så lättare än att hitta den jävla bostaden ..!!
Citera
2009-08-22, 00:04
Medlem
Holger Meinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcard
Omöjligt att få bostad i lund .....

Vart bor man om absolut inte hittar bostad/inneboende/soffa bla bla bla och terminen borjat?

annan lösning än tåget?

Och hur är det med att bo i tåget för en månad inte några dar ?

Att få antagningsbeskedet man hoppats på är ju så lättare än att hitta den jävla bostaden ..!!
Jag har hört att IM (Individuell Människohjälp) ska ha bostäder i Lund (korridor), där det är rätt hög ruljans på rummen. Dock hittar jag ingenting på deras hemsida så det är nog bäst att ringa och höra sig för.
Citera
2009-08-23, 21:20
Medlem
någon som har nån siffra på hur många som lär stå bostadslösa när abf delat ut sina?

Om jag räknar på hur många sökande det ser ut att vara på afb, (det är säkert många som man inte ser för att de fattar att har de en bästa plats som 20/ så får man inget) tar bort 100 pers som eventuellt får inneboende deals så hamnar jag på cirka 1300(+de som inte pallar söka för att de har för dålig köplats)

så... jag antar att alla dessa inte får plats i tåget,
jag antar att inte samtliga ger upp sitt studerande,
vad fan ska de ta sig till?...
Ok för att jag själv hade som plan att sova i min volvo 740 och duscha i gymmet tills jag hittade ett inneboende via morsans "...kontakter", men de flesta skulle inte tåla att leva så...
Citera
2009-08-24, 14:12
Medlem
skolmatsals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikern
någon som har nån siffra på hur många som lär stå bostadslösa när abf delat ut sina?

Om jag räknar på hur många sökande det ser ut att vara på afb, (det är säkert många som man inte ser för att de fattar att har de en bästa plats som 20/ så får man inget) tar bort 100 pers som eventuellt får inneboende deals så hamnar jag på cirka 1300(+de som inte pallar söka för att de har för dålig köplats)
Tänk på att du kan stå i kö på 3 objekt i taget, så man får nog ta och dela novishlägenhetsköerna med 3 iaf. för att få en rättvis bild av det hela.
Citera
2009-08-24, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skolmatsal
Tänk på att du kan stå i kö på 3 objekt i taget, så man får nog ta och dela novishlägenhetsköerna med 3 iaf. för att få en rättvis bild av det hela.

trodde jag gjorde det men räknade om och det hade jag ju inte, my bad. fortfarande dryga 400 pers + folk som inte orkar ställa sig i kö för att de vet att det är hopplöst med sina könummer...
Citera
2009-08-24, 15:27
Medlem
De säger att lund lider av bostadkris men det är ju bara vi novischer som lider av den.

Hade vi gått en termin där så skulle bostad frågan löser sig ju med de kontakter man skaffar sig.

Tycker att AFB korridorer borde vara lediga terminsvis så att novischerna får en plats i början.

En fråga till ... Säg att jag inte fått bostad och/eller jag söker bostad till vår terminen ... Räknar de med min nuvarande köplats eller när jag gör en ny ansökan inför vår terminen så blir det ett nytt datum ? och när börjar de i så fall acceptera ansökningar för vår terminen ? Jag menar när bör man göra det så att man får en bra köplats ?

Någon som vet?
Citera
2009-08-24, 17:22
Medlem
Lambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redcard
En fråga till ... Säg att jag inte fått bostad och/eller jag söker bostad till vår terminen ... Räknar de med min nuvarande köplats eller när jag gör en ny ansökan inför vår terminen så blir det ett nytt datum ? och när börjar de i så fall acceptera ansökningar för vår terminen ? Jag menar när bör man göra det så att man får en bra köplats ?

Någon som vet?

Du behåller din köplats, men någon novishförtur finns ej. Förutsatt att du tar dina poäng osv.

Antar att du teoretisk skulle kunna söka en gång till och få novishförtur då med, men du måste ju visa ett intyg ifrån LADOK att novish.

Det jag skulle rekomendera är att hålla koll på AFBs sida på morgonen, det är ofta då de lägger ut bostäder som du kan ansöka om oberoende av köplats. Annars brukar det dyka upp mängder med större lägenheter i november eller mars när de som avslutar sida studier säger upp dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in