2016-07-14, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Kan någon som verkligen är insatt besvara frågan om huruvida jag behöver ansöka om medlemskap och betala avgiften till Studentlund idag, för att kvalificera till novischutlottningen som genomförs imorgon hos AF Bostäder?

Jag har registrerat mig hos AFB och är noterad som novisch med status "Lottning pågår", men jag planerar inte att boka/ansöka om en bostad, oavsett vilken köplats jag blir tilldelad genom lotteriet, förrän tidigast den 3 augusti (efter andra urvalet). Till saken hör att jag är reservplacerad (nummer 6 av 75 antagna i min urvalsgrupp) till en utbildning i annan stad, där jag redan har ett ordnat boende hos en bekant, och finner det därför meningslöst att betala 275 kr om jag inte kommer att studera i Lund.

Jag har läst mig till att villkoret för att bli fullvärdig medlem i Studentlund dessutom är att man behöver registrera sig vid en nation, och denna registrering öppnar tidigast den 22 augusti, vilket därför får mig att verkligen undra om jag ens behöver var med i Studentlund innan jag ansöker om en bostad efter andra urvalet. Jag vill som sagt endast vara med i lotteriet, och därefter invänta andra antagningsbeskedet innan.

Dessa länkar besvarar endast delvis min frågeställning, där det tycks antydas att kontroll om medlemskap, samt att man är antagen till en utbildning, först sker vid kontraktsskrivning och inte dessförinnan:
https://www.afbostader.se/att-bo-hos...ostad/novisch/
https://www.afbostader.se/att-bo-hos...-hyresvillkor/

Kan någon som har insyn bekräfta detta, eller som tidigare varit med i lotteriet och avvaktat med medlemskap efter andra urvalet?
Går det inte att registrera sig för enbart 20kr, om man väljer att inte betala för nation redan nu? Jag såg det som ett alternativ när jag registrerade mig iaf.
Citera
2016-07-14, 21:49
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Går det inte att registrera sig för enbart 20kr, om man väljer att inte betala för nation redan nu? Jag såg det som ett alternativ när jag registrerade mig iaf.

Ja se där, det fanns visst fler alternativ. 90 kr blir avgiften för mig om jag endast väljer medlemskap i kåren (Juridiska föreningen). Edit: Såg nu att det inte gäller mig, man får endast undantag vid exempelvis distansstudier. Dessutom verkar nation och AF höra ihop:
Så frågan kvarstår: Har någon fått en köplats i lotteriet utan medlemskap i Studentlund?

AntzPantz Jag kanske missförstod dig, har du varit med i lotteriet, och samtidigt valt alternativet för 20 kr?
Senast redigerad av mrmint 2016-07-14 kl. 22:10.
Citera
2016-07-14, 22:10
Medlem
ingen som råkar veta vilken tid på dygnet imorgon som lottning sker ät ju trots allt rätt stor skillnad på 00:00 och 23:59...
Citera
2016-07-14, 22:14
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle
ingen som råkar veta vilken tid på dygnet imorgon som lottning sker ät ju trots allt rätt stor skillnad på 00:00 och 23:59...
Vad menar du?

Du måste registrera dig senast den 14 juli, alltså i dag, för att kunna delta. Lottningen genomförs i morgon och då får man en köplats.

Citat:
Novischernas köplatser fördelas genom lottning. Anmälan till novischlottningen sker genom att du gör en bostadsansökan under lottningsperioden som pågår den 12-14 juli. Efter gjord ansökan är din köstatus på Din sida ”Lottning pågår”. Lottningen av kötider genomförs den 15 juli. Efter lottning ändras köstatusen på Din sida till den lottade kötiden som är ett ködatum med klockslag.

Resultatet släpps i morgon förmiddag om det var det du syftade på.
Senast redigerad av U-Fig 2016-07-14 kl. 22:18.
Citera
2016-07-14, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glozelle

På morgonen, enligt afb:s facebook.
Citera
2016-07-14, 22:47
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja.

https://www.afbostader.se/att-bo-hos...ostad/novisch/

Det där citatet är ju bara taget rakt av, utan att du egentligen har besvarat frågan. Det står att du behöver vara medlem i Studentlund för att bo hos AF Bostäder. "Jenna" här tycks inte ha blivit medlem förrän hon fick reda på om hon blivit antagen i andra urvalet:
https://www.afbostader.se/att-bo-hos...-hyresvillkor/

Under Kapitel 2, som skall vara uppfyllt för att deltaga i lottningen nämns heller ingenting om att medlemskravet skall vara uppfyllt:
Men jag kan ha fel, vilket är varför jag frågar, men jag upplever att svaren som givits hittills endast är gissningar, och inte fakta baserat på erfarenhet av själva lottningen eller annan relevant insyn.
Citera
2016-07-14, 22:59
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmint
Det där citatet är ju bara taget rakt av, utan att du egentligen har besvarat frågan.
Precis ovanför exemplet med Jenna som du citerat från hemsidan, finns att läsa:
Citat:
Lottad köplats kan användas av novisch med bekräftad studieplats (reservplats räcker ej). Studie- och medlemskraven skall vara uppfyllda vilket bl a innebär att medlemskap i Studentlund skall ha tecknats.

Sedan är frågan om medlemskapet i Studentlund krävs först vid bostadsbokning, eller om det krävs redan för deltagande i novischlotteriet. Jag gick med i Studentlund så fort jag blev antagen så jag har tyvärr ingen egen erfarenhet om vad som gäller, men jag tolkar det citerade som att medlemskap i Studentlund inte krävs vid själva deltagandet av novischlotteriet, utan först när man ska boka bostad och bo hos AFB. ("kan användas")

Med tanke på att punkt 4 är separat och att innehållet i den inte är sammankopplat med det i punkt 2, här: https://www.afbostader.se/novisch, så tror jag att jag har ytterligare fog för den ståndpunkten. Med det i åtanke får jag helt sonika erkänna att mitt kortfattade "Ja" i det inlägget du citerade var ogenomtänkt.
Citera
2016-07-14, 23:55
Medlem
mrmints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Tack för ett utförligt svar, där du redogör för din ändrade ståndpunkt. Jag känner mig därmed lugn efter att ha fått medhåll i frågan. Om det sedan skulle visa sig att jag blir fråntagen min lottade köplats vid en senare kontroll av medlemskap innan den 3 augusti, eller inte får deltaga i lottningen imorgon, trots att så inte bör bli fallet utifrån vår lilla "utredning", får jag hoppas på att istället bli antagen till mitt förstahandsval vid andra urvalet, där jag redan har ett ordnat boende. Och mina chanser där bör vara goda, eftersom jag lyckades med den tragikomiska bedriften att bli antagen till mitt andrahandsval istället, trots att lägsta antagningspoäng vid båda lärosätena visade sig hamna på exakt samma nivå i min urvalsgrupp... Den lottningen, vid lika meritvärdering, gick jag bet på med andra ord...
Senast redigerad av mrmint 2016-07-15 kl. 00:00.
Citera
2016-07-15, 07:16
Medlem
Bartender1s avatar
Jag skrev till chatten på AFB och fick svaret att det inte behövdes för att delta i lotterietävlingen, dock för att kunna anmäla intresse till bostad.
Citera
2016-07-15, 08:04
Medlem
Har lottningen skett? Jag ser ett klockslag nu på min sida iaf...

Antar att det börjar från 12e 00.01?
Citera
2016-07-15, 08:16
Medlem
Kan man boka mer än en bostad nu på AFB?

Edit: Verkar som 3 bokningar är max?
Senast redigerad av blavardag 2016-07-15 kl. 08:32.
Citera
2016-07-15, 08:48
Medlem
Hur många olika tider finns det?

Hur bra kan man ligga till om ens datumlottning är ca 03:00 2016-07-13?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in