2014-11-25, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Tack för svar!

Joo jag vet att det är en smaksak bra tips de angående nationerna.
Som jag förstår sköts nationernas bostadskö internt ska man altså skicka brev till de nationerna man är intresserad av isåfall när det väl närmar sig?

Alla nationer ligger centralt eller?

Någon annan som har andra synpunkter än Hajan?
Inte alla nationer ligger så centralt men många av dem gör.
De har bland annat novischutlottningar på lägenheter. T ex Malmö nation brukar lotta ut ca 20 stycken och det brukar vara 100 på plats som ¨fightas¨ om dem. En nackdel är att du bara kan vara med på en nations utlottning.
I övrigt har de ofta en bostadskö (internt och du kan bara stå i kö i den nation du är med i), men t ex genom att kontakta dem eller engagera sig i nationerna kan man få en knuff fram i kön. Vet de som har fått boende direkt genom lite fjäsk.
Du bör skicka ut det du vill skicka utså fort antagningsbeskedet kommer ut, så att du är först med att göra det. Samma sak gäller med uppskrivning på AFB.
Citera
2014-11-25, 22:35
Medlem
Grym info man tackar.

Jag har hört att Parentesen är väldigt vilt.
Vet du om det mesta är överdrift? Jag har det gärna vilt men man vill ju kunna plugga eller typ gå och lägga sig tidigt en vardag utan att behöva gnälla på sina grannar om att vara tysta.

Annars låter det boendet perfekt förutom att man kanske blir störd i pluggandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hajan
Inte alla nationer ligger så centralt men många av dem gör.
De har bland annat novischutlottningar på lägenheter. T ex Malmö nation brukar lotta ut ca 20 stycken och det brukar vara 100 på plats som ¨fightas¨ om dem. En nackdel är att du bara kan vara med på en nations utlottning.
I övrigt har de ofta en bostadskö (internt och du kan bara stå i kö i den nation du är med i), men t ex genom att kontakta dem eller engagera sig i nationerna kan man få en knuff fram i kön. Vet de som har fått boende direkt genom lite fjäsk.
Du bör skicka ut det du vill skicka utså fort antagningsbeskedet kommer ut, så att du är först med att göra det. Samma sak gäller med uppskrivning på AFB.
Citera
2014-11-25, 23:05
Medlem
Citat:
Grym info man tackar.

Jag har hört att Parentesen är väldigt vilt.
Vet du om det mesta är överdrift? Jag har det gärna vilt men man vill ju kunna plugga eller typ gå och lägga sig tidigt en vardag utan att behöva gnälla på sina grannar om att vara tysta.

Annars låter det boendet perfekt förutom att man kanske blir störd i pluggandet.
Personligen föredrar jag att sätta mig på ett bibliotek än på ett korridorsrum (detsamma gäller hemma hos mina föräldrar, även om jag är ensam hemma där), oavsett ifall det skulle vara oväsen eller inte. Får helt enkelt mer fokus om jag kommer hemifrån.

Har endast en vän som nyligen flyttat dit. Spontant är det lugnare än vad folk säger. Snacket kommer nog ifrån att de har typ 4 rätt spårade fester om året, i övrigt rätt likt liknande någorlunda festglada korridorsboende. För det mesta lugnt på vardagarna, något kök någonstans som har efterfest på helgerna.

Även om det skulle vara lite oljud någon vardag brukar det vara rätt lugnt och de håller ju bara på 21.00 - 23.30 och själv så sitter jag varken och pluggar den tiden eller lägger mig innan det. Inte så vanligt med efterfester på vardagar.

Kom ihåg att jag bara pratar utifrån vad jag hört av några kursare och en närmre polare som flyttat dit för typ 2 veckor sen.

Du märker nog själv att du gärna vill kunna festa när du vill men och ha det tyst när du vill. Rätt så likt de flesta andra hehe. Folk brukar respektera varandra rätt bra. Man är lugnare om man vet att det är en tid då man inte bör störa folk En fredag klockan 22 är det kanske andra bullar dock.
Citera
2014-11-26, 00:09
Medlem
Får man reda på vilket könummer man blivit tilldelad i novischlotteriet?
Alltså det exakta numret och inte bara hur man ligger till på varje enskild lägenhet eller rum?
Citera
2014-12-04, 02:47
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Tänkte börja studera i Lund nästa år och som jag förstår det är det lite klurigt att få tag i rum beroende på hur det går i novischlotteriet och att man egentligen borde ta första bästa rum man får tillgång till.
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.
I prioritetsordning

Citat:
Socialt och sammanhållning (förstår att detta beror korridor till korridor men om det finns något generellt och säga här där vissa boende kanske har bättre sammanhållning än andra)
Jättesvårt att säga. Folk som gillar att festa är ju oftast mer utåtriktade i allmänhet också så då är det ju framförallt Parentesen som är aktuellt, kanske i viss mån Delphi. I lite större korridorer, som på Parentesen eller Ulrikedal är ju chansen större att det finns folk som gillar att umgås. Å andra sidan kan det där också bli lite anonymt.

Citat:
Festvänligt (gärna att man kan ha fester ibland och även ibland efterfester utan problem)
Tror inte att det är något problem att festa någonstans inom AFB egentligen. I rimlig omfattning, så klart. Parentesen antar jag eller Delphi om du pluggar på LTH. Eller nationskorridorerna, men de är nog roligast om du är aktiv inom sagda nation.

Citat:
Blandade personer (en bra blandning både vad gäller kön kille, tjej men även en blandning på vilket program man läser exempelvis LTH, ekonomi, jurist etc.)
Känns som att det oftast är lite fler killar än tjejer oavsett vilket område. När det gäller vad folk pluggar så är det nog relativt blandat överallt, kanske viss tonvikt på naturvetenskapliga ämnen runt Delphi/Kämnärsrätten/Sparta och mer åt samhällsvetenskap och ekonomi på Parentesen/Ulrikedal. Men det är inte alls lika uttalat som man ibland kan få intryck av här på FB.
Citat:
Nära till centrum (Har aldrig varit i Lund så vet inte hur centrum ser ut men gärna att det är gångavstånd till delar där det är mycket rörelse)
Närmast till själva citykärnan är Magasinet, men där får du ingenting som novisch. Annars, Parentesen och Ulrikedal. Tar några minuter att cykla från båda. Vildanden och Kämnärsrätten ligger längst bort åt varsitt håll (?). Delphi och Sparta är också en bit från centrum.
Citat:
Eget badrum
Egen toa och handfat har alla korridorrum oavsett område. Egen dusch finns på Kämnärsrätten. Tror att man oftast har egen dusch på Delphi och Sparta också men jag är inte helt säker. De har renoverat sedan jag flyttade från stan också. Dusch delas på Parentesen och Ulrikedal. Magasinet och Vildanden vet jag inte.
Citat:
Hyffsat fräscha bostäder (Tror egentligen jag är OK med alla bostäder som finns i Lund då jag bott i England ett år och sett den standarden).
Fräscht som i att det inte är nedslitet och i dåligt skick tycker jag att det är överallt. Kanske inte jämfört med en svensk bostadsrätt, men i internationell jämförelse helt klart. AFB har rätt bra koll på att terminsstädningar blir gjorda och liknande. Sedan kan enskilda korridorer sunka ner sig rejält under terminerna på grund av de som bor där, "festområden" som Parentesen och nationskorridorerna har väl sämst rykte när det gäller sådant som att sköta disk och undanplockning. Men även i korridorer där ingen pratar med varandra kan det gå ner sig rejält då ingen orkar styra upp eländet.

Citat:
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.
De ovan nämnda studentområden som huserar mycket folk som studerar samhällsvetenskap har väl kanske en något högre andel vänsterpersoner. Men det är nog ingen större skillnad mellan områden egentligen. De flesta som är mer radikala och gärna vill predika för andra håller sig till likasinnade på Smålands nation.
Citera
2014-12-05, 18:54
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Tänkte börja studera i Lund nästa år och som jag förstår det är det lite klurigt att få tag i rum beroende på hur det går i novischlotteriet och att man egentligen borde ta första bästa rum man får tillgång till.
Men om vi bortser från det och leker med tanken att man kan välja vilket korridorsrum som helst vilket passar då mig bäst om jag letar efter följande kriterier.

I prioritetsordning
  1. Socialt och sammanhållning (förstår att detta beror korridor till korridor men om det finns något generellt och säga här där vissa boende kanske har bättre sammanhållning än andra)
  2. Festvänligt (gärna att man kan ha fester ibland och även ibland efterfester utan problem)
  3. .Blandade personer (en bra blandning både vad gäller kön kille, tjej men även en blandning på vilket program man läser exempelvis LTH, ekonomi, jurist etc.)
  4. Nära till centrum (Har aldrig varit i Lund så vet inte hur centrum ser ut men gärna att det är gångavstånd till delar där det är mycket rörelse)
  5. Eget badrum
  6. Hyffsat fräscha bostäder (Tror egentligen jag är OK med alla bostäder som finns i Lund då jag bott i England ett år och sett den standarden).

Vet inte om jag har glömt något men det är väl generellt det jag undrar över.
Fått känslan av att student världen är hyffsat vänster orienterad vilket jag är ok med dock skulle jag vilja slippa de värsta radikalfeministerna.

Har ni några tips baserat på det jag eftersöker? Motivera gärna ert svar
Det låter som att du ska sikta på korridorsrum på Parentesen eller Ulrikedal. Du får iofs. dela dusch men övriga kriterier uppfylls.

Det är vanligtvis inte området som avgör trivseln eller tolerans för efterfest utan ens grannar. Att trivas i sin korridor handlar alltså i stor utsträckning om att trivas med sina grannar.

Tittar vi bortom AF Bostäders områden så finns, som nämnts ovan, även nationerna som alla har bostäder. Letar du centralt, festvänligt och fräscht rekommenderar jag Lunds nation. Annars skulle jag spontant säga att även Tornavägen ligger bra till med ett par minuter på cykel från centrum (avstånden i Lund är inget att tala om).

Jag skulle rekommendera följande.
Hos AFB
Parentesen eller Ulrikedal. Möjligtvis Sparta beroende på vad du ska plugga.

Nationer
Östgöta, Västgöta, Lunds, Malmö, Helsingkrona, Sydskånska, Göteborgs och Hallands. Det är bra fest på alla.

Sett till fräschör vill jag lyfta fram Västgöta, Lunds, Sydskånska och Hallands som är bättre än de andra, rent generellt.
Citera
2014-12-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Jättesvårt att säga. Folk som gillar att festa är ju oftast mer utåtriktade i allmänhet också så då är det ju framförallt Parentesen som är aktuellt, kanske i viss mån Delphi. I lite större korridorer, som på Parentesen eller Ulrikedal är ju chansen större att det finns folk som gillar att umgås. Å andra sidan kan det där också bli lite anonymt.

Närmast till själva citykärnan är Magasinet, men där får du ingenting som novisch. Annars, Parentesen och Ulrikedal. Tar några minuter att cykla från båda. Vildanden och Kämnärsrätten ligger längst bort åt varsitt håll (?). Delphi och Sparta är också en bit från centrum.

Egen toa och handfat har alla korridorrum oavsett område. Egen dusch finns på Kämnärsrätten. Tror att man oftast har egen dusch på Delphi och Sparta också men jag är inte helt säker. De har renoverat sedan jag flyttade från stan också. Dusch delas på Parentesen och Ulrikedal. Magasinet och Vildanden vet jag inte.

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Det låter som att du ska sikta på korridorsrum på Parentesen eller Ulrikedal. Du får iofs. dela dusch men övriga kriterier uppfylls.

Det är vanligtvis inte området som avgör trivseln eller tolerans för efterfest utan ens grannar. Att trivas i sin korridor handlar alltså i stor utsträckning om att trivas med sina grannar.

Tittar vi bortom AF Bostäders områden så finns, som nämnts ovan, även nationerna som alla har bostäder. Letar du centralt, festvänligt och fräscht rekommenderar jag Lunds nation. Annars skulle jag spontant säga att även Tornavägen ligger bra till med ett par minuter på cykel från centrum (avstånden i Lund är inget att tala om).

Jag skulle rekommendera följande.
Hos AFB
Parentesen eller Ulrikedal. Möjligtvis Sparta beroende på vad du ska plugga.

Tack för era svar fyllda med värdefull information jag tänkte börja plugga på LTH och har väl abolut i första hand tänkt mig att bo i korridor för att lära känna många människor.
Jag tycker väl själv att parentesen låter intressant.
Ni skulle säga att även fast parentesen har ett rykte om sig att vara stökigt borde det inte vara problem att kunna gå och lägga sig på en vardag runt 23:00 på kvällen för att sova utan att de ska vara mycket liv?

Jag festar gärna vilt själv såklart men om man pluggar känns det ju som att det är viktigt att iallafall ha möjligheten att kunna sova om man så vill.

Själv tycker jag detta verkar ganska perfekt (detta är i parentesen då): http://note.io/1CNPlhD

Egen dusch och toalett samt delat kök. Då kan man vara social om man vill men ändå gå till sitt och hänga om det blir för mycket. Det här är väl svårt att svara på men det kanske kan bli så att man blir lite utanför de som bor i korridoren då man har egen ingång direkt från trapphuset och inte bor precis i korridoren. Men det kanske inte är något att oroa sig för, eller vad tror ni?

Ni nämner Delphi och Sparta också och har väl funderat på dessa boenden också. Har ni något mer att säga om det några generella fördelar/nackdelar gentemot Parentesen?

Citat:
Nationer
Östgöta, Västgöta, Lunds, Malmö, Helsingkrona, Sydskånska, Göteborgs och Hallands. Det är bra fest på alla.

Sett till fräschör vill jag lyfta fram Västgöta, Lunds, Sydskånska och Hallands som är bättre än de andra, rent generellt.

Nationsboende måste jag kolla lite mer på rent på förhand tycker jag sydskånska låter som en av de klart roligaste och skulle passa mig bäst. De verkar dock ha väldigt få bostäder. Hur är planlösningen i korridorsrummen på nationer? Ser de ut ungefär som de hos afb? Det är tråkigt att man inte kan få se en planlösning på nationernas hemsida.
Citera
2014-12-05, 22:25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Tack för era svar fyllda med värdefull information jag tänkte börja plugga på LTH och har väl abolut i första hand tänkt mig att bo i korridor för att lära känna många människor.
Jag tycker väl själv att parentesen låter intressant.
Ni skulle säga att även fast parentesen har ett rykte om sig att vara stökigt borde det inte vara problem att kunna gå och lägga sig på en vardag runt 23:00 på kvällen för att sova utan att de ska vara mycket liv?

Jag festar gärna vilt själv såklart men om man pluggar känns det ju som att det är viktigt att iallafall ha möjligheten att kunna sova om man så vill.

Själv tycker jag detta verkar ganska perfekt (detta är i parentesen då): http://note.io/1CNPlhD

Egen dusch och toalett samt delat kök. Då kan man vara social om man vill men ändå gå till sitt och hänga om det blir för mycket. Det här är väl svårt att svara på men det kanske kan bli så att man blir lite utanför de som bor i korridoren då man har egen ingång direkt från trapphuset och inte bor precis i korridoren. Men det kanske inte är något att oroa sig för, eller vad tror ni?

Ni nämner Delphi och Sparta också och har väl funderat på dessa boenden också. Har ni något mer att säga om det några generella fördelar/nackdelar gentemot Parentesen?
Det är inga som helst problem att bo och leva på Parentesen. Vardagar brukar vara lugna, särskilt måndag till onsdag och när det festas så sker det i köket, ganska sällan i korridoren. Jag har många vänner som bott på Parentesen och ingen har klagat över att det skulle vara problem med de här bitarna. Vad gäller rummet med ingång direkt från trapphuset ser jag inte som några som helst problem. Det enda som möjligtvis kan vara problematiskt där är att man är lite mer exponerad för idioter som roar sig med att knacka på när de är på väg förbi men jag tror inte att det är ett reellt problem.

En nackdel med Parentesen om du ska läsa på LTH är avståndet (15 minuter på cykel, typ, men efter en tid i Lund kommer du tycka att det är mycket) och uppförsbacken (höjdskillnaderna mellan södra och norra Lund är påtaglig och det är uppförsbacke hela vägen till LTH.

Fördelarna med Sparta och Delphi är väl att de ligger närmare LTH än vad Parentesen gör. Lockas du av Sydskånska så bor du bättre till på de båda områdena eftersom de ligger närmare.

Citat:
Nationsboende måste jag kolla lite mer på rent på förhand tycker jag sydskånska låter som en av de klart roligaste och skulle passa mig bäst. De verkar dock ha väldigt få bostäder. Hur är planlösningen i korridorsrummen på nationer? Ser de ut ungefär som de hos afb? Det är tråkigt att man inte kan få se en planlösning på nationernas hemsida.
Sydskånska har få bostäder men det blir alltid något ledigt - skicka iväg en ansökan! Ett tips (oavsett till vilken nation du skickar till) är att skriva unika ansökningar till respektive nation. Jag har läst många bostadsansökningar där det är uppenbart att personen skickat samma brev till alla nationer. Man sticker ut mer om det är ett unikt brev. Undvik i synnerhet att maila samma brev till nationerna utan att skicka hemliga kopior. Jag förstår att novischer gör allt för att få boende, men nationerna premierar människor som de tror kan bidra till god stämning, som väljer att engagera sig eller som på annat vis sticker ut positivt. Då vinner man inte på att verka desperat, tyvärr.

Planlösningen varierar något men det är i regel identiska rum på ca 18-22 m2 med en liten hall, garderob och toalett precis när man kommer in och sedan ett relativt kvadratiskt rum. Du kan utgå från att det ser ut ungefär som den bilden du länkade ovan.
Citera
2014-12-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Massor av bra information

Tack för all information.
Återkommer om det är något mer jag undrar över.
Citera
2014-12-07, 13:12
Medlem
Schaegersros avatar
Snabb fråga ska man regga sig så fort som möjligt på AFB när beskedet kommer för att få bättre nummer? Eller är det som jag misstänker att det inte spelar någon roll när under perioden man reggar sig då numret kommer lottas ut?
Citera
2014-12-07, 13:30
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schaegersro
Snabb fråga ska man regga sig så fort som möjligt på AFB när beskedet kommer för att få bättre nummer? Eller är det som jag misstänker att det inte spelar någon roll när under perioden man reggar sig då numret kommer lottas ut?

Numret lottas ut, ja, så tidpunkten för anmälan är ovidkommande så länge du anmäler dig inom de tidsintervall som anges!
Citera
2014-12-08, 03:29
Medlem
jag studerar inte i lund men vill ändå bo i korridor i lund en liten period.
vart tror ni man kan hitta folk som hyr ut sina rum?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in