Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Tänkte börja studera i Lund nästa år och som jag förstår det är det lite klurigt att få tag i rum beroende på hur det går i novischlotteriet och att man egentligen borde ta första bästa rum man får tillgång till.
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.
I prioritetsordning
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Socialt och sammanhållning (förstår att detta beror korridor till korridor men om det finns något generellt och säga här där vissa boende kanske har bättre sammanhållning än andra)
Jättesvårt att säga. Folk som gillar att festa är ju oftast mer utåtriktade i allmänhet också så då är det ju framförallt Parentesen som är aktuellt, kanske i viss mån Delphi. I lite större korridorer, som på Parentesen eller Ulrikedal är ju chansen större att det finns folk som gillar att umgås. Å andra sidan kan det där också bli lite anonymt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Festvänligt (gärna att man kan ha fester ibland och även ibland efterfester utan problem)
Tror inte att det är något problem att festa någonstans inom AFB egentligen. I rimlig omfattning, så klart. Parentesen antar jag eller Delphi om du pluggar på LTH. Eller nationskorridorerna, men de är nog roligast om du är aktiv inom sagda nation.
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Blandade personer (en bra blandning både vad gäller kön kille, tjej men även en blandning på vilket program man läser exempelvis LTH, ekonomi, jurist etc.)
Känns som att det oftast är lite fler killar än tjejer oavsett vilket område. När det gäller vad folk pluggar så är det nog relativt blandat överallt, kanske viss tonvikt på naturvetenskapliga ämnen runt Delphi/Kämnärsrätten/Sparta och mer åt samhällsvetenskap och ekonomi på Parentesen/Ulrikedal. Men det är inte alls lika uttalat som man ibland kan få intryck av här på FB.
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Nära till centrum (Har aldrig varit i Lund så vet inte hur centrum ser ut men gärna att det är gångavstånd till delar där det är mycket rörelse)
Närmast till själva citykärnan är Magasinet, men där får du ingenting som novisch. Annars, Parentesen och Ulrikedal. Tar några minuter att cykla från båda. Vildanden och Kämnärsrätten ligger längst bort åt varsitt håll (?). Delphi och Sparta är också en bit från centrum.
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Eget badrum
Egen toa och handfat har alla korridorrum oavsett område. Egen dusch finns på Kämnärsrätten. Tror att man oftast har egen dusch på Delphi och Sparta också men jag är inte helt säker. De har renoverat sedan jag flyttade från stan också. Dusch delas på Parentesen och Ulrikedal. Magasinet och Vildanden vet jag inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Hyffsat fräscha bostäder (Tror egentligen jag är OK med alla bostäder som finns i Lund då jag bott i England ett år och sett den standarden).
Fräscht som i att det inte är nedslitet och i dåligt skick tycker jag att det är överallt. Kanske inte jämfört med en svensk bostadsrätt, men i internationell jämförelse helt klart. AFB har rätt bra koll på att terminsstädningar blir gjorda och liknande. Sedan kan enskilda korridorer sunka ner sig rejält under terminerna på grund av de som bor där, "festområden" som Parentesen och nationskorridorerna har väl sämst rykte när det gäller sådant som att sköta disk och undanplockning. Men även i korridorer där ingen pratar med varandra kan det gå ner sig rejält då ingen orkar styra upp eländet.
Citat:
Ursprungligen postat av
BruuucE
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.
De ovan nämnda studentområden som huserar mycket folk som studerar samhällsvetenskap har väl kanske en något högre andel vänsterpersoner. Men det är nog ingen större skillnad mellan områden egentligen. De flesta som är mer radikala och gärna vill predika för andra håller sig till likasinnade på Smålands nation.